مجله هفته/ میزان و معیار اصلاح‌طلبی

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۶۹۷۳ اخبار اصلی
حرف های اخیر سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین و از رهبران جنبش اصلاحات، درباره شروط این جریان اجتماعی و سیاسی برای شرکت در انتخابات، زمزمه هایی تازه در فضای سیاسی کشور به راه انداخته است.
مجله هفته/ میزان و معیار اصلاح‌طلبی
دیپلماسی ایرانی: محمد و محمدرضا خاتمی زمانی مجبور به موضع گیری مجدد درباره انتخابات اسفندماه شدند که دیدند اخبار ریز و درشتی درباره احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و یا تهیه فهرست هایی با سرلیستی دکتر محمدرضا عارف در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است.

محمدرضا خاتمی عضو برجسته حزب مشارکت، در گفتگویی با باشگاه خبرگاران ضمن ارائه توضیح درباره همایش 24 آبان که قرار است توسط شورای هماهنگی اصلاح طلبان برگزار شود و هنوز معلوم نیست اجازه برگزاری آن داده می شود یا خیر، گفته است: حضور اصلاح طلبان با سرلیستی دکتر محمدرضا عارف در انتخابات مجلس نهم صحت ندارد و به طور قطع تا زمانی که شرایط اعلام شده محمد خاتمی برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس تحقق پیدا نکند اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد.

شروط سیدمحمد خاتمی عبارت بودند از برگزاری انتخابات آزاد، رفع حصر از موسوی و کروبی و آزادی زندانیان سیاسی مربوط به انتخابات سال 88. این شرط گذاری که از چند ماه پیش اعلام و خاتمی چند بار مجبور به تکرار آن شده، با واکنش رهبران طیف های اصولگرا همراه شده است. برخی معتقدند اساسا سیدمحمد خاتمی مشروعیت لازم را برای تعیین شرط و شروط انتخاباتی از دست داده و خود باید از فتنه 88 اعلام برائت یا توبه کند. محمد نبی حبیبی نفر اول حزب موتلفه اسلامی نیز گفته که دلسوزان نظام برای انتخابات شرط و شروط تعیین نمی کنند و این اقدام خاتمی جفا به نظام و موید سلب مشروعیت سیاسی از اوست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی البته این را هم گفته است که هنوز دیر نشده و یک ضلع رقابت [اصلاح طلبان] که بنای بی‌مهری با مردم و نظام را گذاشتند، می‌توانند از این راه غیر صحیح برگردند و با مردم همراه شوند تا بتوانند به عنوان یک ضلع مشروع در انتخابات حضور پیدا کنند.

اما محمدرضا خاتمی در مصاحبه خود گفته بود، نه خودش نامزد انتخابات مجلس می شود و نه هیچ طیف منتسب به اصلاح طلبان قصد فعالیت انتخاباتی دارند. او در این باره گفت: هر کس یا طیفی که از سوی جریان منتسب به اصلاح طلب در انتخابات مجلس نهم می‌خواهد فعالیت کند باید موضع خود را نسبت به جریانات دو سال پیش و انتخابات سال 88 مشخص کند.

رسانه های اصولگرا و همچنین باشگاه خبرنگاران نوشته اند که تاکید محمدرضا خاتمی بر رویکرد جدید اصلاح طلبان و طرح این موضوع که همه شخصیت ها باید بدون ممیزی وارد یک انتخابات آزاد شوند، نشان دهنده حمله اصلاح طلبان به نحوه برگزاری انتخابات و فشار بر شورای نگهبان است. باشگاه خبرنگاران همچنین نوشت، محمد رضا خاتمی درحالی ادعای عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات را به خاطر محقق نشدن شروط برادرش مطرح می کند که اکثر اصلاح طلبان به همراه فراکسیون اقلیت آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده و در حال انجام مقدمات ائتلاف هستند.

با این وصف شخصیت های دیگری از میان اصلاح طلبان نظیر معصومه ابتکار و مجید انصاری نیز به اخبار مربوط به احتمال شرکت فعال این جریان سیاسی در انتخابات واکنش داده و گفته اند هنوز هیچ برنامه ای در این زمینه ندارند.

از سوی دیگر، شخص سید محمد خاتمی طی هفته ای که گذشت با جمعی از جوانان اصلاح طلب کرمان دیدار کرد و در این دیدار بار دیگر از دفاع از حق مردم و مطالبه انتخابات آزاد و سالم سخن گفت تا سخنان و شروط سابقش فصل الخطابی باشد برای شناخت اصلاح طلب از غیراصلاح طلب. می گویند خاتمی شروط انتخاباتی را طوری تنظیم کرده است که اگر کسانی از طیف سابق اصلاح طلبان خواستار شرکت در انتخابات بود، خط او از جریان اصلاح طلبی مدنظر خاتمی شناخته شود و درواقع صفتی غیر از اصلاح طلب بر او اطلاق شود تا مورد سوءاستفاده جریان های حاکم که سعی دارند از منتقدان نظام به عنوان هیزم انتخابات استفاده کنند، قرار نگیرند.

 

نظر شما :