هدف امریکا مهار سه جانبه ایران است

۲۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۷۱۵۴ اخبار اصلی
یادداشتی از دکتر حسن بهشتی پور، تحلیل‌گر مسائل بین المللی برای دیپلماسی ایرانی.
هدف امریکا مهار سه جانبه ایران است
دیپلماسی ایرانی: معمولا در بحبوحه ماجراهایی که به موج‌های خبری گره‌ می‌خورد، تحلیل ماهیت واقعی حرکت دشوارتر می‌شود و بعد از گذشت یک دوره زمانی و روشن‌شدن ابعاد موضوع بهتر می‌توان اتفاقات را تحلیل کرد اما درباره سناریویی که اخیرا علیه ایران راه‌اندازی شده، به استناد اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، می‌توان از دو زاویه جداگانه اما در ارتباط با هم نگریست:

 

الف) سست بودن عناصر اصلی سناریوی تنظیم شده

 

1- گری سیک معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره کارتر، در وبلاگ خودش مطرح کرده است که اساسا ایران برای چه باید به چنین اقدامی در خاک آمریکا دست بزند و در حالی که هیچ نفعی از این حرکت عایدش نمی شود؟ ایران چرا باید فشار بین‌المللی را برای خود بخرد و به چیز مهمی هم نرسد؟ حذف سفیر عربستان سعودی در آمریکا چه کمکی به سیاست خارجی ایران در شرایط تحریم های بین المللی خواهد کرد؟
2- ماهیت گروه‌های درگیر در این ترور هم از طرف صاحب نظران داخل آمریکا هم  زیر سؤال رفته است. اساسا کار کردن با یک گروه غیرمسلمان آن هم در داخل خاک آمریکا با سابقه  سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تعارض است. 
3- بحث مهم دیگری که روزنامه ها و رسانه‌های آمریکایی هم مطرح کرده‌اند، این است که اساسا انتقال 100هزار دلار پول به ایالات متحده آمریکا آن هم از طریق بانک در شرایطی که ایران در موقعیت تحریم بانکی قرار دارد و برای انتقال چند صد دلار به آمریکا هم دچار مشکل است، چطور می‌تواند اتفاق افتاده باشد؟ 

4- بنا به اظهارات دوستان منصورارباب سیر(متهمی که در این رابطه دستگیر شده است) او شخصی فوق‌العاده غیرسیاسی بوده، دوره‌ای به خرید و فروش اتومبیل مشغول بوده و در دوره‌ای هم در ساخت و ساز مسکن سرمایه‌ گذاری می کرد. او که به شوخ طبعی و حواس پرتی معروف است، به گفته یکی از دوستانش اگر می‌گفتند مستربین قصد ترور سفیر عربستان را داشته آن قدر تعجب نمی‌کرد که از نسبت دادن این اتهام به این شخص متعجب شده است.

5- آمریکا برای پوشش ناکارآمدی سیستم امنیتی خود به دشمن خارجی نیاز دارد و دائما برای ماست مالی کردن سیاست های نقض حقوق شهروندی ، عملیات تروریستی خود ساخته را خنثی می کند.

 

ب) اهداف احتمالی آمریکا در طراحی این سناریو

 

 1- دولت‌ آمریکا تا قبل از فروپاشی شوروی برای توجیه بودجه‌های میلیاردی در پنتاگون و سازمان سیا از بهانه مبارزه با کمونیسم استفاده می‌کرد و از سپتامبر2001 به بعد آنها به بهانه مبارزه باتروریسم برای تصویب بودجه‌های میلیاردی استفاده می‌کنند و برای زنده نگه داشتن این بهانه هر چند وقت یک بار نیاز به سوژه‌ای جدید دارند. 
2- آمریکا برای تحت تاثیر قراردادن  اخبار مربوط به جنبش موسوم به "اشغال وال‌استریت" نیاز به یک بازی جدید رسانه‌ای داشتند. با گسترده شدن جنبش وال‌استریت به‌ویژه وقتی که اتحادیه کارگری آمریکا  به این جنبش پیوست، آمریکا نگران شده و خبری ساختگی  را منتشر کرده تا افکار عمومی را به سمت این موضوع انحرافی سوق دهد؛ این که چقدر در این زمینه موفق بوده است، باید اجازه دهیم زمان بگذرد، اگر این جنبش با قوت ادامه پیدا کند ؛ معلوم می شود این سناریو کار ساز نبوده است.
3- آمریکا  این جریان را درموسم حج که نمادی از همبستگی امت اسلامی جهان اسلام است به راه انداخت. تا ایران و عربستان سعودی دو کشور تأثیر‌گذار در جهان اسلام را رودرو با هم قرار دهد. این که در این شرایط دو کشور به هر دلیلی رودرروی هم قرار بگیرند قطعا به نفع آمریکاست. سفیر عربستان  که ادعا شده است ایران قصد ترور او را داشته همان کسی است که در اسناد ویکی‌لیکس اعلام کرده بود که آمریکایی‌ها باید هر چه زودتر به ایران حمله کنند؛ یعنی آمریکایی‌ها روی کسی دست گذاشته‌اند که به‌ نظرشان ایرانی‌ها نسبت به او کینه دارند و می‌تواند گزینه خوبی برای در افتادن دو کشور باشد؛ در حالی که مسئولان ایرانی اسناد  ویکیلیکس را هیچ وقت چندان جدی نگرفتند. 
4- بحث دیگر این است که اخیرا بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا درباره موثر بودن سیاست تحریم‌ها علیه ایران ابراز تردید کرده بودند و خود را آماده می کردند که به صورت آشکار و یا پنهانی مناسبات اقتصادی خود را در شرایط رکود موجود در اروپا با ایران از سر بگیرند. اما آمریکا با ترتیب دادن این سناریو هم زمان با مطرح شدن پرونده حقوق بشر ایران در سازمان ملل و نیز فشار بر آژانس بین المللی انرژی هسته ای به منظور انتشار اسناد جدیدی که توسط امریکایی ها ساخته شده است، فضای سازی  تازه ای را ایجاد کردند تا نه تنها کسی بر ضرورت ادامه تحریم ها شک نکند، بلکه زمینه سازی برای تحریم های باز هم بیشتری علیه ایران فراهم شود. با این وجود به نظر نمی رسد حافظه تاریخی مردم جهان ماجرای ساختگی سلاح های کشتار جمعی که ادعا می شد صدام حسین در حال ساخت آنها است را از یاد برده باشد. واقعیت آن است که در دنیای امروز آمریکا و متحدانش با هر کشوری که سیاست های آنها را نپذیرد به بهانه های مختلف درگیر می شود. سناریو ساختگی منصور ارباب سیر هم دقیقا در ادامه همین مسیر برای بد نام کردن ایران تنظیم شده است.

ایران و امریکا بیش ازسی سال است که به دلایل مختلف با هم رود روشده اند.  از سال 2002 به دنبال پرونده سازی هسته ای علیه ایران ، استراتژی برخورد با ایران وارد مرحله جدیدی شد که کارشناسان از آن به عنوان چیکن استراتژی Chicken Strategy یاد می کنند هر دو طرف به سوی برخورد پیش می روند بدون آنکه اراده ای برای تغییر مسیر از سوی خود نشان دهند.

امریکا سیاست مهار سه جانبه ای را از طریق افزایش فشار بین المللی به بهانه های واهی به پیش می برد و امیدوار است بتواند سایر کشورها به ویژه روسیه و چین رادر این مسیر با خود همراه سازد .

در مقابل ایران خود را برای مقابله همه جانبه با تحریم ها آماده کرده است و می کوشد با برگزاری انتخابات پرشور پارلمانی در 12 اسفند ماه شرایط را برای دشمنان خود سخت تر کند. اگر ایران موفق شود فضای پر شور انتخاباتی را با حمایت گسترده مردم فراهم کند در واقع در همه پرسی غیر مستقیم از مردم برای ادامه مقابله و مقاومت در برابر فشار سیاسی، اقتصادی غرب با موفقیت برگزار کرده است.

نظر شما :