بازگشایی مدارس ایران در عراق پس از 33 سال

۲۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۷۰۶۷ سرخط اخبار
 یک دیپلمات ارشد ایرانی گفت: پس از 33 سال با پی‌گیری‌های انجام شده، مدرسه‌های ایرانی در پنج شهر عراق گشایش می‌یابد.

حسن دانایی‌فر ـ سفیر ایران در عراق ـ در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مدرسه‌های ایرانی از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در عراق بسته شدند و اخیرا با پی‌گیری‌های صورت گرفته موافقت شده است این مدرسه‌ها در پنج شهر عراق راه‌اندازی شوند. این مدرسه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی برقرار می‌شوند.

او درباره‌ی آخرین تحولات مربوط به کیفیت حضور نیروهای آمریکایی در عراق به منظور آموزش نظامیان این کشور اظهار کرد: موضوع تعداد نیروهای آمریکایی که قرار است به منظور آموزش در عراق بمانند هنوز قطعی نشده است اما شواهدی وجود دارد که با بیش از 3 هزار نفر موافقت شده است. هم‌چنین دولت عراق هیچ قولی درباره‌ی اعطای مصونیت قضایی به این نیروهای آمریکایی نداده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار امیدواری کرد که تعداد نیروهای آمریکایی که به منظور آموزش‌های نظامی قرار است در عراق بمانند به کم‌تر از این تعداد برسد.

دانایی‌فر در عین حال نسبت به حضور نیروهای آمریکایی به بهانه‌ی آموزش نظامی در عراق ابراز نگرانی کرد.

سفیر ایران در عراق درباره‌ی تجسس برای یافتن پیکر شهدای دفاع مقدس در خاک عراق با بیان این‌که رایزنی‌هایی در این رابطه با مقامات شهر بصره صورت گرفته است، افزود: این رایزنی‌ها برای تجسس شهدای احتمالی کشورمان در منطقه‌ی فاو در حال انجام است.

وی هم‌چنین از سفر حسین انواری ـ سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) ـ به عراق خبر داد و گفت: هفته‌ی گذشته نیز حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر ـ نماینده‌ی مقام معظم رهبری ـ به عراق سفر کرده بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم‌چنین هیات‌هایی از وزارت نفت عراق امروز (شنبه) درباره‌ی مسائل و امور مشترک میان دو کشور به ایران می‌آیند و هفته‌ی آینده نیز هیاتی از وزارت برق عراق به ایران می‌آید.

دانایی‌فر درباره‌ی میله‌گذاری مرزی میان ایران و عراق گفت: در بحث میله‌گذاری مرزی کارها به خوبی در حال انجام است و مشکل اجرایی خاصی وجود ندارد.


نظر شما :