بازی دادن به حماس در تبادل اسیران

۲۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۷۰۲۴ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی، ابعاد مبادله اسرای فلسطینی با گیلعاد شلیط را در گفت و گو با محمدعلی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است.
بازی دادن به حماس در تبادل اسیران
دیپلماسی ایرانی: پس از حرف و حدیث‌های بسیار درباره مبادله گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی که توسط نیروهای فلسطینی اسیر شده بود، بالاخره توافقی درباره مبادله اسیران فلسطینی با این اسیر صورت گرفت که بر اساس آن گلعاد شالیط در مقابل آزادی 1027 نفر از اسیران فلسطینی، آزاد خواهد شد. دیپلماسی ایرانی، ابعاد این مسئله را در گفت و گو با محمدعلی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است:

 

چرا در این توافق این تعداد اسیر فلسطینی با یک اسیر اسرائیلی مبادله می‌شوند؟ اهمیت این سرباز در چیست؟

 

این مسئله به تعداد اسرا در هر طرف بر میگردد. طرف فلسطینی به دلیل محدودیت‌هایی که دارد و این که هم چنان فاقد سرزمین است،‌این امکان را که اسیر اسرائیلی بگیرد نداشته است. در حالی که اسرائیلی‌ها به راحتی در کرانه باختری و نوار غزه و حتی در داخل اراضی 48، هزاران نفر از جوانان، مردان و زنان فلسطینی را بازداشت، اسیر یا زندانی کرده اند. به این معنی که درحال حاضر تعداد اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به بیش از هشت هزار نفر می رسد. در حالی که فلسطینی‌ها بعد از تلاش فراوان توانسته بودند یک سرباز اسرائیلی را به نام گلعاد شالیط اسیر کنند. بیش از پنج سال از این واقعه می گذرد. اسرائیلی‌ها بسیار تلاش کرده اند حتی از طریق عملیات نظامی و به دست آوردن اطلاعات امنیتی این اسیر را آزاد کنند. اما موفق به این کار نشدند. این که اسرائیل علی رغم این تلاش‌ها نتوانست این اسیر را آزاد کند، دستاورد بزرگی برای فلسطینی‌ها است که توانسته اند یک کار دقیق و فنی را به خوبی انجام دهند.

مدت‌ها است که در داخل اسرائیل فشار زیادی بر حکومت برای آزاد کردن این اسیر وارد می شود، حکومت هم همه تلاش خود را به کار بسته است که از راه‌های مختلف این اسیر را آزاد نماید اما نتوانسته است. این فشار هم چنان روی دولت اسرائیل بوده است.

 

توافق چگونه حاصل شده است؟

 

به نظر می رسد از طریق مذاکراتی که با واسطه مصری‌ها و آلمانی‌ها صورت گرفته، توافق شده است که هزار و بیست و هفت نفر از اسرای فلسطینی در مقابل آزادی گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی آزاد شوند. فراموش نکنیم که حدود هفت هزار اسیر دیگر، هم چنان در زندان‌های اسرائیل حضور دارند و در شرایط بسیار بدی قرار دارند. این مسئله یک دستاورد مهم برای فلسطینی‌ها به خصوص جنبش حماس محسوب می شود.

 

قبلا هم مذاکراتی درباره تبادل گلعاد شالیط با اسرای فلسطینی انجام شده بود، چرا آن‌ها به نتیجه نرسید؟

 

این سوال مهمی است که چرا در این شرایط این توافق صورت گرفته است. دولت اسرائیل تا کنون با این تبادل موافقت نمی کرده است. دلایل مختلفی برای این توافق ذکر شده است. اول فشار داخلی بر نتانیاهو بسیار زیاد است. به طوری که خانواده این اسیر اسرائیلی و هم چنین دوستداران او هم چنان معترض هستند و حتی جلوی دفتر نخست وزیری چادر زده اند و در آن جا طوماری نوشته و امضا جمع آوری می کنند. این فشار زیادی روی دولت وارد می کند.

دومین دلیل می تواند این باشد که نتانیاهو طی مدت اخیر بسیار ضعیف شده و صلاح را در این دیده که در این برهه از زمان با آزاد کردن این اسیر اسرائیلی به نحوی خود را از این موقعیت رهایی بخشد و این اقدام می تواند بر افکار عمومی مردم تاثیر گذارد. به ویژه این که هم اکنون در خود اسرائیل مردم آزادی این اسیر را جشن گرفته اند و این خود موقعیت نتانیاهو را مستحکم تر می کند و پایگاه مردمی او را بهبود می بخشد.

این مسئله دلایل دیگری هم دارد. این جا این برگه به جنبش حماس داده شده یعنی مذاکرات از طریق تشکیلات خودگردان انجام نشده است. به نظر می‌ رسد با توجه به معادلات منطقه ای تصمیم بر این است که به نوعی جنبش حماس وارد بازی شود و این دستاوردی است که جنبش حماس آن را به دست آورده است و روی این دستاورد هم به عنوان یک پیروزی بزرگ خیلی مانور می‌کند.

به هر صورت عوامل داخلی اسرائیل در این مسئله بسیار مهم بوده است. به زودی اجتماع معترضین به فقدان عدالت اجتماعی درون اسرائیل شروع خواهد شد و نتانیاهو زیر فشار زیادی از نظر افکار عمومی‌قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد دراین مورد هم نتانیاهو می‌تواند از این مسئله استفاده کند تا در برابر موج اعتراضاتی که به زودی شروع خواهد شد بایستد.

مجموعه این عوامل را می‌توان کنار هم گذاشت و به این نتیجه رسید که دولت کنونی صهیونیستی صلاح بر این دیده که این معامله را انجام دهد.

 

این توافق تا چه حد جدی و اجرایی است؟

 

با توجه به این که درباره راهکارهای اجرایی نیز توافق صورت گرفته است، به نظر می‌رسد این معامله انجام خواهد شد. قرار شده است که ظرف یک هفته 450 نفر از اسرای فلسطینی آزاد شوند، بعد جنبش حماس این سرباز اسیر اسرائیلی را به دولت مصر تحویل دهد، و آن‌ها طی مکانیسم خاصی که مورد تفاهم قرار گرفته، او را تحویل اسرائیلی دهند و در این مرحله باقیمانده اسیران فلسطینی توافق شده، دو ماه دیگر آزاد شوند. بنابراین به نظر می‌رسد این تفاهم جدی است و بدون مانع پیش خواهد رفت.آآزاازدز

 

نظر شما :