عراق آمریکا را تهدید کرد

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۶۹۲۷ سرخط اخبار

بغداد تهدید کرد، روابط نظامی خود با واشنگتن را تا پایان سال جاری قطع کرده و از مقاطعه‌کاران خصوصی برای آموزش نیروهای مسلح خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، طرفین آمریکایی و عراقی با اصل باقی ماندن هزاران نیروی آمریکایی در عراق به منظور آموزش و بالا بردن توانمندی نیروهای امنیتی این کشور پس از خاتمه دوران حضور نیروهای آمریکایی در عراق موافقت کرده‌اند، اما در حال حاضر مساله اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی‌ها در صورت ارتکاب آنها به جرم یکی از چالش‌های بزرگ دوطرف شده است.

در حال حاضر خلبانان عراقی توسط مربیان شرکت لاکهید مارتین، که به تازگی جنگنده‌های اف16 را به عراق تحویل داده‌، آموزش می‌بینند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در گفت‌وگویی با مجله اقتصاد جهان در ابوظبی، گفت: وقتی ما تجهیزات نظامی می‌خریم باید این امکان باشد که براساس شرایط تجاری، شرایط آموزش آنها نیز تامین باشد.

مقام‌های آمریکایی و عراقی ماه‌هاست که درخصوص شکل و اندازه نیروهای آمریکایی که قرار است پس از پایان 31 دسامبر در عراق بمانند، به بن‌بست رسیده‌اند.

تعدادی از احزاب سیاسی عراق با حضور نیروهای آمریکایی به عنوان مربیان نظامی در پایان سال جاری موافقت کرده اما این حضور را مشروط به عدم اعطای مصونیت قضایی به آنها کرده‌اند.

دباغ می‌گوید: ما حاضریم درباره هرگونه گزینه بدون مساله اعطای مصونیت و هرگونه تغییر نام این افراد به مربی نظامی مذاکره کنیم.

اما مساله مصونیت براساس قوانین محلی بخشی از شرط توافق‌نامه حضور نیروهای آمریکایی در یک کشور میزبان از جمله ژاپن، کره جنوبی، آلمان و عراق است.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون می‌گوید: پنتاگون نظرات طرف عراقی را مورد ملاحظه قرار می‌دهد و ما در حال حاضر در مرحله گفت‌وگو با دولت عراق هستیم. به عنوان یک اصل نیروهای آمریکایی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، باید مصونیت قضایی داشته باشند.

سخنگوی دولت عراق همچنین عنوان داشت: رهبران سیاسی این کشور بر ضرورت آموزش نیروهای عراقی و تکمیل روند تجهیز آنها در نزدیک‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

وی همچنین از توافق عراقی‌ها درخصوص حمایت از تلاش‌های دولت و مذاکراتش درباره آموزش نیروهای عراقی بدون نیاز به اعطای مصونیت به مربیان نظامی تاکید کرد.

وی ادامه داد: رهبران سیاسی عراق به دعوت جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری این کشور در مقر ریاست‌جمهوری نشستی برگزار کرده و درباره آموزش نیروهای عراقی با کمک طرف آمریکایی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

از سوی دیگر، وزارت کشور عراق اعلام کرد: شرکت‌های امنیتی آمریکا جانشین نیروهای ارتش آمریکا در عراق نخواهند بود.

این وزارتخانه با رد گزارش‌های آمریکایی مبنی بر جایگزینی شرکت‌های امنیتی آمریکا به جای نیروهای این کشور در پایان سال جاری میلادی این مساله را ساختگی اعلام کرد.

این وزارتخانه همچنین از رسانه‌های عراق خواست با توجه به منابع اطلاعات و جدا کردن اخبار حقیقی از شایعات دروغین، اخبار و حقایقی را منتشر کنند که به کشور و مردم خدمت کند.

وزارت کشور عراق همچنین اعلام کرد: مساله شرکت‌های امنیتی هیچ ربطی به موضوع عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و توافق‌نامه امنیتی امضا شده میان عراق و آمریکا ندارد.



نظر شما :