سفر معاون کلینتون به مسکو

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۶۹۳۳ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه سفر کرده است تا با توجه به ادامه اختلاف دو کشور در زمینه مسئله سامانه دفاع ضد موشکی رایزنی‌های دوجانبه‌ای در خصوص امکان همکاری در این خصوص انجام دهد.

 

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «راس بالت»، "الن توشر" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مسائل کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل به مسکو سفر کره است تا در رایزنی‌های دوجانبه در خصوص امکان برقراری همکاری در زمینه ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی بین روسیه و آمریکا شرکت کند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه آمریکا، این رایزنی‌ها روز سه شنبه در مسکو آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت. برنامه ریزی شده است تا "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه اصلی‌ترین طرف مذاکره کننده با خانم توشر در جریان این رایزنی‌ها باشد.  

در چارچوب این مذاکرات معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا به بررسی دورنمای همکاری‌های دو کشور در زمینه مسئله سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی خواهند پرداخت.

ریابکوف و توشر ریاست گروه کارشناسی بین دولتی روسیه و آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی را برعهده دارند. این گروه تخصصی بر اساس توافق "دمیتری میدویدیف"  و "باراک اوباما" روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا در مذاکرات جولای سال 2009 در مسکو تشکیل شده است.

مقامات دیپلماتیک روسی هشدار داده اند که اگر روسیه و مذاکرات نتوانند در خصوص همکاری در زمینه سپر موشکی به توافق برسند و پیشرفتی در مذاکرات دوجانبه در این زمینه بوجود نیاید، بعید نیست که نشست سران بعدی روسیه-ناتو که قرار است در ماه مه سال 2012 در شیکاگو (آمریکا) برگزار شود، اصلا صورت نگیرد.

مسئله این است که مقامات مسکو و واشنگتن در مورد مسائل مربوط به سامانه دفاع ضد موشکی اختلاف نظر جدی دارند. به عقیده "دمیتری راگوزین" نماینده دائم روسیه در ناتو و نمایده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل سپر موشکی، آمریکا تنها به دنبال منافع خود است و اهمیتی به نظر شرکای خود در این زمینه نمی‌دهد.

به گفته وی، در حالیکه اکثر کشورهای اروپایی از تفسیر مسائل مربوط به طرح سپر موشکی خودداری می‌کنند، دولت آمریکا به راضی کردن کشورها بطور مجزا برای پیوستن به این طرح ادامه می‌دهد.

 در حالی‌که روسیه همچنان در انتظار پاسخ به درخواست خود در زمینه لزوم ارائه تضمین حقوقی برای عدم جهت گیری سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی از سوی دولت آمریکا و مقامات بروکسل است، دبیر کل ناتو بدون توجه به ابراز نگرانی مقامات مسکو در این زمینه اعلام کرده که جزییات دقیق طرح سپر موشکی در نشست آتی سران این سازمان که قرار است در ماه مه سال 2012 در شیکاگو برگزار شود، مورد تایید قرار گیرد و این طرح تا سال 2018 تکمیل شود.



نظر شما :