چرا پوتین به چین می رود؟

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۶۸۹۱ سرخط اخبار
'ولادیمیر پوتین'، نخست وزیر روسیه در راه چین است، سفری که نظر کارشناسان را به خصوص در همگرایی های بیشتر مسکو - پکن در چارچوب تحولات خاورمیانه و روابط با غرب به خود جلب کرده است.

به گزارش ایرنا، مقامهای مسوول در وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کردند، پوتین به دعوت رسمی 'ون جیا بائو' همتای چینی خود برای سفری دو روزه فردا وارد شهر پکن می شود.
تقویت همکاری های دو کشور در مسایل دو جانبه و جهانی و امضای چند قرارداد همکاری مهمترین موضوعی است که مسوولان چینی تاکنون در مورد آن اظهار نظر کرده اند.
اما از نگاه کارشناسان، سفر پوتین به پکن در شرایط کنونی جهانی به غیر از روابط دو جانبه از حداقل سه محور اساسی قابل بحث و ارزیابی است.
نخست آنکه، چین و روسیه اخیرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد یک قطعنامه پیشنهادی غرب علیه سوریه را وتو کردند.
با وتوی این قطعنامه که پس از تحریم حدود یک ماه و نیم قبل یک نشست ضد سوری توسط نمایندگان دو کشور در سازمان ملل صورت گرفت، پکن و مسکو همگرایی بیشتری در قبال تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا از خود بروز دادند.
دومین محور مطرح آن است که سفر پوتین در حالی صورت می گیرد که چالشهای چین در چارچوب روابط نظامی و اقتصادی با آمریکا به اوج رسیده است.
فشار آمریکا برای تقویت ارزش یوان و تصمیم دولت اوباما برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته به تایوان در هفته های اخیر دو کشور را به یک رویارویی دیپلماتیک کشانده است .
مقامهای ارشد چین بارها به دولت اوباما هشدار داده اند که رفتارهای استیلاجویانه آن کشور می تواند به قطع روابط نظامی پکن و واشنگتن از یک سو و بروز جنگ تجاری از سوی دیگر بیانجامد.
اما سومین و مهمترین محور، موضوع جایگاه آینده پوتین است. وی در حالی به چین سفر می کند که محافل سیاسی پذیرفته اند او در انتخابات سال آینده کشورش پیروز صحنه است و در حقیقت از هم اکنون نقش رهبری روسیه را بازی می کند، مطلبی که برای غرب نگران کننده است.
روزنامه 'سن کاشی شی'، ارگان راستگرایان ژاپن اخیر در گزارشی تحت عنوان 'اروپا نگران متمایل شدن روسیه به چین است'، نوشت: از آنجایی که انتخاب پوتین به عنوان رییس جمهوری بعدی روسیه در سال آینده نتیجه ای از پیش تعیین شده است، کشورهای اروپایی آغاز به ابراز نگرانی هایی در مورد روابط خود با روسیه در میان مدت و دراز مدت کرده اند.
دلیل آن نیز این است که پوتین بر خلاف 'مدودیف' که تمایل نزدیکی به اروپا و آمریکا داشت، تمایل بیشتری به اجرای سیاستهای توسعه اقتصادی تحت کنترل دولت همانند چین دارد.
به احتمال زیاد روسیه در زمینه دیپلماتیک هم همگامی خود با چین را حفظ خواهد کرد و در نتیجه آن در درون اروپا یک اختلاف شمال – جنوب در راستای روابط با روسیه به وجود خواهد آمد.
یک کارنشاس امور روسیه در شورای روابط خارجی اروپا می گوید : پوتین تاکنون دو مرتبه گفته است که دخترش در حال آموختن زبان چینی است.
بنا به گفته وی روسیه درحال اجرای سیاستی دوسویه است.
مدودیف مسوول بهبود روابط با اروپا و آمریکا بوده و پوتین تندرو مسوول روابط با چین، ایران و کشورهای غیر اروپایی و آمریکایی است.
در جریان قضیه لیبی مدودیف در قبال ورود نیروهای آمریکایی و انگلیسی و فرانسه پذیرشی تلویحی از خود نشان داد در حالیکه پوتین علنا از آن با عنوان ارتش صلیبی نام برد و این شاید بیشتر به خاطر چین بود که به دلیل دخالت کشورهای غربی یاد شده منافع خود در لیبی را از دست داده می دید.
برهمین اساس کارشناس یاد شده پیش بینی می کند که پوتین پس از بازگشت به پست ریاست جمهوری، سیاستهایی نظیر اقتصاد تحت کنترل دولت و راهبرد دیپلماسی نزدیکی با چین را در پیش بگیرد.
از آنجایی که اروپا توانایی اتحاد با یکدیگر برای مقابله با روسیه را ندارد به احتمال زیاد پس از رکودی کوتاه مدت در روابط اروپا و روسیه مشکلات زیادی بروز خواهد کرد.
برای اتحادیه اروپا ، روسیه سومین شریک تجاری پس از آمریکا و چین است و برای روسیه نیز اتحادیه اروپا با اختصاص دادن 8/46 درصد تجارت خارجی روسیه به خود نخستین شریک تجاری روسیه به شمار می رود .
80 درصد صادرات روسیه به اتحادیه اروپا را نفت و گاز و منابع طبیعی مشابه تشکیل می دهد واهمیت اروپا برای روسیه نیز غیر قابل انکار است اما در زمان ریاست جمهوری پوتین در سال 2006 روسیه صدور گاز به اوکراین را قطع کرد که تاثیر سنگینی بر اروپا گذاشت.
برهمین اساس اروپا نگران است که پوتین بازهم از منابع طبیعی و همگرایی های جهانی با قدرتهایی مانند چین به عنوان سلاحی در مقابل اروپا استفاده کند.
به هر حال پوتین نخست وزیر فعلی روسیه و مرد شماره یک روزهای آینده روسیه در راه چین بوده و قرار است 'هوجین تائو' رییس جمهوری و دیگر رهبران چینی در دیدار با وی مسایل بین المللی و منطقه ای را که از نگرانیهای مشترک دو کشور ذکر شده، یک بار دیگر در پکن مرور کنند.

 

نظر شما :