ادعای تازه آمریکا

شاید توطئه‌های بیشتری در کار باشد

۲۸ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۷۱۹۰ اخبار اصلی
سه مقام آمریکایی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند که ایالات متحده اعتقاد دارد سپاه قدس در حال افزایش نفوذ و فعالیت‌های خود در کشور‌های دیگر است.
شاید توطئه‌های بیشتری در کار باشد

دیپلماسی ایرانی: سه مقام آمریکایی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند که ایالات متحده اعتقاد دارد سپاه قدس در حال افزایش نفوذ و فعالیت‌های خود در کشور‌های دیگر است و شاید در حال فعالیت‌ برای توطئه‌های بین‌المللی فراتر از طرح ریزی ترور سفیر عربستان در آمریکا باشد. این در حالی است که تهران تمامی اتهامات وارده از سوی آمریکا را واهی و بی پایه و اساس توصیف کرده است.

وزیر دادگستری آمریکا هفته گذشته مدعی شد که سپاه قدس جمهوری اسلامی در طرح ترور عادل الجبیر دست داشته است و از آن پس روابط تهران و واشینگتن وارد فصل تازه‌ای از تنش‌ها شد.

از سوی دیگر این اتهام با وجود تکذیب تهران، ‌تمرکز کاخ سفید بر فعالیت‌های سپاه قدس را احیا کرده است. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که سپاه قدس تا کنون در صدد نشانه گرفتن منافع آمریکا در خاورمیانه بوده اما تا قبل از طرح ترورهیچ گاه عملیاتی را در خاک آمریکا انجام نداده بود.

یکی از مقامات آمریکایی در گفت و گو با رویترز مدعی شده است که نگرانی در مورد فعالیت‌های سپاه قدس نه تنها در عراق، بلکه در سراسر جهان وجود دارد. مقامات آمریکایی پیش از این نیز بارها ادعای استفاده سپاه قدس از گروه‌های تندرو برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق و افغانستان را مطرح کرده بودند. این در حالی است که قدرت سپاه قدس در داخل ایران نیز رو به افزایش است و همچنین در لبنان، سوریه و دیگر مناطق فعالیت دارد.

مقامات ناشناس گفت و گو کننده با رویترز از اشاره به جزئیات و شواهدی که بر اساس آن ادعای جدید را مطرح کرده‌اند، خودداری کردند اما تاکید دارند که ادعای آنها تنها بر مبنای تحلیل‌ها یا گمانه‌زنی‌ها نیست. البته آنها این نکته را نیز یادآور شده اند که انتظار ندارند به سرعت شاهد اقدامی از جانب سپاه قدس باشند. رویترز به نقل از یک مقام دیگر مدعی شده است که اتهام ترور سفیر عربستان متوجه سپاه قدس است و این نشان می‌دهد که این سپاه می‌تواند در عملیات دیگر نیز نقش داشته باشد.

این در حالی است که یک مقام اروپایی نیز مدعی شده است که به دنبال اتهام زنی آمریکا به ایران، سرویس‌های جاسوسی انگلیس نیز در حال بررسی احتمال اقدامات مشابه در خاک کشورشان توسط سپاه قدس هستند اما تا کنون موردی گزارش نشده است.

در ادامه گزارش رویترز به نقش سپاه در سیاست خارجی ایران و نفوذ قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه اشاره شده است که عملیات این گروه برای نفوذ در خاورمیانه را زیر نظر دارد. بنا بر این گزارش حتی برخی از کارشناسان وی را یکی از قدرتمند‌ترین مردان در ساختار سیاسی ایران توصیف می‌کنند.

اما اخیرا نشریه‌های اسرائیلی نیز به انتشار گزارش‌هایی در این خصوص اقدام کرده‌اند. آنها نیز مدعی شده‌اند که ایران قصد داشته است علاوه بر ترور سفیر عربستان، سفارتخانه‌های عربستان سعودی را نیز در آینده هدف قرار دهد. 


نظر شما :