اعتراض تاریخی در امریکا و حمایت تاریخی در ایران

۱۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۶ کد : ۱۶۸۴۲ آمریکا
در شرایطی که گفته می شود صدها تن از معترضان به سیاست‌های اقتصادی امریکا که جنبش "تسخیر وال استریت" را راه انداخته اند، در میدان آزادی واشنگتن تجمع کرده اند، برخی گروه های اصولگرای ایرانی نیز در حمایت از امریکایی های معترض مقابل سفارت سوئیس در تهران دست به تجمع زدند.
اعتراض تاریخی در امریکا و حمایت تاریخی در ایران
دیپلماسی ایرانی: کمتر پیش آمده بود که گروه های اصولگرا در ایران مواضعی نزدیک به بخشی از مردم امریکا اتخاذ کنند و در حمایت از آنها دست به تجمع یا صدور بیانیه بزنند. درواقع روند اتفاقات در امریکا و تفاوت های بنیادین میان دو جامعه ایران و امریکا موجب ایجاد این فاصله عمیق شده و دست کم در مورد گرایش های اصولگرایانه و انقلابی در ایران، چنین حمایت و همنوایی، تازگی جالب توجهی دارد.

البته پیشتر بخش هایی از مردم امریکا با بخش هایی از جامعه ایران همنوایی و همراهی هایی نشان داده بود اما اولا این نزدیکی از سوی امریکایی ها صورت گرفته بود و ثانیا موضوع آن حمایت از لایه های معترض در ایران بود و نه همصدایی با حامیان دولت و نظام. اکنون با وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی در امریکا و گسترش موج بیکاری در این کشور، اعتراضات نیز شکل تازه ای به خود گرفته است و معترضان با راه انداختن جنبشی نمادین تحت عنوان "وال استریت را اشغال کنید" در چند شهر ایالات متحده دست به تجمع زده اند. شاید این مسئله بیشترین تاثیر خود را در انتخابات پیش روی امریکا بگذارد و برای باراک اوباما سنگین تمام شود. اما یکی از مهم تاثیرات آن نیز همصدا شدن بخش هایی از نظام و طیف های انقلابی ایران با تجمع کنندگان امریکایی است که می تواند اتفاقی تاریخی برای هر دو طرف قلمداد شود. شاید از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز نه اعتراضی به این گستردگی و تداوم در امریکا شکل گرفته بود و نه بهانه ای برای لایه های انقلابی ایران در جهت نزدیکی به معترضان امریکایی به دست آمده بود. اکنون این اتفاق رخ داده و انقلابی ترین جریان سیاسی ایران که همواره به ضد امریکایی و ضد امپریالیستی بودن شهره است، برای حمایت از جامعه سرخورده و بخش های محروم و فقیر جامعه امریکا مقابل سفارت سوئیس در تهران تجمع کرده و خواستار خویشتن داری دولت امریکا در برابر این گروه شده است.

دانشجویان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی و بسیج در اعتراض به خشونت امریکا نسبت به مردم این کشور روز پنج‌شنبه در مقابل سفارت سوئیس تجمع کردند و نماز جماعت خواندند. آنها  پلاکارد‌هایی با شعارهای "لیبرال ‌دموکراسی تمام شد"، "مقابله با اسلام، آخرین میخ تابوت آمریکا" در دست داشتند و شعارهای مرگ‌ بر امریکا، الله اکبر، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل، توپ تانک لیبرال دیگر اثر ندارد، اوباما اوباما توقف جنایت و... سر دادند.

دبیر سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان که جزو تجمع کنندگان بود، در مصاحبه ای گفت: سوال بزرگی برای ما دانشجویان ایجاد شده است که چرا مردم امریکا در وال استریت تجمع کرده و در مقابل کاخ سفید این تجمع را برگزار نکرده‌اند. در واقع جواب سوال این است که مردم امریکا بیدار شده و به اصول دموکراسی معترض هستند و به این دلیل است که در مقابل کاخ سفید مانند تجمع‌های ضد جنگ برگزار نکرده‌اند. آن‌ها فهمیده‌اند نه تنها امریکا در برابر مردم کشورهای دیگر بلکه نسبت به مردم خود نیز گستاخانه برخورد می‌کند.

از سوی دیگر واکنش سخنگوی وزارت خارجه و درخواست او برای خویشتن داری دولت امریکا در برابر معترضان، نشانه ای دیگر از همراهی جریان های دولتی در ایران با جریان اعتراضی وال استریت است. رامین مهمان پرست، بحران وال استریت را به عنوان استمرار حرکت های ایجاد شده در جهان در راستای بیداری ملت ها دانسته و آن را نشانه نگرانی مردم امریکا از مناسبات و اصول اقتصادی حاکم بر نظام سرمایه داری عنوان کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه نسبت به برخورد خشونت آمیز با تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در امریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است: سرکوب اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف امریکا از سوی پلیس این کشور نشان می دهد که دولتمردان امریکا تحمل اعتراضات مسالمت آمیز را ندارند در حالی که شایسته آن است که به جای برخورد با خواسته های مردمی، با آن همراه شوند.

معترضان امریکایی به سیاست ها و روند اقتصادی کشورشان به شدت اعتراض دارند و خواهان اصلاحات فوری برای بهبود اوضاع معیشتی و درآمدها و برون رفت از بحران بیکاری شده اند. آنها نام جنبش خود را گذاشته اند: "وال استریت را اشغال کنید" و برای این منظور تعداد زیادی از آنها در این محله جمع شده اند.

اعتراضات اخیر در امریکا این فرصت را در اختیار طیف های چپ و آنارشیست هم گذاشته است تا بیش از همیشه به نظام سرمایه داری لیبرال بتازند و مشکلات موجود را به نارسایی ها و نقایص این مکتب سیاسی نسبت دهند. ظاهرا برخی اتحادیه های کارگری و گروه های سبز نیز به معترضان پیوسته و دولت باراک اوباما را زیر فشار گذاشته اند. به هرحال حامیان جدید این جنبش که در ایران به انقلابی و ضد امریکایی بودن شهره اند، انتظار دارند که مردم معترض امریکا اعتراض های اقتصادی خود را رنگ و بویی سیاسی و کاملا ضد امریکایی بدهند.

 

نظر شما :