وزیر دفاع انگلیس عذرخواهی کرد

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۶۸۹۷ سرخط اخبار
 وزیر دفاع انگلیس رسما به خاطر سوءاستفاده از مقام خود و وارد کردن فردی بدون سمت دولتی در معاملات تسلیحاتی دبی از دیوید کامرون و مردم انگلیس عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لیام فاکس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: عدم رعایت مرز میان وفاداری من به یک دوست ومسئولیت‌های حرفه‌ای‌ام یک اشتباه بود.

نشست دبی توسط آدام وریتی که خود را مشاور وزیر دفاع معرفی کرده، سازماندهی شده بود. در این نشست معامله تسلیحاتی، وریتی به تنهایی از سوی دولت انگلیس و بدون حضور هیچ یک از مقام‌های وزارت دفاع این کشور حضور داشته است. آنچه در راس اتهامات مطرح‌شده علیه وزیر دفاع انگلیس قرار گرفته، نشستی در دبی در ماه ژوئن است.

وزیر دفاع انگلیس در خصوص این مساله عذرخواهی کرد که یکی از دوستان نزدیکش که در دولت این کشور مقامی رسمی نداشته، در سیاست‌گذاری‌های وزارت دفاع نقش ایفا کرده است.

با این حال وزیر دفاع انگلیس تصریح کرد، به تمامی پرسش‌ها درباره فعالیت‌های آدام وریتی، فردی که بدون سمت دولتی خود را مشاور لیام فاکس معرفی کرده بود، در مسائل دولتی از جمله مسائل مربوط به افغانستان و لیبی پاسخ خواهد داد.

قرار است مجلس عوام انگلیس طی جلسه‌ای با حضور خود لیام فاکس به بررسی این جریان بپردازد.

فاکس تاکید داشت، هرگز اطلاعات محرمانه را در اختیار وریتی قرار نداده و در معاملات اقتصادی به وی کمک نکرده است.

وزیر دفاع انگلیس همچنین اظهار کرد که از دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در خصوص نشست‌ دبی عذرخواهی کرده است.

در عین حال روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد، فاکس منابع مالی از خزانه عمومی در اختیار وریتی به عنوان یک محقق پارلمانی قرار داده است.

این در حالی است که طبق اعلام منابع آگاه کامرون گفته که مصمم است لیام فاکس همچنان به عنوان وزیر دفاع به کار خود ادامه دهد.

عذرخواهی فاکس در حالی مطرح شد که سه روز پیش وی اتهامات مطرح شده درباره ارتباط‌هایش با وریتی را بی‌پایه و اساس خوانده بود.

فاکس طی روزهای گذشته به خاطر همسفر کردن دوست صمیمی‌اش که ساقدوش وی در زمان ازدواج و هم‌خانه‌اش در زمان مجردی هم بوده، بسیار مورد انتقاد گرفته بود.

کامرون هم که شخصا وارد ماجرای مربوط به دوستی وزیر دفاع این کشور و شخصی شد که سمت دولتی ندارد، از فاکس خواسته که تا امروز (دوشنبه) پاسخی برای این عمل خود فراهم کند.

فاکس که به تازگی از لیبی بازگشته، اکنون باید در برابر مقام‌های رسمی، در ارتباط با رابطه خود با وریتی و تردد آسان این شخص به وزارت دفاع انگلیس پاسخگو باشد.

کارت ویزیت این دوست وزیر دفاع، وی را مشاور فاکس معرفی می‌کند. نماد پارلمان انگلیس نیز بر روی این کارت ویزیت نقش بسته است.

برابر منشور حرفه‌ای و اخلاقی انگلیس،‌ مقام‌های دولتی حق ندارند که از سمت خود برای زندگی شخصی‌شان بهره ببرند و مرزهای میان تعهد حرفه‌ای آنها و دوستان و آشنایانشان باید حفظ شود.

اکنون تحقیقی در دست انجام است که بناست مشخص کند آیا روابط دوستانه این دو به منافع انگلیس ضرر زده، و آیا این فرد از موقعیت دوست خود - وزیر دفاع - سوءاستفاده کرده است یا خیر.


نظر شما :