کرزای: پاکستان نگران روابط افغانستان با هند نباشد

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۶۷۷۰ سرخط اخبار

رئیس جمهوری افغانستان امروز (چهارشنبه) این اطمینان را به پاکستان داد که همکاری‌های کشورش با هند در راستای کمک به تعلیم نیروهای امنیتی افغان است.

به گزارش ایسنا، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در دهلی نو اعلام کرد: پاکستان مانند برادر دوقلوی ماست و هند نیز مانند یک دوست خوب است.

توافقنامه‌ای که ما روز گذشته با کشور دوست‌مان به امضا رساندیم، تاثیری بر روابط مان با پاکستان کشور برادر نخواهد داشت.

همکاری استراتژیک میان هند و افغانستان روابط دوستانه این کشور با پاکستان را دچار تنش‌هایی کرده است با این حال همکاری هند و افغانستان در حال حاضر از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که روابط هند و پاکستان در حال حاضر چندان خوب نیست.

حامد کرزای در ادامه افزود: امضای توافقنامه استراتژیک با هند موضوعی نیست که بخواهیم آن را علیه کشور خاصی بدانیم. این توافقنامه تنها برای حفظ منافع افغانستان و بهبود روابط این کشور با هند است.

هند پیش از این بیش از دو میلیارد دلار کمک مالی به افغانستان ارائه کرده است. کرزای تاکید کرد: تلاش‌های وی در راستای دستیابی به صلح در کشورش است چرا که نیروهای بین‌المللی قرار است تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: همکاری با اسلام آباد در حال حاضر متاسفانه تا اندازه‌ای که باید به نتیجه مطلوب نرسیده است.

روابط میان اسلام آباد و کابل در حال حاضر دچار تنش‌های جدی شده است. کرزای کشور همسایه پاکستان را به همکاری با گروه‌های شبه نظامی متهم کرده است. چندی پیش برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز طی حمله شبه‌نظامیان ترور شد.

گفته می‌شود گروه شبه‌نظامی حقانی عامل اصلی این ترور بوده که با سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز ارتباطاتی داشته است.

رئیس جمهوری افغانستان اظهار کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم مذاکرات با طالبان را متوقف کنیم چرا که در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره آنها در اختیار نداریم. زمانیکه آنها را پیدا کنیم، مذاکرات را آغاز خواهیم کرد. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم با کشورهای دوست و همسایه نظیر پاکستان به برگزاری مذاکرات بپردازیم.



نظر شما :