معرکه‌‌گیری اوباما و بهره‌برداری اسرائیل

۲۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۷۰۵۹ اخبار اصلی
هم‌زمان با عقب‌نشینی نیروهای نظامی امریکا از عراق، خاورمیانه وارد مرحله تازه‌ای شده که این مرحله را چگونگی رویارویی امریکا و ایران ترسیم می‌کند، مرحله‌ای که بسیار شبیه دوران ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا شده است.
معرکه‌‌گیری اوباما و بهره‌برداری اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: هم‌زمان با عقب‌نشینی نیروهای نظامی امریکا از عراق، خاورمیانه وارد مرحله تازه‌ای شده که این مرحله را چگونگی رویارویی امریکا و ایران ترسیم می‌کند، مرحله‌ای که بسیار شبیه دوران ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا شده است. واژه‌هایی که اوباما برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند و مثلا صحبت از توطئه ایرانی برای ترور سفیر عربستان در امریکا می‌زند، همان واژه‌هایی است که رئیس جمهوری سابق امریکا و مشاورانش استفاده می‌کردند.

افزایش فشارهای امریکایی جدید علیه ایران پرسش‌های بسیاری را درباره نوع برخوردهای در حال افزایش امریکا با ایران به وجود آورده است. بدیهی است که در راس اهداف امریکا جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه پس از مرحله عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق قرار دارد. امریکا نمی‌خواهد عراق کاملا تحت نفوذ ایران رود، به ویژه این که روابط عراق با عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس شاهد تحول مثبتی نبوده است و این مساله می‌تواند توازن عربی را به نفع ایران تغییر دهد و به نفوذ بیشتر ایران در عراق کمک کند.

اگر امور به همین وضعیت فعلی که اکنون شاهدیم ادامه یابد، عراق به طور طبیعی خود را در معرض هم‌پیمانی با ایران و سوریه می‌بیند. این مساله‌ای است که امریکا را به شدت نگران می‌کند و به این سمت می‌رود که تهران را با اعمال تحریم‌های بیشتر محاصره کند و روابطش را با تمامی کشورهای عرب خلیج فارس قطع کند. همچنین سوریه را چنان درگیر تنش‌های داخلی‌اش کند که دیگر به ثباتی که از 40 سال گذشته به بعد بر آن حاکم بوده، باز نگردد.

اما رویکرد نظامی جدید امریکا و استفاده از "واژه جنگ" که این روزها به تازگی علیه ایران استفاده می‌کند طبیعتا مخاطرات بسیاری به دنبال دارد که در راس آن می‌تواند باعث ایجاد تنش جدید در رابطه با اسرائیل شود و این رژیم بهانه‌ای به دست بیاورد و در سایه این تنش حملات نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد. در سایه فضای مه‌آلود دیپلماتیکی که امریکا ایجاد کرده است و افزایش تنش‌های منطقه‌ای علیه ایران در پس اتهام‌های امریکا مبنی بر وجود طرحی از سوی ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن اسرائیل می‌تواند از آن به عنوان فرصتی برای حمله به ایران بهره‌برداری کند.

از سویی این تاکتیک احتمال تضعیف اوباما در برابر اسرائیل در موقعیت فعلی‌اش را نیز ممکن می‌سازد. او می‌خواهد به هر ترتیبی شده چهره خود را در برابر بنیامین نتانیاهو، بهبود بخشد، چهره‌ای که به دلیل مشاجره‌ای که میان دو طرف پس از رد تقاضای رئیس جمهوری امریکا توسط نخست وزیر اسرائیل بر سر توقف شهرک سازی ها در کرانه باختری انجام شد، مخدوش شده بود. نتانیاهو از اوباما به دلیل این که فلسطینی‌ها را برای مذاکره قانع نکرده دلخور است. اکنون اوباما می‌خواهد از این "اشتباه" عبور کند. برای این کار نیز دست به کار شده و با پیشنهاد فلسطینی‌ها برای عضویت در سازمان ملل مخالفت کرده است. اوباما باید اسرائیلی‌ها را راضی کند چرا که در سال پیش روی میلادی انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار می‌شود، در حالی که اسرائیل همچنان تلاش می‌کند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله پیش‌دستانه انجام دهد و اوباما همچنان مانع از آن می‌شود.

ممکن است، با ادامه این رفتارها و این سیاست، اوباما اشتباهی بدتر از اشتباه جورج بوش پسر مرتکب شود و همان طور که او جنگ عراق را آغاز کرد بخواهد علیه ایران جنگی را کلید بزند. ولی آیا با تحمل این هزینه نیز می‌تواند بقای خود را در کاخ سفید برای دوم ریاست جمهوری‌اش تضمین کند؟

منبع: النهار



نظر شما :