تنش لفظی بین ترکیه و فرانسه

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۶۸۲۹ سرخط اخبار
نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه در ایروان ارمنستان، با همتای ارمنی خود، سرژ سرکیسیان، از مکانی مناقشه برانگیز دیدار کرد. این مکان بنای یادبود کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی است. 
 
به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز سارکوزی از دولت ترکیه خواسته تا مثل بسیاری از کشور‌ها، این واقعه را به عنوان یک «نسل کشی» به رسمیت بشناسد. 
 
درخواستی که روز جمعه واکنش شدید احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه را در پی داشته است.
 
داود اوغلو می‌گوید: «من این نوع اظهار نظرات را فرصت طلبی سیاسی می‌دانم و متاسفانه در اروپا از این فرصت طلبی‌های پیش از انتخابات کم نداریم. 
 
برای صلح جهانی سودمند‌تر آن است که ابتدا فرانسه با تاریخ خود رو برو شود. به ویژه جایی که مربوط به کشورهای آفریقایی است.» 
 
نیکولا سارکوزی در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود، در مورد اقدامات فرانسه در الجزایر، نسل جدید فرانسویان را در قبال اقدامات پیشینیان مسئول ندانسته بود. 
 
با این حال وی خطاب به دولت ترکیه گفت: «اگر کشور بزگی چون ترکیه، نسل کشی ارامنه در ابتدای قرن بیستم و این برگ سیاه تاریخش را بپذیرد، فرانسه، همچون ارامنه این اقدام را گام بلندی به جلو قلمداد خواهد کرد.» 
 
ارامنه در آنچه که آن را نسل کشی می‌خوانند، دولت عثمانی را متهم به قتل یک و نیم میلیون از هموطنانشان در ابتدای قرن بیستم می‌کند. دولت حاضر ترکیه اما، آنان را قربانیان جنگ‌های استقلال ترکیه می‌خواند.


نظر شما :