مشاوران رامنی را بشناسید

جمهوریخواهان بر طبل جنگ با ایران می‌کوبند

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۶۸۹۳ آمریکا
بسیاری از اعضای تیم مشاوران رامنی در سیاست خارجی را افرادی تشکیل می دهند که ایالات متحده را به سوی جنگ با عراق سوق دادند. آنچه می‌خوانید نام برخی مشاوران رامنی همراه با عقایدی است که در مورد ایران دارند.
جمهوریخواهان بر طبل جنگ با ایران می‌کوبند

دیپلماسی ایرانی: میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا از جمله نامزد‌هایی است که به نظر می‌رسد مواضع سرسختانه‌ای در سیاست خارجی خود در قبال ایران داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از اعضای تیم مشاوران رامنی در سیاست خارجی را افرادی تشکیل می دهند که ایالات متحده را به سوی جنگ با عراق سوق دادند. در این بین رابرت کاگان که نام وی در بین مشاوران سیاست خارجی رامنی به چشم می‌خورد به صراحت از تمایل به گفت و گو با ایران سخن گفته است اما برخی دیگر از مشاوران این نامزد جمهوریخواه از ارتباط ایران با القاعده و لزوم به کارگیری رویکرد نظامی‌تر در مورد جمهوری اسلامی سخن می‌گویند. آنچه در زیر می‌آید نام برخی مشاوران رامنی همراه با عقایدی است که در مورد ایران دارند.
 

الیوت کهن
 

مدتی کوتاه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر امریکا، کهن که اکنون ریاست برنامه مطالعات استراتژیک در دانشگاه جان هاپکینز را بر عهده دارد، موضوع تغییر رژیم در ایران را مطرح کرد و این عقیده تا امروز تغییر نکرده است. وی در سال 2009 نیز بار دیگر از تغییر رژیم و حمله به ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفت.
 

مایکل لیدن
 

رئیس سابق سیا نیز بر این باور است که حمله به ایران ایده بدی نخواهد بود. وی تاکید دارد که گزینه نظامی از تمامی نتیجه‌هایی که می‌توان تصور کرد، بدتر نیست.
 

اریک ادلمن
 

وی دیپلماتی با سابقه و دستیار دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهور امریکاست. وی در مقاله‌ای معتقد است که امریکا یا باید به ایران حمله کند و یا این که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را مهار کند. وی تاکید دارد که نباید گزینه نظامی را حذف کرد اما در عین حال باید به دنبال راهکاری کم خطر‌تر برای مشکلی بزرگ مانند بن بست هسته‌ای ایران بود.
 

نورم کلمن
 

وی پیش‌تر سناتور جمهوریخواه از ایالت مینستوتا بود که در سال 2007 گفت در صورتی که اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، ایالات متحده نیز باید به آن ملحق شود.
 

کیم هولمز
 

در سال 2005 ، هولمز از بنیاد هریتیج از این موضوع ابراز نگرانی کرد که اروپایی ها از طریق مذاکرات خود با ایران راه اقدام نظامی امریکا علیه جمهوری اسلامی به منظور بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای را سد کنند. وی مدعی است که این که به ایران اجازه داده شود سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، اشتباهی جدی است.

این در حالی است که رامنی ضمن معرفی تیم مشاوران سیاست خارجی‌اش نیز به نوعی عقاید آنها را مورد توجه قرار داده است. رامنی ایران هسته‌ای را تهدیدی برای اسرائیل و جهان توصیف کرده است. وی مدعی است که تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای در جهان امروز غیر قابل پذیرش است.

نشریه سکیوریتی ضمن بازتاب اظهارات رامنی و عقاید مشاورانش این گونه نتیجه‌گیری کرده است که اکنون مشخص است در صورت پیروزی وی در انتخابات، دیدگاه رامنی و مشاورانش در مورد ایران چگونه خواهد بود. به این ترتیب به نظر می رسد شاهد فضایی باشیم که نومحافظه‌کاران در جریان ریاست جمهوری رئیس جمهور جمهوریخواه سابق امریکا ایجاد کرده بودند.  

نظر شما :