در بازتاب ادعاهای اخیر امریکا علیه ایران؛

رسانه‌های عربی ترجیح‌ می‌دهند فعلا نظر ندهند

۲۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۶۹۸۶ اخبار اصلی
داستان عجیب و غریبی که ایالات متحده امریکا علیه ایران طراحی کرده و مدعی شده سپاه قدس قصد ترور سفیر عربستان در امریکا و انفجار سفارت اسرائیل در واشنگتن را داشته، در رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشته است. اما نکته‌ای که در این میان بسیار روشن است، بهت‌زدگی رسانه‌های عربی در برابر انتشار این خبر است.
رسانه‌های عربی ترجیح‌ می‌دهند فعلا نظر ندهند
دیپلماسی ایرانی: داستان عجیب و غریبی که ایالات متحده امریکا علیه ایران طراحی کرده و مدعی شده سپاه قدس قصد ترور سفیر عربستان در امریکا و انفجار سفارت اسرائیل در واشنگتن را داشته، در رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشته است. اما نکته‌ای که در این میان بسیار روشن است، بهت‌زدگی رسانه‌های عربی در برابر انتشار این خبر است. به وضوح می‌توان دید رسانه‌های عربی، به غیر از رسانه‌های نزدیک به عربستان، تا چه اندازه نسبت به انتشار این اخبار به دیده تردید می‌نگرند. مثلا روزنامه القدس العربی چاپ لندن، در این باره نوشت، یعنی واقعا ایران این قدر ساده با امریکا برخورد می‌کند؟ واقعا ترور سفیر عربستان آن هم در جای پر هزینه‌ای مثل امریکا چه سودی برای ایران می‌تواند داشته باشد؟

روزنامه السفیر نیز نوشت، تهران اتهام طراحی ترور سفیر عربستان را قویا رد کرده است و این گونه به نظر می‌رسد در پس این ماجرا یک سناریو امریکایی وجود دارد. این روزنامه صحبت‌های علی اکبر جوانفکر را نیز منتشر کرده و نوشته است، شاید صحبت‌های این مشاور نزدیک به احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که می‌گوید این سناریویی شیطانی برای فرار امریکا از مشکلاتش است، بی‌راه نباشد.

در این میان شاید تنها شبکه خبری العربیه، پیشتاز تحلیل‌های عجولانه علیه ایران است. این شبکه که نزدیک به عربستان سعودی است و سیاست‌های این کشور را پیگیری می‌کند در وبسایت خود، اتهام‌هایی را بدون ارائه سند منتشر کرده و مدعی شده، برخی مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی از انجام این ترور خبر داشته‌اند. العربیه هیچ سند و مدرکی را در این زمینه ارائه نمی‌دهد اگر چه مقام‌های امریکایی نیز که شب گذشته این خبر را برای خبرنگاران توضیح می‌دادند نیز بدون ذکر نام مدعی شده بودند که مقام‌های ارشد ایرانی از این حادثه خبر داشته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین نیز می‌نویسد که با این اتفاق تلاش‌های ایران برای خارج شدن از انزوای بین‌المللی‌اش با مشکل می‌شود. تهران در حالی که تلاش داشت توطئه‌های غربی‌ها را خنثی کند و تلاش‌های غرب برای منزوی کردنش بر سر برنامه هسته‌ای‌اش را ناکام بگذارد ناگهان با پرونده تازه‌ای مواجه می‌شود که با جنجالی که می‌رود علیه آن آغاز شود پیش‌بینی می‌شود مرحله تازه‌ای از انزوای ایران رقم بخورد. این اتفاق با توجه به تحولات اخیر جهان عرب و انقلاب‌های بهار عربی می‌تواند رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

روزنامه الحیات، چاپ لندن نیز به رغم نزدیکی‌اش به عربستان تحلیل کرده است که انتشار این خبر می‌تواند ابعاد امنیتی و استراتژیکی بسیار بزرگی در پی داشته باشد. این روزنامه به رغم اعلام خبر و انتشار بیانیه سفارت عربستان در امریکا به دادن گزارشی صرف در این زمینه بسنده کرده و نوشته است که با توجه به اظهارات حکومت عربستان که گفته است باید جزئیات بیشتری از این پرونده منتشر شود، اظهار نظر در این زمینه را نیز به شماره‌های بعدی خود موکول کرده است.

در این میان شبکه الجزیره قطر ترجیح داده است که حرفی در این زمینه به میان نیاورد. این شبکه حتی زمانی که رسانه‌های جهانی در حال پخش مستقیم اظهارات اریک هولدر، وزیر دادگستری امریکا برای اعلام خبر کشف یک عملیات تروریستی علیه سفیر عربستان و سفارت‌خانه اسرائیل در واشنگتن بودند، برنامه خود را قطع نکرد و به جای آن سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را که به مناسبت آزادی گلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی در مقابل آزادی 1027 اسیر فلسطینی صحبت می‌کرد، پخش کرد. این شبکه اخبار مرتبط با این حادثه را چندان پررنگ نکرده و اخبار اظهارات ایرانی‌ها علیه این اتفاق را بیشتر برجسته کرده است.

 

( ۱ )

نظر شما :