طرح ترانزیت نفت خزر کلید خورد

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۶۸۱۵ سرخط اخبار

مردم سالاری:ایران و کره جنوبی قرارداد جدیدی به منظور مشارکت در ساخت خط لوله یکهزار و ۶۸۰ کیلومتری ترانزیت نفت دریای خزر به دریای عمان (نکا بندر جاسک) امضا کردند.به گزارش مهر، با گذشت بیش از پنج سال از مطرح شدن طرح ساخت خط لوله انتقال نفت بندر نکا به بندر جاسک به منظور ترانزیت وسوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان، قراردادی جدید برای مشارکت در ساخت این خط لوله نفتی امضا شده است. بر این اساس اخیرا یک قرارداد جدید بین یک شرکت کره جنوبی و وزارت نفت برای مشارکت و سرمایهگذاری در ساخت این خط لوله یکهزار و ۶۸۰ کیلومتری امضا شده است.

رستم قاسمی وزیر نفت هم اخیرا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه راهاندازی خط لوله انتقال نفت منطقه آسیای میانه از نکا به بندر جاسک یکی از برنامه های اولویت دار مجموعه وزارت نفت است، گفته است: قرارداد جدیدی با کره جنوبی برای مشارکت در ساخت این خط لوله نفتی امضا شده است. این عضو کابینه دولت دهم، تاکید کرده است: در حال حاضر چندین نشست با مسئولان کرهای درباره راهاندازی این خطوط برگزار شده که به نتایج خوبی هم رسیدهایم و پیش بینی می شود به زودی این خط لوله نفتی راه اندازی شود.

ایران و کره جنوبی در حالی به توافق های اولیه برای مشارکت در ساخت این خط لوله انتقال نفت دست یافته اند که پیشتر مذاکراتی با چند شرکت از کشورهای چین و روسیه برای مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت این خط لوله نفتی انجام شده بود.

هدف از ساخت خط لوله نکا به بندر جاسک انتقال روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای میانه و حوزه قفقاز به خلیج فارس است. پیش بینی میشود برای ساخت این خط لوله نفتی به حدود ۳/۳ تا ۳/۷ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز باشد ضمن آنکه در مسیر خط لوله نکا بندر جاسک در اقطار ۳۲ ، ۴۲ و ۴۸ اینچ، ساخت هفت تلمبه خانه و ۲ ایستگاه فشارشکن هم در دستور کار قرار گرفته است. ساخت پایانه نفت و گاز بندر جاسک هم یکی از طرحهای زیربنایی این پروژه ترانزیت نفت خام ایران است به طوری که ساخت نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیرهسازی نفت خام، ایجاد اسکله های پهلوگیری و تخلیه نفتکش های غول پیکر و برخی از تاسیسات زیر بنایی در این پایانه هدف گذاری شده است.

 

نظر شما :