وضعیت سفید در مرزهای کردنشین

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۲ کد : ۱۶۷۴۶ اخبار اصلی
پس از هفته ها درگیری و تبادل آتش میان نیروهای نظامی ایران و شورشیان گروهک پژاک در مناطق کردنشین، ایران و عراق با توافقاتی مشترک زمینه بازگشت آرامش به این مناطق را فراهم کردند.
وضعیت سفید در مرزهای کردنشین
دیپلماسی ایرانی: گروهک پژاک سال 2003 همزان با سالروز تولد عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک ترکیه تشکیل شد. تمرکز فعالیت های این گروه در مناطق شرقی ایران بوده و طی سال های گذشته با فعالیت های نظامی و فرهنگی، علاوه بر جذب نیرو و تبلیغ مرام های تجزیه طلبانه و چپ گرایانه خود، به اقدام های تخریبی علیه پاسداران و تاسیسات مستقر در مرزهای ایران در شهرهای و روستاهای آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام پرداخته است.

شدت گرفتن سویه های تبلیغی و نظامی فعالیت های پژاک طی ماه های گذشته سبب شد تا برنامه ریزی امنیتی مشخصی از سوی دستگاه های نظامی ایران در دستور کار بگیرد و مبارزه با هدف انهدام یا عقب نشینی این گروه از کوهستان های ایران شدت بیشتری به خود بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از موفقیت نسبی در مهار تحرکات تروریستی مرزهای جنوب شرقی که نقطع عطف آن مربوط به دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی بود، با حرکت های تخریب گرانه و تجزیه طلبانه ای در استان های خوزستان و آذربایجان و کردستان مواجه شد ولی با بکارگیری نیروهای نظامی و روش های امنیتی توانست مانع گسترش این تحرکات قوم گرایانه و ضد ملی شود.

با وجودی که ریشه یابی و علت یابی این دست حرکت ها نیاز به واکاوی فرهنگی و مذهبی و بررسی میزان دسترسی مردم به آزادی های سیاسی و برابری های اجتماعی دارد، اما از این حقیقت نمی توان گذشت که اتخاذ راهکارهای خشونت طلبانه و مغایر با امنیت ملی که جزو علایق و آرمان های دشمنان ایران به حساب می آید، خود به خود راه گفتگو و مذاکره میان طرفین را می بندد و به قول برخی سیاسیون، تفنگ را به جای شاخه زیتون می نشاند.

نزاع با گروه تروریستی پژاک بعد از صدمات فراوانی که به این گروه وارد شد و تعدادی از مرزبانان و پاسداران نظامی ایران را نیز به شهادت رساند، سرانجام به نقطه ای رسیده است که سفیر ایران در عراق عنوان می کند:

مناطقی که نیروهای تروریستی پژاک در آن حضور داشتند با اقدامات نظامی نیروهای ایرانی پاکسازی شده و در شرایط کنونی شرارت‌هایی که توسط این افراد وجود داشت متوقف شده و یا کاهش یافته است.

به گفته حسن دانایی فرد، بعد از اقدام های نظامی ایران علیه این گروهک، تعدادی از اعضای آن به داخل خاک عراق گریخته و از ایران خارج شده اند. در حال حاضر نیز مناطقی که پیش از این در دست این افراد بود پاکسازی شده و در اختیار نیروهای ایرانی قرار دارد. این خبر بیانگر این است که می توان انتظار داشت تحرکات شدید و دامنه دار دیگری از جانب این گروه صورت نگیرد و مابقی اعضای آنها نیز با همکاری دولت عراق دستگیر و یا محدود شوند. 

سفیر ایران در عراق افزوده است: دولت عراق با همراهی اقلیم کردستان قول داده‌اند که اقدامات لازم را برای آرام نگه داشتن این منطقه انجام دهند.

از سوی دیگر خبر رسیده است که گروهک تروریستی کومله‌ نیز به دلیل دست زدن به اقدامات خشونت بار میان اعضای خود در خاک کردستان عراق خلع سلاح شده اند. به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای یگان ویژه‌ ضد ترور کردستان عراق، تمام اعضای گروهک کومله‌ را در اردوگاه‌ "زر گویز" به‌ طور کامل خلع سلاح کرده اند. یک مقام امنیتی اداره‌ ضد ترور استان سلیمانیه‌ گفته است: گروهک کومله‌ دچار انشعاب و جنگ داخلی شده‌اند و نیروهای امنیتی کردستان به‌ منظور جلوگیری از جنگ و درگیری، تمامی اعضای گروهک کومله‌ را خلع سلاح کرده‌اند.

این گروه که خطی مجزا از پژاک را دنبال می کرد، از سه‌ دهه‌ پیش در منطقه‌ کردستان عراق مستقر شده‌ و این منطقه‌ را به‌ محلی برای انجام عملیات های تروریستی علیه ایران تبدیل کرده‌ اند. باید دید تحولات اخیر در مرزهای شرقی کشور که به تضعیف و نابودی نسبی گروه های ضد ایرانی کومله و پژاک منجر شده است، تا چه زمان پایدار می ماند و آیا دولت عراق می تواند در پاکسازی این مناطق با ایران همکاری و توافقاتی مدت دار داشته باشد؟

( ۱ )

نظر شما :