اقامه دعوا علیه موسی کوسا

تلاش برای محاکمه بازماندگان نظامی قذافی آغاز شد

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۷۳۴۷ آسیا و آفریقا
با کشته شدن قذافی، اقامه دعوا علیه چهره‌های سابق لیبیایی آغاز شده است. در حال حاضر نخستین قرعه به موسی کوسا، وزیر امور خارجه سابق معمر قذافی که در دوران حمله ناتو به لیبی و آغاز انقلاب علیه معمر قذافی در ماه مارس با قبول شرط بریتانیا مبنی بر جدایی‌اش از قذافی پناهنده این کشور شده بود، افتاده است.
تلاش برای محاکمه بازماندگان نظامی قذافی آغاز شد
دیپلماسی ایرانی: با کشته شدن قذافی، اقامه دعوا علیه چهره‌های سابق لیبیایی آغاز شده است. در حال حاضر نخستین قرعه به موسی کوسا، وزیر امور خارجه سابق معمر قذافی که در دوران حمله ناتو به لیبی و آغاز انقلاب علیه معمر قذافی در ماه مارس با قبول شرط بریتانیا مبنی بر جدایی‌اش از قذافی پناهنده این کشور شده بود، افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، زندانیان سابق زندان‌های لیبی در دوران حکومت سیاه معمر قذافی، علیه موسا کوسا اقامه دعوا کرده‌اند و می‌گویند که وی در دوران حکومت قذافی آنها را شکنجه کرده و در بسیاری از اعدام‌ها خود شخصا دست داشته است. حتی گزارش شده وی در موردی به یک زندانی با عصای برقی تجاوز کرده است.

مفتاح الذوادی، یکی از زندانیان سابق که یکی از فرماندهان مقاومت سری لیبی بوده است در این باره می‌گوید: «در فاجعه زندان وحشتناک ابوسلیم کوسا خودش حاضر بود. در آن زندان 1200 نفر پس از قیام اعتراضی‌شان علیه نظام قذافی در سال 1996 اعدام شدند.»

وی همچنین گفت: «جلادهای قذافی 1200 زندانی را اعدام کردند و موسی کوسا نیز یکی از کسانی بود که در آن حادثه شخصا حضور داشت و اعدام‌ها را هدایت کرد.»

کوسا در سال 1980 سفیر لیبی در لندن بود اما پس از آن که ثابت شد در بسیاری از ترورهای مخالفان نظام قذافی در خارج دست داشته است و به خصوص عملیات ترور دو نفر از رهبران مخالف قذافی مقیم لندن را شخصا هدایت می‌کرده، از بریتانیا اخراج شد.

کوسا در ماه فوریه در حالی که چند ماهی از آغاز انقلاب گذشته بود، در کسوت وزیر امور خارجه حاضر شد و دو کنفرانس مطبوعاتی در طرابلس، پایتخت لیبی برگزار کرد و در آن از نظام قذافی قبل از فرارش به لندن از طریق تونس، تمام قد دفاع کرد.

به رغم این که کوسه متهم به دست داشتن در حادثه تروریستی لاکربی در اسکاتلند در سال 1988 است و تحت پیگرد قانونی قرار دارد، دولت بریتانیا به او اجازه داد که در نشست لیبی در قطر به دوحه سفر کند و از آن موقع تا کنون وی این کشور را ترک نکرده است.

روزنامه دیلی تلگراف در ماه ژوئیه گزارش داد که وی در یک سوئیت فاخر در هتل گران قیمت فور سیزنز، ساکن است و میهمان حکومت قطر محسوب می‌شود و نیروهای امنیتی قطر مسئول تامین امنیت او را بر عهده دارند.

نوری البورکی، یکی از افراد سازمان امنیت حکومت قذافی که در ابتدا زیر دست کوسه فعالیت می‌کرد ولی بعدا به جرم دست داشتن در قیام 1996 به زندان ابوسلیم افتاده بود، با شرکت در یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی گفت: «من را در زندان به دستور کوسا آن قدر زدند تا بدنم مانند مرده بی‌حس شد. پس از آن بعد از آن که مرا به یک صندلی خاص بسته بودند کوسا به سراغم آمد و بازجویی را آغاز کرد. او می‌دانست که من شکنجه شده‌ام و به شرف و حیثیتم توهین شده و ظالمانه دستگیر شده‌ام.»

الذوادی، یکی از افرادی که در سال 2006 با کوسا مذاکره کرده بود و به او وعده داده شده بود که اگر خود را تسلیم کند با او بدرفتاری نخواهد شد نیز در این برنامه بی‌بی‌سی می‌گوید: «به این وعده اعتماد کردم و تسلیم شدم. در ابتدا از لباس‌هایم مرا گرفتند و به زندان بردند و در حالی که از من بازجویی می‌کردند موسی کوسا با عصای برقی به گردنم می‌زد و تا حرف می‌زدم می‌گفت خفه‌شو تا این که با عصای برقی به زانویم زد و آن را شکست.»

روزنامه دیلی تلگراف می‌نویسد، موسی کوسا هر گونه مصاحبه‌ای را رد می‌کند و می‌گوید که دولت بریتانیا به او اجازه داده است که پس از ترک بریتانیا آزادانه سفرهای دریایی انجام دهد.    

 

نظر شما :