دلایل پشت پرده استعفای ناگهانی رئیس دادگاه حریری

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۶۹۲۶ سرخط اخبار

یک روزنامه لبنانی به تحلیل دلایل استعفای ناگهانی رئیس دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری پرداخت و نوشت که اختلافات او با دادستان این دادگاه و سیاست‌های یک بام و دو هوای پشت پرده این دادگاه سیاسی دلیل این استعفا بوده است نه کسالت جسمی. بویژه که وی قرار است همچنان بعنوان قاضی تجدیدنظر به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهد.

به گزارش فارس، روزنامه لبنانی "الاخبار" در گزارشی به بررسی دلایل اصلی استعفای "آنطوان کاسیزی" رئیس دادگاه بین المللی ویژه ترور حریری پرداخت و نوشت: پس از کناره‌گیری کاسیزی که دلیل آن وضعیت جسمانی او اعلام شده است، "رالف ریاشی" معاون او جایگزین نشد بلکه فورا یک قاضی جدید جانشین کاسیزی شد.

یک قاضی نیوزلندی جانشین کاسیزی شد

بر اساس این گزارش قاضی دیوید باراگوانث (قاضی دادگاه تجدید نظر در نیوزلند) به عنوان رئیس جدید این دادگاه انتخاب شد.
باراگوانث به عنوان رئیس جدید دادگاه حریری ضمن استقبال از منصب جدید خود در اظهاراتی شعاری گفت: من به این منصب خود که به عنوان رئیس جدید دادگاه حریری جانشین کاسیزی مرد بزرگ قانون شدم افتخار می کنم.
وی افزود: این حق لبنانی‌ها است تا برای اجرای عدالت به دادگاه حریری به عنوان بالاترین معیار عدالت اعتماد کنند.

کاسیزی: به سختی تصمیم به استعفا گرفتم

کاسیزی نیز بعد از این انتخاب طی سخنانی گفت: من به سختی توانستم این تصمیم را بگیرم و تصمیمی درست است که به نفع دادگاه حریری خواهد بود.
کاسیزی تأکید کرد: من به عنوان قاضی تجدید نظر همکاری خود را با این دادگاه ادامه خواهم داد و تلاش های خود را برای موفقیت در این زمینه به کار خواهم گرفت.

شوک استعفای ناگهانی کاسیزی

"عمر نشابة" نویسنده این گزارش نوشت: من نزدیک به دو سال و نیم مسائل و اخبار دادگاه بین المللی تشکیل شده برای بررسی پرونده ترور "رفیق الحریری" را دنبال می کردم. آنطوان کاسیزی" دیروز بطور ناگهانی اعلام کرد که بدلیل کسالت جسمی و مسائل پزشکی از سمت خود استعفاء می‌کند و دلیل این استعفا نیز در بیانیه رسمی لاهه همین امر اعلام شد.

کاسیزی در سال 2009: از دوگانگی در معیارهای دادگاه رنج می برم

اما کاسیزی پیش از این در 23 آوریل 2009 از دشواری‌های فرارویش در بررسی این پرونده سخن به میان آورد و به روزنامه الاخبار اعلام کرد: من از نظر اخلاقی از یک دوگانگی رنج می برم و احساس خوبی ندارم وقتی می بینم که ما به طور گزینشی بدنبال اجرای عدالت هستیم. (این سخنان ثبت و منتشر شده است و مدرک آن موجود است).
 وی با این سخنان به چشم پوشی جامعه بین الملل در قبال بررسی جنایات صورت گرفته در گوآنتانامو، عراق، غزه و سایر مناطق جهان اشاره کرد و ناگهان دیروز اعلام کرد که احساس می کند که دیگر قادر به رهبری دادگاه ترور حریری نیست و شایستگی آن را ندارد.
وی اذعان کرد که این تصمیم یعنی استعفاء از پستش را به سختی گرفته است.

کاسیزی به دلیل اختلاف با بلمار ناگزیر به استعفا شد

رئیس دادگاه ترور حریری به بار سنگین مسئولیت این دادگاه و نظارت بر نحوه عملکرد این دادگاه و عدم عدول از مسیر درست عدالت و روابط این دادگاه با کشورهای مختلف، سازمان ملل و سایر هیئت ها اشاره کرد. این در حالی است که فعالیت این دادگاه ویژه همچنان به دفتر دادستانی کل در لبنان محدود است و هنوز وارد مرحله محاکمه های علنی نشده است و حقیقت این است که مشکل اصلی کاسیزی که دارای کارنامه ای پاک در عرصه قضاوت است، مربوط به حسن عملکرد دادگاه و عدم خروجش از روند عدالت بین المللی در مرحله کنونی است. تنش‌های جاری میان بلمار و سایر همقطارانش گواه همین مشکل و اختلافات موجود میان قضات دادگاه ترور حریری است.

استعفای "ونسنت" نخستین شراره آشکار اختلافات میان اعضای دادگاه

استعفای "روبن ونسنت" دبیر دادگاه بین المللی پرونده ترور رفیق حریری در سال 2009 نخستین شراره اختلافات موجود میان دادستانی کل و برخی قضات و مقامات مسئول در این پرونده درباره میزان حقوق و افزایش آن برای گروه تحقیق بود.

اختلاف بلمار و قاضی مقدماتی دادگاه ترور حریری

موضوع اختلاف دیگر به ایجاد یک دفتر ویژه برای روابط خارجی دادگاه بدلیل اقدامات نامناسب دادگاه و تناقض عملکرد آن با معیارهای والای بین المللی در عرصه دادگاه کیفری است.
به همین دلیل نیز اختلاف و تنش زیادی میان بلمار دادستان و "دانیل فرانسین" قاضی مقدماتی این دادگاه به وجود آمد و کار به جایی رسید که دادستان از پاسخ به سوالهای فرانسین خودداری کرد.
 
شاهدان دروغین دردسر جدید بلمار

سپس ماجرای مدارک مربوط به سرتیپ "جمیل السید" یکی از قربانیان شاهدان دروغین در پرونده حریری به چالش کشیده شد.
بلمار و "جمیل السید " جلسه ای علنی را در لاهه درباره درخواست السید برای دریافت اسناد و مدارک مربوط به شهادت های شاهدان دروغین این دادگاه - یعنی شهادت های آنها و مکاتبات صورت گرفته بین مسئولان لبنانی و کمیته بین المللی تحقیق درباره ترور حریری- برگزار کردند.
السید در این جلسه تاکید کرد: من بر دریافت دلایل شاهدان دروغین و بررسی پرونده اصرار دارم و وقت کشی در این پرونده تاثیرات منفی مختلفی خواهد داشت که دادگاه بین المللی نمی تواند مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

نارضایتی بلمار از عملکرد کاسیزی

به گفته یکی از نزدیکان بلمار در لاهه در دادگاه تجدیدنظر، اختلاف میان بلمار و کاسیزی به جایی رسید که وی به برخی از کارمندانش در دفترش از عملکرد کاسیزی ابراز نارضایتی کرد و گفت: آیا او واقعا نمی فهمد که دادگاه ویژه جمیل السید نیست بلکه به ترور حریری مربوط می شود؟

کاسیزی دو هفته پیش بان‌کی مون را در جریان استعفایش قرار داد
 
یک مقام مسئول سازمان ملل دیروز از نیویورک طی یک تماس تلفنی اظهار داشت: کاسیزی دو هفته پیش به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده بود که با توجه به اختلافات موجود میان بلمار و برخی قضات دادگاه حریری،قصد دارد از پستش استعفا کند و به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده بود که فرانسین بطور شفاهی از عملکرد بلمار به او شکایت کرده است.
 
کاسیزی قربانی شد تا بلمار ماموریتش علیه حزب الله را ادامه دهد 

وی افزود: بان نیز این موضوع را مقامات مسئول در نیویورک بررسی کرد و در این بررسی ها مشخص شد که برکناری بلمار یا کاسیزی در مرحله کنونی آسیب زیادی به میزان صداقت و درستی عملکرد دادگاه حریری وارد می‌کند و اندک آبروی باقی مانده از عملکرد این دادگاه را زیرسوال خواهد برد. به همین دلیل به یک توافق موقت تن داد و آن چیزی نبود جز کناره گیری کاسیزی به دلیل کسالت جسمی از پست ریاست دادگاه ترور حریری و باقی ماندن آن (برغم این کسالت جسمی) در هیئت قضات دادگاه تجدیدنظر. در مقابل بلمار نیز تحت حمایت بین المللی همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم علیه حزب الله لبنان به کار خود ادامه خواهد داد.
 
استعفاهای سریالی و مشکوک اعضای دادگاه ترور حریری

علاوه بر استعفای روبن ونسنت دبیر دادگاه بین المللی پرونده ترور رفیق حریری و همسو با اظهارات دیروز کاسیزی درباره دشوار بودن وضعیت موجود تعداد زیادی از کارمندان این دادگاه استعفا کرده‌اند که مهمترین آن "دیوید تولبرت" بود و علاوه بر آنها "بیتر فوستر" رئیس بخش روابط عمومی، "راضیه عاشوری" سخنگوی دادستانی (در می 2010) و "هنریات اسود" جانشین او (در سپتامبر 2010) بدلیل اختلافات و تنشهای موجود استعفا کردند.
مدیر بخش تحقیقات در دفتر دادستانی کل نیز اعلام کرد که دیکر تمایلی به تجدید قرارداد با دادگاه را ندارد و در 28/2/2010 لاهه را ترک کرد. 4 ماه پیش از آن یعنی در نوامبر 2009 قاضی هاورد موریسون نیز از این دادگاه استعفا کرد و چند روز پیش از او نیز " سوزان خان" سخنگوی این دادگاه استعفا کرد. "فاطمه العیساوی" نیز که به جای او انتخاب شد نیز در 11/12/2010 استعفا کرد.
نویسنده مقاله در ادامه می نویسد درست است که استعفا و کناره گیری از دادگاه های بین المللی کیفری امری عادی و معمولی است اما درباره دادگاه ویژه بین المللی تشکیل شده برای پرونده ترور حریری این استعفاها بسیار سریع، زیاد و مشکوک هستند. 

دادگاه بین‌المللی برای بررسی ترور حریری یا اهرم فشار بر مقاومت؟ 

دادگاه سیاسی حریری در سال 2009 میلادی به بهانه مشخص کردن عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان به صورت غیر قانونی و بدون امضای "امیل لحود" رئیس جمهور وقت لبنان به وجود آمد. این دادگاه ابتدا با به کارگیری شاهدان دروغین، سوریه را به دست داشتن در این ترور محکوم کرد و بعد از اعتراف سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان به بی گناهی سوریه و وجود شاهدان دروغین، حزب الله را هدف قرار داده که اخیرا نیز با صدور کیفر خواست خود 4 تن از اعضای این حزب را متهم معرفی کرده است.



نظر شما :