نگرانی انگلیس از رسوایی قرارداد یمامه

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۶۹۱۸ سرخط اخبار
یک کارشناس سیاسی و مطلع در امور عربستان با اشاره به رشوه دو میلیارد دلاری بندر بن سلطان یکی از شاهزادگان مشهور سعودی از شرکت های نظامی انگلیسی در جریان قرارداد تسلیحاتی "یمامه" گفت: دولت انگلیس تمام تلاش خود را بکارگرفته است تا ابعاد رسوایی پرداخت رشوه های کلان به شاهزادگان سعودی فاش نشود.

عمر اسماعیل در مصاحبه با شبکه خبری العالم اظهار داشت: قراردادهای بزرگ تسلیحاتی عربستان سعودی با غرب ناشی از نگرانی دو طرف از آینده حکومت در این کشور در سایه انقلاب های عربی و بیداری اسلامی است و عربستان و غرب از نفوذ ایران در منطقه بیم دارند.

اسماعیل گفت: دولت انگلیس درباره رسوایی های رشوه شرکت های تسلیحاتی این کشور به شاهزادگان سعودی در رابطه با قراردادهای تسلیحاتی با عربستان، سانسور خبری اعمال کرده است به طوری که فقط برخی روزنامه ها به آن پرداخته اند و دیگر رسانه های گروهی از پوشش این رسوایی امتناع کرده اند که بیانگر نگرانی دولت انگلیس از افشای این مساله است.

وی افزود: دولت عربستان نیز لندن را برای سرپوش گذاشتن بر قرارداد یمامه تحت فشار گذاشته است.

این کارشناس سیاسی و مطلع در امورعربستان خاطرنشان کرد: بندر بن سلطان چند سال پیش دو میلیارد دلار از شرکت های انگلیسی در قبال اقدام عربستان به خرید 18 میلیارد دلار اسلحه رشوه گرفته است.

اسماعیل اظهار داشت: این قراردادهای تسلیحاتی ناشی از نگرانی است که بر دولت انگلیس و دولت های غربی و همچنین دولت عربستان درباره آینده حکومت در این کشور حاکم است.

کارشناس سیاسی و مطلع در امورعربستان گفت: بهار عربی خطری برای آینده حکومت آل سعود به شمار می رود به همین علت عربستان نیروهای خود را برای حمایت از رژیم حمد بن عیسی آل خلیفه برای مقابله با انقلاب مردمی به بحرین اعزام کرد.

وی تصریح کرد: غرب هم پیمان راهبردی مانند حسنی مبارک در مصر را از دست داده است که برای اجرای سیاست های خود در منطقه از جمله طرح خاورمیانه بزرگ به او تکیه کرده بود به همین علت اکنون درباره اوضاع یمن، بحرین و سایر کشورهای عربی و پیامدهای احتمالی آن بر منافع خود و آینده حکومت در عربستان نگران است.
 
اسماعیل گفت: رکود در کشورهای غربی به ویژه انگلیس باعث شده است دولت لندن به دنبال بازارهایی برای تولیدات خود باشد و این راهکار را در قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای عربی به ویژه عربستان به اجرا گذاشت.

وی تاکید کرد که مسلح شدن عربستان به منظور مقابله با خطر نفوذ ایران در منطقه دیدگاه نادرستی است به طوری که در همین ارتباط  ترساندن اعراب از شیعیان بیشتر از ترساندن آنها از اسراییل شده است.

( ۱ )

نظر شما :