صالحی:مقامات عربستان محتاط باشند

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۷۰۹۱ اخبار اصلی
علی ‌اکبر صالحی با اشاره به اتهامات اخیر آمریکا علیه ایران گفت: ما امیدواریم سایر مسئولین کشورها به خصوص عربستان نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشند، مبادا مقامات عربستان در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برای‌شان مشکل باشد.


مقامات عربستان جانب احتیاط را رعایت کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد اقدامات حقوقی ایران برای مقابله با خبرسازی‌های غرب و همچنین توصیه‌اش به مقامات عربستان سعودی گفت: مقامات عربستان سعودی باید جانب احتیاط را رعایت کنند، یقینا مسئولین عربستانی می‌دانند که این سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف بین کشورهای منطقه است و من امیدوارم مسئولین عربستان نسبت به این مساله توجه بیشتری داشته باشند و با احتیاط بیشتری برخورد کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ایران همواره در طول 32 سال پس از انقلاب نشان داده است نظامی است مبتنی بر اخلاق انسانی و عقلانی که همه تعاملات بین‌المللی‌اش در چارچوب عقلانیت و حکمت بوده است. هیچگاه ایران که خود آسیب دیده از تروریسم است، هیچ اقدامی نکرده است که مخل روابط بین‌المللی باشد.


آثار مخرب سناریوی مشکوک آمریکایی‌ها دامن خودشان را خواهد گرفت

وی تاکید کرد: این سناریو با شیوه‌ای که ارائه شد و با شتاب و عجله‌ای که در آن به کار رفت بسیار مشکوک است. وقتی می‌خواستند این سناریو را مطرح کنند من شاهد بودم که وزیر دادگستری و مقامات قضایی و امنیتی آمریکا چنان شتاب‌زده و بدون داشتن استحکام و استواری در استدلال، مسائلی را مطرح می‌کردند آنها صرفا می‌خواستند مساله‌ای را به خورد افکار عمومی بدهند و جوسازی و موج و هیاهوی رسانه‌ای ایجاد کرده بودند و می‌خواستند از آن استفاده کنند و به اعتبار پیشینه کارهای تبلیغاتی گام بردارند. پیشینه تبلیغاتی که پیش از این هیلتر از آن استفاده کرده بود و به مشاور خود می‌گفت اگر می‌خواهی دروغی را بگویی آن را هم محکم بگو، بلند بگو و هم تکرار کن و مردم را بسیج کن به گونه‌ای که خود نیز آن دروغ را باور کنی. امروز آمریکا نیز از این شیوه استفاده می‌کند؛ اما از آنجا که این موضوع از اساس دروغ است و پایه‌ای ندارد یقینا آثار مخرب آن دامن خودشان را خواهد گرفت.


از آمریکا خواسته‌ایم اطلاعات مربوط به افراد دستگیر شده را به ما بدهد


صالحی گفت: ما با صبر و حوصله نسبت به این اقدام آمریکا عمل خواهیم کرد. ایران آمادگی دارد هر مساله‌ای را حتی اگر تصنعی هم ایجاد شده اما افکار عمومی را مشوش کرده است، بررسی کند.

وی گفت: ما از آمریکا خواسته‌ایم اطلاعات مربوط به این افراد دستگیر شده را به ما بدهند تا ما پیشینه این افراد را بررسی کنیم.

صالحی تاکید کرد: ایران کشوری مسئول نسبت به تعهدات بین‌المللی خود است و البته از حقوق خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دفاع خواهد کرد. ما در موضوع هسته‌یی نشان دادیم همانگونه که نسبت به حقوق‌مان پیگیر هستیم، نسبت به تعهدات‌مان نیز عمل کرده‌ایم و در سایر زمینه‌ها نیز به همین‌گونه است.


سیاست اصولی ما، پایداری نسبت به اصول سیاست خارجی‌مان است

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما در موضوع تروریسم و مبارزه با آن یکی از پیش‌تازترین کشورها هستیم و یکی از نشانه‌های آن نیز برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم است. ایران کشوری نیست که منافقانه عمل کند که تروریسم را پرورش دهد و آن وقت پرچم مبارزه با آن را به دست بگیرد. ما از سیاست ثابت و اصولی در این 32 سال پیروی کرده‌ایم. سیاست اصولی ما، پایداری نسبت به اصول سیاست خارجی‌مان است و این یکی از نقاط قوت ما است.


مقامات عربستان در دامی نیفتند که خارج شدن از آن برای‌شان مشکل باشد

وی گفت: ما امیدواریم سایر مسئولین کشورها بخصوص عربستان نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشند، مبادا مقامات عربستان در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برایشان مشکل باشد.


تشکیلات جدیدی برای تمرکز کارشناسان سیاسی و اقتصادی روی مسائل اقتصادی طراحی کرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان که در حاشیه نشست بررسی سیاست‌های کلی اصل 44 در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد کمک دستگاه سیاست خارجی به بخش خصوصی کشور با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان "سال جهاد اقتصادی" گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، مجموعه دستگاه‌های نظام باید در جهت تحقق توصیه ایشان اقدام کنند. از جمله وزارت خارجه نیز در این راستا اقداماتی انجام می‌دهد. وزارت خارجه تشکیلات خود را مورد بازنگری قرار داد و به این موضوع توجه داشت که باید به اقتصاد اهمیت ویژه‌ای داد، بنابراین از آنجا که اقتصاد و سیاست را تنیده در هم می‌دانیم تشکیلات جدیدی طراحی کردیم که بر اساس آن کارشناسان سیاسی و اقتصادی در کنار یکدیگر بر روی مسائل اقتصادی متمرکز شوند.

وی ادامه داد: برای پیشبرد این اهداف نیاز داریم عناصر دیگری که در تحقق خواسته‌های اقتصادی کشور موثر هستند مانند تجار و صنعتگران و همچنین سایر دستگاه‌های حمایتی را در رابطه تنگاتنگ در کنار یکدیگر قرار دهیم و این جلسه نیز که امروز برگزار شد در این راستا بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در این نشست مجموعه‌ای از اقتصاددانان، تجار و بازرگانان کشور حضور داشتند تا بتوانیم با همکاری و هماهنگی و همدلی و وحدت نظری که بین دو دستگاه ایجاد می‌شود وضعیت اقتصادی خود را در عرصه بین‌المللی سامان دهیم و به دنبال راهکارهایی هستیم که با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم و همچنین موضوع تحریم‌ها علیه ایران، بتوانیم ساماندهی لازم از تمامی امکانات و ظرفیت‌های کشور در پیشبرد امر تجارت بین‌المللی داشته باشیم که خوشبختانه امروز به برخی از راهکارها پرداخته شد.


تماس و رایزنی‌ها بین وزارت خارجه و اتاق بازرگانی بیشتر می‌شود

وی تصریح کرد: مقرر شد تماس و رایزنی‌ها بین وزارت خارجه و اتاق بازرگانی بیشتر شود حتی پیشنهاد شد منشور همکاری پس از توافق طرفین بر روی جزئیات آن امضا شود که در آن چارچوب هر نهادی وظیفه خود را تعریف شده بداند و بتواند در آن چارچوب عمل کند؛ بنابراین ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به انسجام داخلی در کشور داریم که بتوانیم اقدامات غیرمنصفانه و خصمانه برخی کشورها را نسبت به ملت خودمان خنثی کنیم و تنها راه آن، انسجام درونی است که همه دست به دست یکدیگر دهند و راهکارهایی برای برون‌رفت از این شرایط ایجاد کنند و برای اقتصاد پویا و دائم زمینه‌سازی کنند.


تا یک ماه پیش حدود 70 کیلو سوخت غنی‌ شده 20 درصد تولید کرده‌ایم

صالحی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد راه‌اندازی FMP (کارخانه تولید قرص، میله ومجتمع سوخت هسته‌یی) گفت: همانطور که پیش از این سازمان انرژی اتمی اعلام کرد امیدواریم ظرف چهار پنج ماه آینده اولین صفحه سوخت ساخت ایران تولید شود و در راکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار گیرد.

صالحی در پاسخ به این پرسش که تاکنون تا چه اندازه از سوخت 20 درصد غنی شده، تولید شده است؟ گفت: تا یک ماه پیش حدود 70 کیلوگرم سوخت غنی‌ شده 20 درصد در ایران تولید شده است.



نظر شما :