از ترس ایران

امارات با شرایطی از فرانسه جنگنده می‌خرد

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۷۲۷۸ اخبار اصلی
وی همچنین می‌گوید: «مذاکراتی که برای این خرید انجام شده به این معنا است که پاریس تعهد می‌دهد در صورتی که امارات متحد عربی از سوی کشور خارجی مثل ایران مورد حمله قرار بگیرد، فرانسه از آن حمایت کند. همچنین فرانسه بر این خرید نظارت و از خدمات پس از فروش آن پشتیابی خواهد کرد.»
امارات با شرایطی از فرانسه جنگنده می‌خرد
دیپلماسی ایرانی: اماراتی‌ها در حال رایزنی با فرانسوی‌ها هستند تا در چارچوب همکاری‌های مشترک تا پایان سال جاری میلادی جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه بخرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، این کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارد 60 فروند از این جنگنده مدرن فرانسوی را خریداری کند تا به گفته‌ مقام‌های دفاعی فرانسه پس از 28 سال ناوگان هوایی خود را نوسازی کند. اماراتی‌ها نزدیک به سه دهه پیش از فرانسوی‌ها جنگنده میراژ 2000 خریداری کرده بودند و این خرید دومین خرید آنها از فرانسه در بخش هوایی محسوب می‌شود. مذاکره برای خرید این جنگنده‌ها از سال 2008 آغاز شده و اماراتی‌ها انتظار دارند تا پایان سال جاری میلادی نخستین محموله خود را از فرانسوی‌ها بگیرند.

روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داده است که این مذاکرات مراحل نهایی خود را می‌گذراند و به نقل از وزیر دفاع فرانسه نوشته است که مشتری شرایطی را مطرح کرده و سازنده نیز از مصالح خود دفاع می‌کند که این در جریان مذاکرات خرید امری طبیعی است.

شرایط امارتی‌ها برای خرید این جنگنده‌ها چیست؟ منابع نزدیک به مذاکرات به لوموند گفته‌اند که امارات متحده عربی تلاش دارد تا رادارهایی که پیش از این برای این جنگنده‌ها سفارش داده بود را با رادارهای جدیدی تغییر دهد و می‌گوید که این رادارها امتحان خود را در جنگ لیبی پس داده‌اند از این رو مناسب می‌بیند که از این نوع رادارها در جنگنده‌های سفارشی‌اش استفاده شوند.

نکته اختلافی دیگر بر سر قیمت نهایی این محموله است و این که امارات از طرف فرانسوی می‌خواهد که میراژهایی که قبلا خریده بوده است را با حفظ ما به التفاوت با جنگنده‌های رافائل جدید مبادله کند. دو طرف می‌گویند، توافق شده است که این جنگنده‌ها به کشور دومی، احتمالا عراق، فروخته شود که به نوشته روزنامه فرانسوی لیزیکو، ارزش این معامله در حدود 20 میلیون یورو خواهد بود، با این حال طرف فرانسوی‌ها می‌گویند انجام چنین کاری چندان ساده نیست چرا که آنها را ملزم می‌کند این جنگنده‌ها را پس گرفته، نوسازی کنند و مجددا بفروشند.

در این میان پرسشی که وجود دارد این است که چرا امارات متحده عربی تلاش دارد جنگنده‌های خود را در حالی که از جنگنده‌های میراژ قبلی‌اش در هیچ جنگی استفاده نکرده، نوسازی کند و تا این اندازه هزینه بپردازد؟ ساری کمیل، اقتصاددان و سیاستمدار فرانسوی در این باره می‌گوید: «دلایل آن بیش از آن که تجاری باشد سیاسی است. اماراتی‌ها از ایران می‌ترسند و افزایش قدرت آن را در منطقه تهدیدی برای خود می‌بینند.»

وی همچنین می‌گوید: «مذاکراتی که برای این خرید انجام شده به این معنا است که پاریس تعهد می‌دهد در صورتی که امارات متحد عربی از سوی کشور خارجی مثل ایران مورد حمله قرار بگیرد، فرانسه از آن حمایت کند. همچنین فرانسه بر این خرید نظارت و از خدمات پس از فروش آن پشتیابی خواهد کرد.»

کیل همچنین می‌گوید: «در این میان اماراتی‌ها به دنبال اهداف ملی خود نیز هستند. آنها تلاش می‌کنند در ازای این خرید بزرگ بازارهای فرانسه را به روی سرمایه‌گذاران خود بگشایند. آنها در این مذاکرات خواسته‌اند که بازارهای فرانسه اجازه فعالیت به سرمایه‌داران اماراتی بدهد. فرانسوی‌ها تا کنون موانع بسیاری در برابر فعالیت سرمایه‌گذاران اماراتی برقرار کرده‌اند. این در حالی است که قطری‌ها اجازه سرمایه‌گذاری‌های گسترده در فرانسه را دارند و می‌توانند بی‌اعتنا به هم‌تایان اماراتی‌شان هر اندازه که مایل باشند در این کشورسرمایه‌گذاری‌ کنند. هر وقت هم که اماراتی‌ها به فرانسوی‌ها خرده گرفته‌اند که چرا به آنها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود، گفته‌اند که اعتبارهای شما چندان قوی نیستند و این مساله می‌تواند به کبریای فرانسه آسیب بزند.»

فرانسوی‌ها ناچار هستند که مذاکرات خود با اماراتی‌ها را به نتیجه برسانند و به خواسته‌های آنها تن دهند. چرا که مذاکراتشان برای فروش جنگنده‌های رافائل با کشورهایی نظیر مغرب و برزیل با شکست مواجه شده و اگر این بار نیز نتوانند این جنگنده‌ها را به اماراتی‌ها بفروشند این مساله می‌تواند به اعتبار آنها خدشه وارد کند. به ویژه این که در رقابتی تنگاتنگ با امریکایی‌ها و روس‌ها هستند و عدم فروش این جنگنده‌ها می‌تواند این گونه تعبیر شود که از پس فروش محصولاتشان بر نیامده‌اند.

 ساری کمیل، همچنین می‌گوید: «جنگ لیبی این فرصت را در اختیار فرانسوی‌ها گذاشت که سلاح‌های خود را به نمایش بگذارند و بازاریابی تازه‌ای برای آنها انجام دهند.»

زمانی که لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل هنوز زمام‌دار این کشور بود در سفرش به پاریس و پس از بازدیدش از کارخانه‌های اسلحه‌‌سازی و هواپیماسازی این کشور از محصولات فرانسوی ابراز شگفتی کرد و گفت که جنگنده‌های جدید از فرانسه خریداری می‌کند. در آن موقع ارزش خرید لولا داسیلوا از فرانسه را بین چهار تا 7 میلیارد دلار برآورد کردند. عده‌ای از ناظران بر این اعتقادند که داسیلوا در آن سفر هیجان‌زده شده بود و شتاب‌زده عمل کرد، چرا که پس از آن که وی از قدرت کنار رفت و خانم دیلما روسیف، رئیس جمهوری برزیل شد، او چنین نظری نداشت و این قرارداد را لغو کرد. خانم روسیف گفت که بهتر است مذاکرات به دلیل مشکلات اقتصادی فعلی به تعویق بیفتد.

این در حالی است که برخی از ناظران می‌گویند به دلیل این که روابط امریکا و برزیل از ماه نوامبر یعنی زمانی که خانم روسیف بر سر کار آمد نزدیک‌تر شده است، ریودوژانیرو تصمیم گرفته است به جای خرید جنگنده از فرانسه جنگنده‌های اف 18 امریکا را که رقیب رافائل فرانسه محسوب می‌شوند، خریداری کند.     

 

( ۱ )

نظر شما :