این ترور چه سودی برای ایران دارد؟!

۲۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۷۰۸۴ اخبار اصلی
سناریوی غیر قابل باوری که امریکا برای ایران طراحی کرده است هنوز برای بسیاری قابل قبول نیست. کم‌تر روزنامه‌ای را می‌توان ورق زد و خواند که این موضوع را به سخره نگرفته باشد. از روزنامه‌های اروپایی گرفته تا روزنامه‌های امریکایی اکثرا به این موضوع به دیده تردید نگریسته‌اند.
این ترور چه سودی برای ایران دارد؟!
دیپلماسی ایرانی: سناریوی غیر قابل باوری که امریکا برای ایران طراحی کرده است هنوز برای بسیاری قابل قبول نیست. کم‌تر روزنامه‌ای را می‌توان ورق زد و خواند که این موضوع را به سخره نگرفته باشد. از روزنامه‌های اروپایی گرفته تا روزنامه‌های امریکایی اکثرا به این موضوع به دیده تردید نگریسته‌اند. حتی کشورهای عربی نیز به صحت و سقم این اتهام‌ها شک دارند و در عمده روزنامه‌های عربی نگرانی آنها را از سرنوشت نامعلومی که در پس این اتهام‌ها وجود دارد به روشنی می‌توان دید. حتی روزنامه‌هایی که گرایش عمده‌شان به غرب و دشمنی با ایران است نیز از این سناریو به شدت ابراز نگرانی کرده و نسب به عواقب وخیم طراحان این اتهام‌ها هشدار می‌دهند. اگر چه در این میان برخی روزنامه‌های عربستانی رویکرد دیگری دارند و عمدتا تلاش می‌کنند سیاست‌های حکومت عربستان را پیگیری و پیاده کنند.

با این حال اکثر تحلیل‌گران می‌پرسند که واقعا قصه از چه قرار است؟ آیا واقعا ایران به دنبال ترور سفیر عربستان در واشنگتن بوده است؟ اگر واقعا چنین قصدی داشته چه مقصودی را از این کار دنبال می‌کرده است؟

دکتر انور عشقی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و قانونی خاورمیانه در این باره به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف که وابسته به جریان‌های لیبرال مخالف حکومت عربستان است، می‌گوید: «در این شکی نیست که ایران تلاش دارد عربستان و امریکا را در یک رویارویی تازه قرار دهد. ایران گمان می‌کند با این کار می‌تواند از یک سو به تعداد دشمنان امریکا بیفزاید و از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین متحدان امریکا در خاورمیانه را در مقابل آن قرار دهد. ایران پس از حوادث 11 سپتامبر فهمید که روابط عربستان و امریکا چندان هم مستحکم نیست و می‌توان در این رابطه خلل ایجاد کرد. با حمایتی که عربستانی‌ها از جریان‌ها سلفی و تکفیری کردند، امریکایی‌ها از آنها رویگردان شدند و ایرانی‌ها دریافتند که این مساله می‌تواند نقطه ضعفی در روابط دو طرف باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید ایران به طور هم‌زمان به فکر ترور سفیر عربستان باشد و سفارت اسرائیل در واشنگتن را منفجر کند، نیز می‌گوید: «این مساله می‌تواند اسرائیل و عربستان را کنار هم قرار داده و هر دو را علیه امریکا تحریک کند. بدین ترتیب ایران می‌تواند در سایه این اختلاف‌ها جایگاه منطقه‌ای خود را تقویت کند.»

عشقی درباره وضعیت فعلی رویارویی غرب ا ایران نیز می‌گوید: «ایران این روزها روزهای سختی را می‌گذراند. امریکا با طرح این اتهام تلاش دارد جامعه جهانی را علیه ایران بسیج کرده و ضمن اتخاذ تحریم‌های سنگین علیه تهران و پیگیری دیپلماسی منفی علیه آن که می‌تواند در افق چشم‌انداز را جنگ نیز داشته باشد، عراق دیگری را برایمان قابل تصور کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد با پیگیری این اتهام جنگی علیه ایران در بگیرد، همچنین می‌گوید: «اقتصاد ایران همچنان قوی است. بازرگانان و اهالی بازار از حکومت فعلی حمایت می‌کنند و این باعث شده تا اقتصاد این کشور کم‌تر از آن حدی که انتظار می‌رفت، آسیب‌پذیر شود. بنابر این تا زمانی که حکومت ایران پشتوانه مردمی دارد و از حمایت اهالی کسبه و بازار برخوردار است و در عین حال بازوهای دفاعی آن در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین فعال هستند هیچ جنگی نمی‌تواند علیه آن صورت بگیرد. به عبارت دیگر به کار بردن هر گزینه نظامی در چنین شرایطی فقط باعث افزایش هزینه‌های غرب خواهد شد و حکومت ایران را تحریک می‌کند که به دنبال گزینه‌های تدافعی ایذایی بیشتر علیه غرب و امریکا باشد.»

دکتر خالد بالطرفی، روزنامه‌نگار و متخصص علوم سیاسی نیز در این باره می‌گوید: «در ایران این طور نیست که یک نفر تصمیم بگیرد که کشور به کدام سمت و سو رود، بلکه تصمیم‌ها بر اساس یک سری مطالعات کاملا دقیق که توسط افراد مختلف و بسیار آگاه انجام می‌شود، گرفته می‌شوند، دولتمردان ایران نظر همه را از موافق تا مخالف و از تندروها تا لیبرال‌ها را کامل می‌شنوند و در نهایت تصمیمی منطبق بر منطق و کاملا پراگماتیک می‌گیرند.»

وی درباره اتهامی که به ایران بر سر ترور سفیر عربستان در ریاض زده می‌شود نیز می‌گوید: «به رغم وجود این اتهام تا کنون دلیل محکمی که ثابت کند که حکومت ایران به طور مستقیم در انجام این ترور دست داشته ارائه نشده است. حتی اگر هم قبول کنیم افراد ایرانی قصد داشتند چنین طرحی را پیاده کنند باز هم نمی‌توانیم آن را به کل ایرانی‌ها تعمیم بدهیم چرا که یک دولتمرد سیاسی، اقتصادی و ملی در ایران اجازه نمی‌دهد کشورش در موقعیت سختی در دنیا قرار بگیرد.»

بالطرفی همچنین می‌گوید: «روزهای آینده شاهد بروز اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهیم بود و ثابت خواهد شد که آیا ایران همان طور که امریکا می‌گوید در این حادثه دست داشته است یا این که امریکا که تنها طرف این سناریو است، صرفا می‌خواهد جامعه جهانی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر و سنگین‌تر علیه ایران تحریک کند.»

وی همچنین نسبت به رویکرد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که طی روزهای گذشته مواضع سختی علیه ایران گرفته‌اند نیز می‌گوید: «بحرین و عربستان در داخل کشورشان مشکلات عدیده‌ای دارند و طبیعی است که به دنبال دشمن خارجی باشند تا بتوانند این تقصیرات را به گردن آن بیندازند. با این حال من بعید می‌دانم مواضع ایران و اعراب علیه یکدیگر از وضعیت فعلی‌اش تندتر شود.»    

 

نظر شما :