سفیران خارجی به وزارت خارجه دعوت شدند

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۷۱۳۳ اخبار اصلی
منابع آگاه اطلاع داده اند که صبح امروز تعدادی از سفیران کشورهای خارجی به دعوت علی اکبر صالحی به ساختمان وزارت خارجه رفته اند.
سفیران خارجی به وزارت خارجه دعوت شدند
دیپلماسی ایرانی: در خبرها آمده بود که علی اکبر صالحی قرار است عصر امروز در آنکارا باشد و با همتای ترک خود احمد داوود اوغلو درباره مسائل منطقه ای و روابط دوجانبه دیدار کند. این سفر مطمئنا انجام خواهد شد اما پیش از آن نشست مهمی میان وزیر امور خارجه و تعدادی از سفیران کشورهای خارجی در ساختمان این وزارتخانه برگزار شده که هنوز اطلاعاتی درباره محتوای آن مخابره نشده است.

پیش بینی می شود دیدار صالحی با داوود اوغلو بی ارتباط با تحرکات ضد ایرانی اخیر و روابط از هم گسیخته تهران و ریاض نباشد. از زمانی که امریکا اتهام ترور سفیر عربستان را مطرح کرده، فضای ضد ایرانی در منطقه و جهان تشدید شده و به نظر می رسد تهران به سرعت به دنبال تدابیری برای خنثی سازی این توطئه و جلوگیری از شدت گیری اختلافاتش با اعراب برآمده است.

گفتگوی ماه های گذشته تهران و آنکارا درباره سوریه به نتیجه مشخصی نرسید اما سفر امروز علی اکبر صالحی به ترکیه، سوال هایی را به وجود آورده و مشخص نیست که محور مذاکرات آنها بازهم با سوریه ارتباط پیدا می کند یا این بار پای معضل تازه روابط تهران – ریاض و اتهام های واشنگتن در میان است.

منابع آگاه اطلاع داده اند که پیش از سفر وزیر خارجه، صبح روز سه شنبه تعدادی از سفرای خارجی و به خصوص اروپایی ها به دعوت صالحی به این وزارتخانه رفته اند و ظاهرا وزیر خارجه برای ایشان صحبت های مهمی دارد. روز گذشته علی اکبر صالحی در اظهار نظری قابل تامل اعلام کرد، با وجودی که کلیه اتهامات روا داشته علیه تهران بی پایه و اساس است، با این حال آمادگی دارد در زمینه ارائه مدارک و شواهد با مراجع ذی صلاح همکاری داشته باشد.

این موضع گیری در حالی مطرح شد که عربستان متنی را به عنوان شکایت از ایران به سازمان ملل ارائه کرد. طرح این شکایت همزمان شده است با تهیه پرونده شورای حقوق بشر درباره ایران در سازمان ملل. به نظر می رسد وزارت خارجه با احضار سفیر سوئیس در تهران و حالا دعوت از سفیران سایر کشورها، در تلاش است تا آگاه سازی لازم را در این باره انجام دهد و از ایجاد یک اجماع فراگیر جدید علیه ایران و شدت حملات نسبت به خود بکاهد. روز گذشته سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام آمادگی کرد که حاضر است در زمینه اتهام جدیدی که به تهران نسبت داده شده، همکاری کند و مداراک و شواهدی را امریکایی ها ادعا دارند، مشاهده و بررسی کند.

باید دید دیدار صبح امروز صالحی با سفیران خارجی در وزارتخانه و سپس سفرش به آنکارا و دیدار با داوود اوغلو، چه محتویاتی خواهد داشت و چه تاثیری در بازسازی روابط و تلطیف فضای موجود خواهد گذاشت.

 

نظر شما :