مجله هفته/ ضرب‌العجل‌های ضد تحریمی در وزارت نفت

۱۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۶۷۷۸ اخبار اصلی
وزیر نفت تحریم صنعت نفت را مهم ترین موضوع اقتصاد ایران دانسته و اعلام کرده که تا پایان امسال تعادل برداشت نفت و گاز در میادین مشترک ایجاد می‌شود.
مجله هفته/ ضرب‌العجل‌های ضد تحریمی در وزارت نفت
دیپلماسی ایرانی: رستم قاسمی نگرانی ها درباره تحریم صنعت نفت ایران و لزوم برداشت حداکثری از میادین مشترک را در مراسم رونمایی از چهار کاتالیست بومی سازی شده صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: تا پایان سال جاری امکان حداکثر برداشت از میادین مشترک نفت و گاز کشور فراهم می شود.

از زمانی که سردار سازندگی سپاه، سکان وزارت نفت را در اختیار گرفته، برنامه ها و دستورالعمل های اجرایی فوری تری در زمینه توسعه میادین نفت و گاز و همچنین پروسه بهره برداری پالایشگاه ها در پیش گرفته شده است.

وزیر نفت در آن مراسم با بیان اینکه ایجاد تعادل برداشت در میادین مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، توسعه متوازن صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی این صنعت را هم جزو هدف گذاری های کنونی وزارتخانه عنوان کرده است.

اما دلیل دستورها و اقدام های ضرب العجلی رستم قاسمی در وزارت نفت چیست؟ او گفته است: کاری که در مبارزه با تحریم انجام می‌گیرد یک جنگ تمام عیاراست چرا که کشورهای سلطه‌گر برای اینکه ایران را تابع خود کنند از ابزار تحریم‌ استفاده می‌کنند.

او در روزهایی که بحث های زیادی درباره خالی شدن حساب ذخیره ارزی، اختلاس بزرگ بانکی و یا نحوه تامین یارانه های نقدی مردم وجود دارد، مهم ترین موضوع روز اقتصادی ایران را تحریم صنعت نفت عنوان کرده و گفته است: زمانی که وزیر خارجه امریکا می‌گوید شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم برای آنها حرف مهمی است چرا که اگر این تحریم‌ها اثر نکند یک افت شدید بین‌المللی برای آنها ایجاد می‌شود.

 این مساله موجب شده تا تمرکز ویژه ای در برنامه ها و سیاست های وزارت نفت ایجاد شود و نحوه بهره برداری پالایشگاه ها، استخراج از میادین مشترک، فروش نفت به کشورها، جذب سرمایه گذاری خارجی، حضور سپاه در امور توسعه ای نفت و گاز و پیش بینی های صادراتی در موضوع انرژی در راس برنامه های اقتصادی کشور قرار گیرد.

شاید بتوان وزارت نفت را در کنار وزارت اطلاعات مهم ترین و کاراترین وزارتخانه های کنونی کشور دانست که در شرایط فعلی وظایف و مشغله های بیشتری نسبت به سایر وزارتخانه ها دارند. سیاست های بین المللی به ادامه تحریم های ایران اصرار دارد و این تحریم ها و مانع تراشی ها در حوزه های نفت و گاز که شریان حیاتی ایران به شمار می روند، بیش از پیش تاثیر خود را نشان خواهد داد. با این وصف حرف های سردار قاسمی درباره اینکه "تحریم نفت مهم ترین موضوع اقتصاد ایران" است، نباید در میان ماجراهای مربوط به اختلاس بانکی و یارانه ها و جدل های هسته ای و... گم شود.

با حضور قاسمی در وزارت نفت، یکپارچگی و تمرکز مشخصی در این وزارتخانه روی موضوعات توسعه ای، جذب سرمایه، صادرات و چگونگی دور زدن تحریم ها شکل گرفته است.  در یکی از تازه ترین دستوراتی که قاسمی صادر کرده، پیمانکاران پارس جنوبی با تهدید جریمه شدن مواجه شده اند. قاسمی ضمن مخالفت با افزایش زمان عملیات اجرایی فاز 15 تا 18 پارس جنوبی، دستور تعیین جرایمی را برای پیمانکاران این 4 فاز مشترک گازی در صورت عدم تولید زودهنگام گاز تا آذر ماه امسال صادر کرده است.

این اقدام از آن رو انجام شده است که با گذشت 50 ماه از آغاز عملیات اجرایی فازهای 15، 16، 17 و 18 میدان پارس جنوبی، پیشرفت عملیات اجرایی فازهای 15 و 16 این میدان مشترک گازی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات دریایی به 70 درصد و پیشرفت اجرایی فاز 17 و 18 پارس جنوبی به حدود 60 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس برنامه زمان بندی مصوب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران باید تولید زودهنگام گاز از این چهار فاز مشترک گازی تا پایان آذرماه سال جاری آغاز شود و در غیر این صورت، پیمانکاران هر یک از این فازهای با جرایمی روبرو می شوند.

 

ارزیابی پیشرفت عملیات اجرایی این چهار فاز مشترک گازی نشان می دهد که تا آذر امسال امکان تولید زودهنگام گاز در فاز 15 و 16 پارس جنوبی فراهم می شود اما امکان تولید زودهنگام گاز در فاز 17 و 18 پارس جنوبی دور از دسترس است.

 اخیرا پیمانکاران فاز 17 و 18 پارس جنوبی با ارسال نامه ای به رستم قاسمی وزیر نفت خواستار افزایش مدت زمان اجرای قرارداد این دو فاز مشترک گازی شده اند اما وزیر نفت با این درخواست به شدت مخالفت کرده است.

 اولتیماتوم وزیر نفت به پیمانکاران فاز 17 و 18 پارس جنوبی داده شده است که در صورت عدم آغاز تولید زودهنگام گاز در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی جرایمی برای آنها پیش بینی شده است.


نظر شما :