افشای دخالت ترکیه در ترور معارض سوری

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۶۹۳۵ سرخط اخبار
یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که ترکیه برای تحقق دو هدف از جمله تشدید اعتراضات در شمال سوریه، یکی از سران معارض کردهای سوریه را ترور کرد.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد که دستگاه اطلاعات ترکیه در پشت پرده ترور «مشعل تمو» معارض کُرد سوریه قرار دارد.
 
این افشاگری روزنامه انگلیسی در زمانی منتشر می‌شود که مخالفان خارج‌نشین سوریه، دولت این کشور را به این ترور متهم می‌کنند و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه آن را کار گروهک‌های تروریستی دانست و احزاب کرد سوریه هنوز از متهم کردن طرف مشخصی اجتناب می‌کنند.
 
جاناتان استیل خبرنگار گاردین در موصل (شمال عراق) در گزارشی که آن را خیلی محرمانه و فوری خواند، تاکید کرد که ترور مشعل تمو «در واکنش به اقدام دستگاه اطلاعاتی ترکیه صورت گرفت که موفق شد حسین هرموش (افسر فراری ارتش سوریه) را که به ترکیه پناهنده شده بود، بازداشت کند».
 
استیل اعلام کرد که ترکیه از ترور این فرد سوری دو هدف داشت که هدف اول خلاص شدن از یک معارض کرد مهم و سرشناس و دوم متهم کردن مقامات دولتی سوریه به این ترور بود که می‌توانست همین امر، عاملی باشد برای تشدید اعتراضات در شمال سوریه که مدتی است آرامش بر شمال سوریه حاکم شده است.

مشعل تمو که به دست عناصر مسلح ترور شد، یکی از سران مشهور کردهای سوریه و سخنگوی جریان «آینده کرد» بود و در سخنان خود بشدت با دخالت‌های خارجی در سوریه به بهانه ناآرامی‌ها تاکید کرده بود.

وی بسیاری از همایش‌ها و کنفرانس‌های مخالفان خارج از سوریه را تحریم کرده بود و معتقد به اصلاحات در سوریه به دور از خشونت بود.a

نظر شما :