عربستان از ایران ترسید باز هم اسلحه خرید

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۶۹۳۷ اخبار اصلی
منابع نزدیک به حکومت عربستان اعلام کردند، ریاض تصمیم گرفته است که سلاح‌های جدیدی از ایالات متحده امریکا برای حمایت از تاسیسات توپخانه‌ای خریداری کند که ارزش این خرید در حدود 186 میلیون دلار است.
عربستان از ایران ترسید باز هم اسلحه خرید
دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به حکومت عربستان اعلام کردند، ریاض تصمیم گرفته است که سلاح‌های جدیدی از ایالات متحده امریکا برای حمایت از تاسیسات توپخانه‌ای خریداری کند که ارزش این خرید در حدود 186 میلیون دلار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «کشورش ماه گذشته میلادی به طور رسمی از دولت امریکا خواسته است تا این سلاح‌های جدید را در اختیارش قرار دهد که امریکایی‌ها طی امضای قراردادی با این خرید موافقت کردند.»

وی در ادامه افزود: «این محموله شامل 36 اراده توپ از طراز هوتیزر 144 میلیمتری، 55 اراده از طراز 105 میلیمتری به همراه خودروهای ویژه نظامی، زرهی و اداوت پشتیبانی می‌شود که در اختیار نیروی زمینی ارتش عربستان قرار می‌گیرد.»

گفتنی است که نیروی دریایی امریکا در ماه آوریل گذشته اعلام کرد، عربستان سعودی از ایالات متحده امریکا خواسته است که ناوهای دریایی‌اش را به توپخانه‌های هوایی و موشک‌های پیشرفته مجهز کند و بالگردهای جدید، قایق‌های گشت‌زنی پیشرفته و تاسیسات زیربنایی دریایی در اختیار آن قرار دهد. منابع دو طرف ارزش این خرید را اعلام نکرده‌اند.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح امریکایی در منطقه و جهان است. این کشور پس از آغاز بهار عربی و تحولات منطقه بیش از پیش خود را مورد تهدید تحولات منطقه می‌بیند و از این رو اقدام به خرید کلان محموله‌های تسلیحاتی کرده است.

یکی از سخنگوهای پنتاگون ضمن تایید خبر خرید جدید تسلیحاتی عربستان گفت که نیروی دریایی امریکا در ماه ژوئن درخواست خریداری ناوهای جنگی و تجهیزات نظامی وابسته به آن را از طریق وزارت دفاع و هوایی عربستان دریافت کرد.

پیش از این مسئولان اجرایی شرکت امریکایی لوکید مارتین گفته بودند، فاز نخست نوسازی و مدرن‌سازی نیروی دریایی عربستان دست کم 20 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود رقابت خوبی میان شرکت‌های امریکایی برای خرید این تسلیحات صورت بگیرد.

کنگره امریکا در اکتبر گذشته به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نسبت به فروش سلاح‌های جدید به ارزش 60 میلیارد دلار طی یک برنامه زمان‌بندی شده 15 و 20 ساله هشدار داده بود. بر اساس این خرید، عربستان سعودی 84 فروند جنگنده اف 15 جدید ساخت شرکت بوئینگ خریداری می‌کند و برای نوسازی 70 جنگنده دیگر از همین نوع از کمک امریکایی‌ها بهره می‌برد. همچنین 72 فروند بالگرد از نوع بلک هوک، ساخت شرکت سیکورسکی ایر کرافت، وابسته به شرکت یونایتد تکنولوژیز کورپ نیز خریداری می‌شود. علاوه بر آن سه فروند بالگرد به همراه 150 موشک ضد تانک از طراز گافیلین و 70 بالگرد آپاچی ساخت شرکت بوئینگ و 36 فروند جنگنده لیتل برد نیز خریداری می‌کند.

بنا به تحلیل ایلاف، این خریدهای تسلیحاتی که در راستای تلاش برای تقویت نیروی دفاعی عربستان در منطقه خلیج فارس است، به دلیل ترس از ایران است که روز به روز بر توان نظامی‌اش افزوده می‌شود و به تقویت ناوگان نظامی‌اش ادامه می‌دهد. همچنین موفق شدنش در دستیابی به تنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای است که هنوز غرب نتوانسته جلوی آن را بگیرد و این مساله بر نگرانی عربستانی‌ها افزوده است.

عربستان هر گونه تعویق یا تاخیر در تحویل این تسلیحات را به شدت رد کرده و به طرف امریکایی اطلاع داده است که باید فورا این تسلیحات را در اختیارش قرار دهد. ‌

 

نظر شما :