اگر روس‌ها سر میز مذاکره نیایند ایران شکایت می‌کند

۲۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۷۰۶۸ سرخط اخبار
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهارات وزیر خارجه روسیه را فاقد هر گونه ارزش حقوقی خواند و تاکید کرد: پرونده سامانه موشکی "اس 300" تا زمان احقاق حقوق کامل ایران باز خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌بیغش با بیان این که طبق اظهارات مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پیش پرداخت ایران بازگردانده شده است، گفت: بازگرداندن پیش پرداخت تنها یک بعد قضیه است که ما را به حقوق مادی خودمان آن هم نه به طور کامل رسانده است اما ایران به خاطر بلوکه ماندن وجه قرارداد در دست روس‌ها نیز حق دریافت خسارت دارد.

نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، با تاکید به این که ایران علاوه بر حقوق مادی، حقوقی دیگری هم دارد، افزود: به هر حال روس ها تا مدتی ایران را معطل کرده و از این که امکان دسترسی به این سامانه دفاعی و فناوری را داشته باشد محروم کرده است بنابراین باید خسارت های وارده را جبران کند.

وی با اشاره به این که تا زمان احقاق حق کامل ایران، پرونده اس 300 همچنان مفتوح خواهد ماند، ادامه داد: چنانچه روس‌ها حاضر نباشند برای پرداخت غرامت با ایران سر میز مذاکره بنشینند ما ناچاریم برای احقاق حق خود به مجامع بین المللی و حقوقی شکایت می‌کنیم.

این نماینده مجلس هشتم، دفاع از حقوق ملت را حق طبیعی هر کشوری عنوان و بیان کرد: روس‌ها هم اگر با کشور ثالثی قراردادی را منعقد کنند که آن کشور خلف وعده کند می توانند از این حق خود استفاده کند.

وی با تاکید به این که دفاع از حقوق خود برای هر کشوری محفوظ است، تصریح کرد: دلیلی ندارد که کشور ثالثی که نقض قرارداد کرده به جای پاسخ منطقی و دیپلماتیک با عناد موضع گیری کرده و پاسخی شانتاژ گونه را که منجر به جریحه دار شدن طرف مقابل می شود مطرح کند.

احمدی‌بیغش با بیان این که ایران بدون توجه به اظهارات وزیر خارجه روسیه باید به دنبال احقاق حقوق ملت ایران باشد یادآور شد: ما درخواست و شکایت خود را به مراجع بین المللی و رسمی اعلام می‌کنیم حالا یا آن ها حقوق ما را پرداخت می کنند و یا نمی کنند در هر صورت ما باید شکایت خودمان را مطرح کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که روس ها علاوه بر حقوق مادی،‌ حرمت ما را هم زیر سوال برده اند تاکید کرد: اگر چه ما برای زیر سوال رفتن حرمتمان نمی توانیم طرح شکایت کنیم اما وقتی حقوق مادی و خسارت های وارده ایران جبران شود قطعا در کنار آن اخذ خسارت معنوی هم صورت می گیرد.


نظر شما :