چگونگی انتخاب محافظان زن توسط قذافی +تصاویر

۱۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۶۸۶۲ سرخط اخبار

"محافظ‌های شخصی زن" ، "لباس‌های غیرعادی" و "خیمه عربی" دیکتاتور لیبی سه نکته‌ای بود که همواره در سفرهای قذافی به خارج مورد توجه مردم کشورهای مختلف قرار داشت و در این میان بحث "محافظ‌های شخصی" مقوله خواندنی دیگریست.

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور فراری لیبی را باید از جمله رهبرانی در جهان برشمرد که دارای خوی عادات و منش‌های عجیب و غریبی بود که در بسیاری از موارد حیرت بسیاری را برمی‌انگیخت؛ "محافظ‌های شخصی"، "لباس‌های غیرعادی" و "خیمه عربی" دیکتاتور لیبی سه نکته‌ای بود که همواره در سفرهای قذافی به خارج مورد توجه مردم کشورهای مختلف قرار می‌گرفت، آنچه در زیر می‌آید، گزارشی از نحوه انتخاب و شرایط به خدمت درآمدن این زنان است.
 
 
*انتخاب محافظان زن در تعارض با دیدگاه‌های قذافی
 
انتخاب زنان برای محافظت از قذافی در حالی صورت می‌گرفت که این موضوع با دیدگاه‌های او درباره زنان در تعارض قرار داشت. در واقع قذافی بارها در سخنرانی‌ها و کتاب خود تاکید کرده بود که جای "زن" در خانه است و "زن" نباید به کارهای مردان اشتغال داشته باشد، چرا که این موضوع اخلاق زنانگی و زیبایی وی را از بین می‌برد.
 

 
*نخستین ظهور محافظان زن قذافی

 
نخستین ظهور محافظان زن در کنار سرهنگ معمر قذافی به دهه 90 قرن گذشته بازمی‌گردد که پس از آموزش نظامی در اکادمی پلیس شهر طرابلس جایگزین بادیگاردهای تبعه آلمان شرقی شدند.
تعداد این محافظان زن تا 400 زن ذکر شده که رسما "محافظان انقلابی" نامیده می‌شدند، اما از آنها بیشتر تحت عنوان "زنان آمازون" یاد می‌شد.
این محافظان در اکادمی پلیس طرابلس آموزش‌های نظامی و رزمی بسیار سختی را می گذراندند و با طرز استفاده از انواع سلاح‌ها آشنایی کامل پیدا می‌کردند.
البته به جز دختران لیبی الاصل دخترانی از کوبا و سایر کشورهای عربی نیز در میان این محافظان دیده می شدند.
 
*یگان ویژه زنان محافظ
 
بر اساس اطلاعات اندک بدست آمده از محافظان شخصی معمر القذافی تعداد محافظان زن وی بالغ بر 400 نفر بودند که همگی در یک یگان ویژه به محافظت و مراقبت از قذافی اشتغال داشتند.
 

 
*منطقه صحرا کانون زنان محافظ قذافی
 
تبار اکثر این زنان به منطقه صحرا باز می‌گشت که بر اساس شایعات رایج میان مردم لیبی این منطقه کانون زنان آمازونی و جنگجو در اساطیر یونان باستان بوده است.
 
*باکره بودن مهم‌ترین شرط برای استخدام
 
باکره بودن و عدم ازدواج یا تاهل مهم‌ترین شرط قذافی برای استخدام محافظان زن خود بود، این درحالی است که شروط دیگری نیز حین استخدام مد نظر قرار می‌گرفت که از آن جمله سن این محافظان نباید فراتر از 20 سال باشد. زیبایی، اندام مناسب و همچنین بنیه قوی مانند بنیه مردان و وفاداری بی‌قید و شرط به قذافی از دیگر معیارهای سرهنگ برای انتخاب محافظ بود.
 
*دیدن دوره‌های ویژه
 
تمام زنانی که کاندیدای انتخاب به سمت محافظ شخصی قذافی می‌شدند، آموزش‌های بسیار پیشرفته‌ای می‌دیدند که در آنها بر تیراندازی با انواع سلاح‌های کمری و مسلسل‌ها و آموزش ورزش‌های خشن و دفاع شخصی مانند کاراته و جودو تأکید ویژه  شده بود.
 
*پوشش خاص این محافظان و ماموریت‌های آنان
 
زنانی که موفق می‌شدند، سمت محافظت از شخص قذافی را احراز کنند، لباس سبز رنگ تنگ و کفش‌های پاشنه‌ کوتاه پوشیده و با سلاح‌های کمری خودکار مجهز می‌شدند.
این محافظان هیچ‌گاه مانند محافظان مرد با لباس شخصی ظاهر نمی‌شدند، بلکه باید همواره لباس نظامی به تن داشتند. این لباس‌های از بهترین پارچه‌های موجود در لیبی دوخته می‌شدند و قیمت هر دست از این لباس‌های 4 هزار دلار ارزش دارد.
پوتین‌های مورد استفاده این محافظان نیز مخصوص بود. دوخت این پوتین‌ها به گونه‌ای انجام می‌شد که هیچ‌گاه پای این محافظان را اذیت نکند.
بالطبع صرف نظر از محافظت از شخص قذافی، این زنان ماموریت‌های دیگری نیز داشتند، از جمله این‌که همیشه و همه جا وی را همراهی می‌کردند و در برخی مواقع به قذافی درانجام امور شخصی، مانند پوشیدن قبای بلندش کمک می‌کردند.
هنگامی‌که ساعات کار یک محافظ به پایان می‌رسید وی باید به حالت آماده باش باقی می‌ماند، چون ممکن بود، سرهنگ هر آن وی را احضار کند
 

 
*عایشه نامی که بر این محافظان نهاده می‌شد
 
قذافی بر تمام محافظان شخصی خود نام "عایشه"، دختر خود را نهاده بود و آنها را به همین نام صدا می‌کرد. بطور معمول در سفرهای خارجی قذافی، معمولاً بین 12 تا 40 نفر از این نگهبانان شخصی سرهنگ را همراهی می‌کردند.
 
*انگیزه‌های قذافی از استخدام محافظان زن
 
علل و انگیزه‌های سرهنگ قذافی برای استفاده از زنان به عنوان محافظ شخصی مشخص نیست، اما یک روزنامه سوئیسی در این زمینه نوشت که وی معتقد بود که زنان کم‌خطرتر از مردان هستند و احتمال خیانت و توطئه در میان آنها کمتر است.
این محافظان با توجه به میزان وفاداری که از خود نسبت به رهبر لیبی ابراز می‌کردند، دستمزدهای نجومی دریافت می‌کردند.
 
*سفرهای خارجه محافظان زن قذافی و بی‌اعتمادی سرهنگ
 
غیر از آن این محافظان زن قذافی هر از چند گاهی برای خرید و تفریح به ایتالیا اعزام می‌شدند؛ البته گفته می‌شد که در اواخر زمامداری دیکتاتور اعتماد وی به نگهبانان شخصی‌اش به دلایل نامعلوم کم شده بود و این بی‌اعتمادی به حدی تشدید شده بود که برخی از این محافظان هنگام همراهی سرهنگ خلع سلاح بودند.
 
*پرستاران اوکراینی معمر القذافی
 
به غیر از استفاده از محافظان زن، سرهنگ در اواخر دوران حکومت خود هرجا در مجامع عمومی حضور می‌یافت، چهار پرستار زن اوکراینی همراه او بودند، گویا این پرستاران پیش از این نیز همراه قذافی بودند، اما قذافی از باز شدن پای آنها به عرصه رسانه‌ها جلوگیری کرده بود تا این که اسناد ویکی‌لیکس از وجود آنها پرده برداشت.
براساس یکی از اسناد منتشره توسط ویکی‌لیکس که از سفارت آمریکا در لیبی به وزارت خارجه این کشور ارسال شده است، از این چهار پرستار یک نفر به نام "گالینا کولوت نیتسکا" تنها کسی بود که همه جا و در تمام زمان‌ها همراه قذافی بود و از تمام عادت‌های زندگی وی خبر داشت.
همانگونه که گفته شد، از جمله شروط قذافی برای این چهار پرستار عدم ازدواج و گفتگو با رسانه‌هاست تا مبادا اطلاعات محرمانه قذافی فاش شوند.
 
*علاقه وافر قذافی به پرستاران خود
 
گفته می‌شود، دیکتاتور لیبی به اندازه‌ای به پرستاران خود علاقه داشت که در یکی از سفرهای خود به کشور پرتغال که قرار بود، از آن جا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا برود، وقتی به دلایل اداری ویزای یکی از این پرستاران صادر نشد، ساعاتی بعد قذافی هواپیمای اختصاصی خود را از پرتغال به لیبی فرستاد تا آن پرستار را نزد وی آورد.



( ۱۷ )

نظر شما :