حمایت چاوز از ایران در برابر آمریکا

۲۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۷۰۷۰ سرخط اخبار
فارس: در شرایطی که آمریکا در تلاش برای متهم کردن ایران به دخالت در ترور سفیر عربستان در واشنگتن درصدد افزایش تحریم ها و متحد کردن همپیمانان خود علیه تهران است، رئیس جمهوری ونزوئلا تلاش غرب در این زمینه را ساختگی و جعلی توصیف کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی "بلومبرگ"، بدنبال تلاش غرب برای تشدید تحریم ها علیه تهران به بهانه متهم نشان دادن ایران در ترور سفیر عربستان در واشنگتن، "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا با هدف تهدید متحدان ایران در حوزه آمریکای لاتین، طرح توطئه ایران در ترور سفیرعربستان را از خود در آورده تا بعدها مدعی شود که ایران این ترور را تنها به لطف متحدان آمریکای لاتین خود انجام داده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنرانی تلویزیونی خود افزود: آمریکایی ها در حال حاضر ما را هدف گرفته‌اند (اما) بهتر است که حتی به توقف مسیر حرکتی صلح آمیز ونزوئلا نیز فکر نکنند، زیرا در این صورت تا آخر عمرشان پشیمان خواهند شد.

این اظهارات چاوز در شرایطی گزارش می شود که آمریکا در تاریخ ۱۱ اکتبر سال جاری میلادی مدعی خنثی سازی طرحی شد که بر اساس آن قرار بوده است دو ایرانی سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را ترور کنند. وزارت خارجه ایران این مطلب را کاملا رد و آن را سناریوی ساختگی آمریکا عنوان کرد و در رابطه با این اتهام‌زنی، از آمریکا در سازمان ملل شکایت کرده است.

"گری سیک" مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا نیز که در حال حاضر در موسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا فعالیت دارد، در مطلبی که در وبلاگ خود قرار داد، در رابطه با صحت توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن ابراز تردید کرده است.

سیک نوشته است: باور این موضوع برای من بسیار سخت است. ایران دلایل بسیار زیادی را برای خشمگین بودن از آمریکا و عربستان سعودی دارد و از جمله آنها می توان به درخواست عربستان برای بمباران ایران توسط آمریکا اشاره کرد، اما ایران برای انجام مأموریت‌هایی این چنین نائبان قابل اعتمادی چون حزب الله لبنان را دارد که برای انجام چنین مأموریت‌هایی می توانند با تغییر هویت خود فعالیت کنند. به همین خاطر دشوار است که بپذیریم ایران به چنین گروه جنایتکاری اعتماد کرده است.



نظر شما :