روزنامه وال استریت ژورنال

آمریکا عراق را به ایران تعارف زد

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۷۲۹۲ اخبار اصلی
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده سرانجام دستور خروج نیروهای امریکایی از عراق را صادر کرد. موجی از تعبیرها و تفسیرها در خصوص این تصمیم گیری آقای اوباما و تبعات ان در رسانه های امریکایی و غربی به راه افتاده است.
آمریکا عراق را به ایران تعارف زد
دیپلماسی ایرانی : باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده سرانجام دستور خروج نیروهای امریکایی از عراق را صادر کرد. پایان سال جاری میلادی تاریخ وفا کردن اوباما به وعده ای است که در سال 2008 میلادی به امریکایی ها در خصوص خروج نیروهایشان از عراق داد. موجی از تعبیرها و تفسیرها در خصوص این تصمیم گیری آقای اوباما و تبعات ان در رسانه های امریکایی و غربی به راه افتاده است. روزنامه وال استریت ژورنال در این خصوص می نویسد:
چشم انداز خروج آمریکا در پایان سال جاری از عراق در میان متحدان خاورمیانه واشنگتن این نگرانی را ایجاد کرده که ایران از کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه سود خواهد برد.
رهبری سیاسی بغداد به همراه نوری المالکی،‌ نخست وزیراین کشور هم‌ا‌کنون روابط نزدیک دیپلماتیکی با ایران دارند و از ایران در مسائل مهم منطقه ای مانند سهمیه بندی سازمان کشورهای صادر کننده نفت –اوپک- و پشتیبانی از رئیس جمهور آماده نبرد سوریه، بشار اسد نیز حمایت کرده‌اند.

تعدادی از متحدان ایالات متحده اظهار داشتند که عقب نشینی واشنگتن از عراق می تواند چراغ سبزی برای تشدید دخالت ایران باشد. اصطلاحی از اولین روزهای حمله امریکا به عراق مطرح شد که امریکا میلیاردها دلار در عراق خرج می کند تا این کشور را در ظرفی طلایی به ایران تقدیم کند.
این نشریه در ادامه ادعا می کند که: «یک سناریوی بدتر این است که عراق می تواند نقش سوریه را برای ایران بازی کند: یک همپیمان کلیدی عرب برای انتقال بودجه و سلاح از ایران به گروه هایی مانند حزب‌الله لبنان و حماس.»
یکی از مقامات ارشد عرب مدتی کوتاه پس از اعلام برنامه خروج توسط باراک اوباما در 31 دسامبر است، می گوید: "خروج از عراق به منزله بازگردادن عراق به ایران و تعهد کمتر آمریکا در منطقه تلقی خواهد شد؛ این برداشت منطقه خواهد بود."

همچنین ممکن است عقب نشینی نهایی آمریکا از عراق، نگاه ایران را به نقاط دیگر متمرکز کند. ایران توانایی خود را برای اثرگذاری در عراق از طریق متحدین شیعه مانند مقتدا صدر نشان داده‌است. تحلیل گران می گویند ایران در حال حاظر می تواند توجه خود را به افغانستان و مرز شرقی‌اش، که بیش از 100.000 نیروهای آمریکایی باقی مانده‌است، جلب کند.
برخی از طرفداران این عقب‌نشینی می‌گویند که دولت اوباما با پایان دادن به برنامه هسته ای ایران از طریق تحریم‌ ممکن است قدرتمند‌تر شود.
تاکنون ایران قادر به استفاده از توانایی‌هایش برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق به منظور جلوگیری از استفاده ایالات متحده و متحدانش از حمله نظامی برای از بین بردن زیرساخت‌های هسته ای تهران بوده است.
در آغاز عملیات نظامی ایالات متحده در عراق، بسیاری از مقامات ارشد در دولت جورج دبلیو بوش، سرنگونی صدام حسین قدرتمند را وسیله ای برای تضعیف ایران می‌دیدند.

واشنگتن‌نشین‌ها امید داشتند که برپایی یک حکومت دمکرات در عراق بتواند موجب افزایش نارضایتی ایرانیان از سیستم موجود در کشورشان شود. واشنگتن همچنین امیدوار بود دولت جدید عراق از غرب در مورد مسائلی مانند اصلاحات اقتصادی، سیاست انرژی و نیاز به از بین بردن سلاح های کشتار جمعی حمایت کند.
بنا به گفته مقامات ایالات متحده و عرب، ایران به سرعت نفوذ خود را در عراق، پس از سقوط صدام حسین در سال 2003، بیشتر کرد.
مالکی و دیگر مقامات عراقی در زمان تصدی صدام حسین در ایران زندگی می کردند و از این طریق روابط نزدیکی با مقامات ایرانی ایجاد کردند. ایران، که مانند اکثریت عراقی ها شیعی مذهب است، نیز از نهادهای مذهبی و تجاری برای نفوذ در داخل عراق استفاده کرده‌است.

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده ادعا می کنند که سپاه پاسداران محموله های تسلیحاتی به شبه نظامیان عراقی در ماه های اخیر به منظور فشار به نیروهای آمریکایی برای عقب نشینی را افزایش داده است.
در ماه ژوئن، 15 سرباز آمریکایی در حملات موشکی شبه نظامیان، کشته شدند. ایران پشتیبانی از این حملات را رد کرد اما اتهام زنی امریکایی ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.
مقامات ایرانی تاکنون واکنشی به خروج آمریکا نشان نداده‌اند اما وزیر اطلاعات این کشور هنگامی که بحث در مورد اتهام ایران در مورد برنامه ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود، به این موضوع اشاره کرد. ایران این اتهام را نیز تکذیب کرده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، روز پنجشنبه گفت: "از زمان حملات 11 سپتامبر، آمریکا با سلسله ای از شکست‌ها در خاورمیانه مواجه شده است. وضعیت ارتش آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی آن در عراق و افغانستان تاسف‌آور بوده و اکنون شاهد این هستیم که آمریکا ظرف یک ماه آینده با سرافکندگی عراق را ترک می‌کند."


 

نظر شما :