مجله هفته/ حال همه خوب است آقای احمدی‌نژاد، شما خوبید؟

۱۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۶۷۷۹ اخبار اصلی
سخنرانی محمود احمدی نژاد در تلویزیون ایران که قرار بود پیش از سفر نیویورک انجام شود، به سه شنبه این هفته موکول شد و او طی این مدت توانست هم از شکایت نمایندگان مجلس خلاص شود و هم از شدت فشارها علیه دولت در ماجرای اختلاس بزرگ بکاهد.
مجله هفته/ حال همه خوب است آقای احمدی‌نژاد، شما خوبید؟
دیپلماسی ایرانی: عرصه سیاسی ایران عرصه پیچیده ای است. به یک میدان لغزان می ماند که حتی با چشم باز هم نمی توان بر آن قدم گذاشت و هر دم احتمال پا گذاشتن روی پوست موز یا مواجه شدن با یک چاله بزرگ در آن وجود دارد. پوست موز و چاله چوله هایی که معلوم نیست یکباره از کجا و به دست چه کسی سر برمی آورد.

احمدی نژاد نیمه اول سال را با تنش ها و فشارهای زیادی پشت سر گذاشت. حتی شاید جمیع فشارها و انتقادهای وارده بر او طی شش سال گذشته قابل برابری با این شش ماه نباشد. او طی این مدت با چالش هایی از داخل حاکمیت مواجه بوده و نه از جانب مطبوعات منتقد و اپوزیسیون خارج نشین و دولت های غربی و... و از آنجا که میدان سیاست در ایران متغیرهای پیچیده و ناپیدایی دارد، شاید برای احمدی نژاد و دولتش فشارهایی از جنس فشارهای سال های گذشته ایده آل تر و خوش خوراک‌تر از فشارهای درون حاکمیتی اخیر باشد.

او در آستانه سفر نیویورک قرار بر گفتگو یا سخنرانی رودررو با مردم داشت. به دلایلی که مشغله های کاری رئیس جمهور عنوان شد، این فرصت به بعد از بازگشت او موکول شد و همین که این امر میسر شد، هم بحث شکایت نمایندگان مجلس از او منتفی شد و هم مسیر تازه ای در رسیدگی و بازتاب ماجرای اختلاس بزرگ اتخاذ شد.

‌حسین نجابت از نمایندگان اصولگرای مجلس گفت که "11 نماینده امضاکننده نامه شکایت درباره تخلف سه هزار میلیاردی، ‌با عنایت به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم وجود فضای آرام برای رسیدگی به این مسئله و با توجه به پیگیری اصل 90، فعلا شکایت خود را پیگیری نمی‌کنند."

البته قید "فعلا" در این جمله به این معنی است که در صورت صلاحدید می توانند بار دیگر آن را طرح کرده و دولت را در منگنه قرار دهند. به هرحال حضور نهادهای حکومتی - غیر از دولت - شامل قوه قضائیه و مجلس در جریان پرونده اختلاس بانکی و سایر جریان هایی که طی ماه های گذشته علیه دولت ایجاد شده و آن را به قصور و حتی سوءاستفاده هایی متهم کرده بودند، باعث شده بود تا برای مدتی رنگ از رخسار احمدی نژاد برود.

اما این قبض و بسط یا آمد و رفت فشارها، به صورت متناوب ادامه داشته و به نظر می رسد طی ماه های آتی هم به همین ترتیب شکل نوسانی داشته باشد و با افت وخیزهای به موقعی همراه باشد. آنچه مبرهن است اینکه فعلا دست ها از روی تکمه فشار کنار رفته و به احمدی نژاد فرصت داده شده تا در تلویزیون حاضر شود و امید به آینده و انگیزه رقابت با جهان را نزد مردم ایران تقویت کند.

او در نطق تلویزیونی خود، به شرح ماوقع نیویورک پرداخت و نطق اوباما را در سازمان ملل نطقی ضعیف توصیف کرد. او درباره نطق خودش چنین گفت: نطق ما تشریح وضع جهانی و ریشه‌یابی این مساله بود و در واقع این دو نطق مقابل هم بود و ما هرچه ادعا کرده بودیم در مورد نظام سرمایه‌داری، اوباما در نطق خود مستندسازی کرد و می‌خواست از موضع حاکم جهانی صحبت کند.

وی با بیان اینکه «مواضع ملت ایران مورد استقبال توده‌های مردم قرار گرفت و بارها به آن رجوع شد» ادامه داد: البته برخی در این ارتباط بداخلاقی کردند ولی مطالبی که ما گفتیم و سوالاتی را مطرح کردیم، روشن بود. با این حال امروز فضای عمومی افکار جهان به شدت متاثر از ملت ایران است. در دیداری که با یکی از گروه‌های امریکایی داشتیم صحبت‌هایی که آنها می‌کردند، خیلی به صحبت‌های ما نزدیک بود و با همان شور آرمانی و انقلابی مطالب را مطرح می‌کردند. ما متناسب با نیازهای جهان باید به‌روز باشیم. در آن جلسه دیدیم که آنها چگونه به آرمان‌ها و اندیشه‌های ما در دل امریکا نزدیک شدند.

بخش دیگری از سخنان تلویزیونی احمدی نژاد به تبیین منطق سفرهای استانی اختصاص داشت. او گفت که نظام اداری دولت پیش از این با یک منطق ایرانی طراحی نشده بود و در طول زمان گسترش پیدا کرده و پیچیده شده و طوری بود که استفاده از این سیستم در جهت منافع ملی و خدمت به مردم تبدیل به یک آرزو شده بود.

او گفت: بوروکراسی ای که ما داریم دو سه ویژگی دارد؛ اولین وظیفه‌اش دفاع از خود است. دومین ویژگی اینکه خودش را گسترش می‌دهد. الان سفر استانی فقط سفر دولت به یک استان نیست. دائما خود مردم نظارت دارند و دولت هم نظارت دارد. این یک مدل مدیریتی است که البته فشار زیادی می‌آورد اما آن مباحث را تا حدودی برطرف می‌کند و این بوروکراسی را در خدمت پیشرفت امور کشور می‌آورد.

وی درباره تاثیر نحوه مدیریت دولت های نهم و دولت در امور استان ها گفت: در هر بخش دو تا سه برابر و حتی در بعضی بخش‌ها 15 برابر کار انجام شده است؛ در حالی که همان ساختار موجود و همان هزینه بوده است. بوروکراسی سر جایش بوده است اما این مدل مدیریت، مردم را به صحنه آورد. در ثانی از دو طرف سیستم اداری را تحت تاثیر قرار داد و به نظرم برکات فراوانی داشت.

وی درباره هدفمندی یارانه‌ها و نمره دولت در اجرای آن نیز گفت: اگر منظور این است که به آن نمره بیست بدهم این نمره را نمی‌دهم. اما اگر منظور این است که با دیگرانی که این را اجرا کردند، مقایسه کنم، نمره ملت ما 20 است... هم‌اکنون با افزایش شش درصدی قیمت‌ها مواجه هستیم که دو درصد آن به خاطر تورم جهانی است. یعنی به عبارتی 4 الی 4.5 درصد است که این هم نقطه به نقطه نزولی است و امیدوارم تا پایان سال به رقم قبلی برسد این در حالی است که هدف ما رسیدن به تورم یک رقمی است.

رئیس‌ دولت درباره کاهش مصرف انرژی هم حرف های امیدوارکننده ای زد: مصرف بنزین در کشور ما قبل از هدفمندی 63 میلیون بشکه بود و امروز به 59 میلیون رسیده است این در حالی است که یک و شش دهم میلیون خودرو و 700 هزار موتور سیکلت به خودروهای کشور اضافه شده است. در سال 84 خودروهای ما 6 میلیون بود الان به 14 میلیون خودرو رسیده است. موتورهای سیکلت دو برابر شده و در عین حال مصرف ما پایین آمده است. حتی میزان متوسط مصرف تا پایان سال کمتر هم خواهد شد، چون فصل مسافرت‌ها تمام شده است، الان روزی ده میلیون بشکه هم به یکی از کشورهای همسایه صادر می‌کنیم. این در حالی است که اگر همان روند قبلی طی می‌شد، الان دیگر نفتی برای صادرات نداشتیم.

وی در بحث توزیع عدالت نیز ذهن همه را روشن کرد و به انتقادها پاسخ داد: در عدالت نیز فاصله‌ها کم شده است. ضریب جینی از 38 درصد امروز به 36 درصد رسیده است و امیدوارم تا پایان سال 35 درصد شود، فاصله‌های طبقاتی کم شود و این اتفاق بزرگی در کشور است.

احمدی نژاد در ادامه با ارائه آماری درباره رشد تولید برخی کالاها از جمله فولاد، سیمان، شیشه، فولاد خام و روغن نباتی گفت: در این مدت تجارت خارجی ما نیز رشد کرده است. در سال ‌83 میزان تجارت خارجی ما ‌هفت میلیارد دلار بود و در واقع آن زمان این یک آرزو بود که تجارت خارجی ما بالا برود؛ به نحوی که میزان صادرات و واردات ما در حد تعادل هم قرار بگیرد. در این مدت این میزان ‌6 / ‌32 درصد رشد پیدا کرده است. صادرات غیرنفتی ما ‌52 / ‌39 درصد رشد پیدا کرده و در جلسه‌ای که با صادرکنندگان داشتیم گفتیم که باید ‌32 را به ‌45 برسانیم و به نحوی حرکت کنیم که این رقم تا پایان سال ‌91 به ‌60 میلیارد دلار برسد. امسال صادرات ما از مرز ‌45 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

اما فردای روزی که احمدی نژاد در تلویزیون سخنرانی کرد و گفت "خوشبختانه فضای اقتصادی ما فضای مثبتی است"، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگویی با آتی نیوز با اشاره به مصوبات اجرا نشده سفرهای استانی دولت به استان سیستان و بلوچستان گفت: ما انتظار داشتیم که وعده های آقای رئیس جمهور در سومین سفر استانی ایشان به این استان محقق شود. ایشان وعده دادند که تا پایان سال تعداد 40 کارخانه در این استان افتتاح خواهد شد در حالیکه تا امروز حتی یک کارخانه هم احداث نشده است و من عملی شدن این وعده آقای رئیس جمهور را غیر ممکن می دانم. مگر اینکه منظور ایشان از کارخانه همان کارگاه های کوچک باشد... به نظر ما این استان بیشترین نرخ بیکاری در کشور را دارد و آمارهایی که مرکز آمار ایران ارائه می دهد بر مبنای شاخص هایی که گویای مشکلات ما باشد، نیست. این استان دارای نرخ بالای نیروی جوان و تحصیل کرده و در عین حال بیکار است و در این سال ها کار مهمی که بتواند چند هزرار نفر را در این استان مشغول کار کند صورت نگرفته است.

 

نظر شما :