ایران،آمانو را به دردسر انداخت

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۶۹۲۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : در حالی که یک ماه تا نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده است، هر روز گزارش‌های تازه‌ای در مورد اطلاعات مهم و جدیدی که قرار است از سوی یوکیا آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شود، منتشر می‌شود. مدیر کل آژانس در نشست پیشین شورای حکام اعلام کرد که امیدوار است اطلاعاتی را فاش کند که در واقع منابع وی در ابراز نگرانی در خصوص احتمال ماهیت تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. هرچند این اقدام می‌تواند ‌ فشار‌ها را از سوی غرب بر ایران افزایش دهد اما گزارش‌ها از تحت فشار قرار داشتن آمانو نیز خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش از مدیر کل آژانس خواسته‌اند که به طور مفصل در مورد اینکه فعالیت‌های هسته ای ایران ماهیت نظامی داشته و اینکه این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد، در نشست آژانس سخنرانی کند. با این وجود باید دید که آیا شواهد و مدارکی که آمانو برای پشتیبانی از ابراز نگرانی‌هایش در مورد ایران ارائه می‌کند،‌به اندازه کافی برای جلب نظر 35 عضو شورای حکام کافی خواهد بود یا خیر.

رویترز به نقل از یک نماینده غربی می‌نویسد: شماری از کشور‌ها از آمانو خواسته‌اند تا بهترین سخنرانی‌اش را در مورد نظامی بودن فعالیت های هسته‌ای ایران انجام دهد. به گفته این دیپلمات در شرایط کنونی پیش بینی اینکه آمانو چگونه سخنرانی خواهد کرد و چه مواردی را مطرح می کند دشوار است اما یک سخنرانی جامع با اطلاعات کامل می‌تواند زمینه ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت نیویورک را مانند آنچه در سال 2006 اتفاق افتاد فراهم کند.

این در حالی است که اعضای شورای حکام یکپارچه به نظر نمی‌رسند و دو دستگی آنها در مورد سوریه از ارجاع پرونده آن به شورای امنیت جلوگیری کرد. چین و روسیه دو عضو کلیدی با رای وتوی خود از ارجاع موضوع جلوگیری کردند و این در شرایطی است که پکن و مسکو همواره به سختی با موضع غرب علیه ایران و تصویب قطعنامه‌ها هماهنگ شده اند. با توجه به تجربه موضع گیری آنها در قبال سوریه اکنون این نگرانی در غرب افزایش یافته که روسیه و چین با وجود گزارش آمانو دردسر ساز شوند. از سوی دیگر برخی دیپلمات‌ها این نکته را یادآور می‌شوند که به نظر نمی‌رسد روسیه و چین برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران آماده باشند.


نظر شما :