مغرب به جمع حامیان عربستان علیه ایران پیوست

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۳ کد : ۱۷۱۴۷ اخبار اصلی
روابط ایران و مغرب چند صباحی است به شدت تیره شده است. تا اندازه‌ای که حکومت این کشور نزدیک به چهار سال پیش در یک بهانه واهی مدعی شد، ایران تلاش می‌کند تا برای گسترش تشیع در مغرب تبلیغ کند و این مساله را خطری برای خود دانسته بود.
مغرب به جمع حامیان عربستان علیه ایران پیوست
دیپلماسی ایرانی: روابط ایران و مغرب چند صباحی است به شدت تیره شده است. تا اندازه‌ای که حکومت این کشور نزدیک به چهار سال پیش در یک بهانه واهی مدعی شد، ایران تلاش می‌کند تا برای گسترش تشیع در مغرب تبلیغ کند و این مساله را خطری برای خود دانسته بود و دستور به بستن کامل دفتر حافظ منافع خود در تهران و اخراج تمامی دیپلمات‌های ایرانی در مغرب داده بود. مغرب مدعی است که در آن کشور حتی یک شیعه وجود ندارد و همه مردم تابع مذهب سنی هستند. کشوری که سال‌ها تحت تسلط حکومت فاطمیون بوده به گفته مقام‌های مغربی حتی یک شیعه هم ندارد! ادعای واهی که شباهت بسیاری به ادعاهای حسنی مبارک بر سر شیعیان مصر دارد. حسنی مبارک نیز می‌گفت که در مصر شیعه‌ای وجود ندارد. اما پس از سقوط رژیم مبارک مشخص شد مصر شیعیان بسیاری دارد و این دیکتاتوری سیاه حسنی مبارک بوده که آنها را در محاصره و تحت فشار گذاشته بوده است تا آنجا که تلاش می‌شده آنها را جزء سرشماری‌های جمعیت مصر به حساب نیاورند. گفته می‌شود اکثریت مردم کشورهای شمال آفریقا از مصر تا مغرب، شافعی، زیدی و شاخه‌های مختلف اسماعیلی هستند که نزدیکی بسیاری به تشیع دارند. معمر قذافی در سال 2006 نیز بارها گفته بود، مردم شمال آفریقا بیش از همه نزدیک به شیعیانند و ما باید در همین راستا روابط خود را با ایران شیعی گسترش دهیم تا یک پیمان قدرتمند منطقه‌ای به وجود بیاید.  

ایران و مغرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به طور کامل روابط خود را با یکدیگر قطع کردند. ملک حسن پادشاه سابق مغرب دوست صمیمی شاه مخلوع بود و پس از انقلاب نیز از ترس این که مبادا انقلاب به مغرب عربی برسد، رابطه تازه‌ای با ایران برقرار نکرد. در دوران ریاست جمهوری محد خاتمی، مغرب پذیرفت که روابط خود را با ایران تا حد افتتاح دفتر حافظ منافع ارتقا دهد و در این راستا توسعه بازرگانی دو طرف نیز آغاز شد تا آن‌جا که تورهای گردشگری برای جابه‌جایی توریست در کشورهای دو طرف راه‌اندازی شدند. اما در سال 86 این روابط به طور کامل قطع شد و همه چیز به شکل سابق خود بازگشت.

حالا با آغاز دور تازه‌ای از تنش‌ها در روابط ایران و عربستان با اتهامی که ایالات متحده امریکا به ایران بر سر ترور عادل جبیر، سفیر عربستان در واشنگتن زده، مغربی‌ها گویی داغ دلشان تازه شده و به دفاع از عربستان و به جانبداری از آن برخواسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، طیب الفاسی الفهری، وزیر امور خارجه مغرب در مواضعی تازه علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «ما نسبت به رفتار ایران بر سر ترور سفیر عربستان در واشنگتن که امریکایی‌ها این هدف را ناکام گذاشتند، شوکه نشدیم. ایرانی‌ها به استقلال کشورهای آزاد جهان احترام نمی‌گذارند!»

وی که در یک کنفرانس خبری به همراه همتای بریتانیایی‌اش ویلیام هیگ که در رباط به سر می‌برد، شرکت کرده بود، ضمن ابراز هم‌دردی با دولت عربستان همچنین گفت: «ما در کنار حکومت عربستان برای مواجهه با این حادثه ایستاده‌ایم و معتقدیم چنین حرکتی خارج از تمامی عرف‌ها و اصول اخلاقی است.»

ویلیام هیگ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «لندن در حال رایزنی با واشنگتن برای یافتن راه حلی مناسب برای موضع‌گیری در قبال این موضوع است. آنچه مطرح شده بسیار نگران کننده است و ایالات متحده و همچنین ما به طور جدی به دنبال پیگیری این موضوع هستیم.»

هیگ از پاسخ دادن به این پرسش که نظرش درباره ارجاع پرونده مرتبط با این موضوع به شورای امنیت چیست، امتناع کرد.    

 

نظر شما :