ادعای توافق‌نامه محرمانه بین بغداد و ناتو

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۶۹۱۷ سرخط اخبار
یک منبع آگاه عراقی ادعا کرد که مسئولان این کشور با نیروهای ناتو توافق‌نامه‌ای محرمانه امضاء کردند که شامل تضمین مصونیت برای مربیان نظامی اروپایی در خاک عراق است و ممکن است نیروهای آمریکایی نیز چنین توافق‌نامه‌ای را با عراقی‌ها امضا کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری براثای عراق، یک منبع آگاه عراقی مدعی شد، مسئولان این کشور از شش ماه قبل یک توافق‌نامه محرمانه با نیروهای ناتو امضا کردند که براساس آن عراق موظف است تا مصونیت مربیان نظامی اروپایی را تضمین کند.

یکی از رهبران برجسته ائتلاف کردستان عراق نیز عنوان داشت: ما معتقدیم نیروهای آمریکایی به هر قیمتی که شده در عراق باقی خواهند ماند.

یکی از نمایندگان ائتلاف وابسته به نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد، دولت این کشور اختیارات لازم را برای حمایت از مربیان نظامی آمریکایی در خاک عراق دارد.

منبع آگاه مذکور همچنین اعلام کرد: مذاکرات مخفیانه دولت عراق با طرف آمریکایی درخصوص باقی ماندن تعدادی از مربیان آمریکایی در خاک عراق برای آموزش نیروهای امنیتی، مستقیما با سفارت آمریکا و یا از طریق سفیران برخی از کشورهای غربی به ویژه ژاپن، استرالیا و انگلیس صورت می‌گرفت.

وی در ادامه افزود: آمریکا دو گزینه پیش رو دارد، اول اینکه با مسئولان عراقی جهت تضمین مصونیت برای مربیان آمریکایی به توافق برسد و این مساله بسیار سخت است چرا که باید به یک توافق ملی در عراق دست یابند، اما گزینه دوم تلاش برای امضای توافق‌نامه‌ای مشابه توافق‌نامه ناتو در شش ماه قبل است. بدین ترتیب نیروهای آمریکایی می‌توانند مانند مربیان اروپایی از مصونیت برخوردار شوند.

وی در ادامه افزود: چنانچه آمریکا نتواند از طریق این دو گزینه نتیجه بگیرد، ممکن است از طریق سازمان ملل و شورای امنیت حضور خود در خاک عراق را تمدید کند.

منبع آگاه عراقی همچنین تاکید کرد: تمام نشانه‌ها بیانگر آن است که ممکن است، اتفاق بزرگی در کشور روی دهد و به دنبال آن روند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از خاک عراق به تاخیر بیفتد.

این منبع همچنین عنوان داشت: مسئولان آمریکا همواره در مذاکرات خود با مسئولان عراقی آنها را از پیامدهای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی می‌ترساندند و اعلام می‌کردند که در این صورت مراکز دینی و مذهبی مورد هدف قرار می‌گیرد.

نظر شما :