راه میان‌بر محمود عباس به دوراهی می‌رسد؟

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۶۷۰۵ اخبار اصلی
حمایت نه چندان قاطع مصر از مواضع و ابتکار عمل محمود عباس در سازمان ملل و فشارهای امریکا برای بازگرداندن دولت خودگردان فلسطین به مذاکرات صلح، سرنوشت طرح تشکیل کشور فلسطینی را پیچیده کرده است.
راه میان‌بر محمود عباس به دوراهی می‌رسد؟

دیپلماسی ایرانی: با وجودی که گفته می شود مواضع رهبر انقلاب در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، در مخالفت با مواضع دولت خودگردان فلسطین بوده است اما برخی مفسران معتقدند که این به معنی آن است که ایران حامی تمامی حقوق ملت فلسطین است و نگاهی حداکثری به بازگشت فلسطینیان به سرزمین خویش دارد ولی با این حال اگر کار به رای گیری در سازمان ملل کشیده شود، به طرحی که محمود عباس مطرح کرده، رای مثبت می دهد و آن را گامی آغازین برای بازستاندن کلیه حقوق از دست رفته فلسطینی ها عنوان می کند.

البته اینها گمانه زنی های سیاسی است و باید دید در این دوراهه ای که نه فقط ایران بلکه مصر و امریکا و اسرائیل نیز بر سر آن قرار گرفته اند، سرانجام کشورهای مخالف و موافق چه موضعی اتخاذ می کنند و کدام یک از طرفین می توانند از حربه های سیاسی و نفوذ دیپلماتیک خود برای به کرسی نشاندن اهدافشان استفاده کنند.

در شرایط فعلی که طرح محمود عباس در دست بررسی قرار دارد، کشورهای مخالف به تکاپو افتاده اند تا نظر دوستان و شرکایشان را برای برگرداندن محمود عباس به روند بی نتیجه مذاکره ترغیب کنند و موافقان نیز می کوشند ادله دولت خودگردان را برای احقاق حقی از حقوق از دست رفته فلسطینی ها به جامعه جهانی بقبولانند.

روز گذشته وزیر خارجه مصر از تلاش های صلح جویانه عباس تشکر کرد و تلویحا نشان داد که حمایت از دولت خودگردان را به انتقاد از آن و یا رد طرح تشکیل کشور فلسطین ترجیح می دهد. او البته اعلام کرد که از موافقت عباس با هرگونه مذاکره در مورد صلح نیز استقبال می کند و این به معنی آن است که شاید مصر ادامه روند مذاکرات را منطقی تر و مفیدتر از تشکیل کشور فلسطین در حال حاضر می داند.

از سوی دیگر وزیر خارجه امریکا فشارهای دیپلماتیک را برای بازگشت عباس به میز مذاکرات آغاز کرده و با تکرار استدلال های باراک اوباما تاکید می کند که مشکلات فیمابین باید از راه مذاکره حل شود و تشکیل کشور فلسطین پیش از دستیابی به صلح ممکن نیست و به تنش ها و ناامنی ها پایان نمی دهد.

هیلاری کلینتون که با شبکه تلویزیونی الحیات مصر گفتگو می کرد، تلاش تشکیلات خودگردان را برای به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی سازمان ملل، بی نتیجه و مغایر با اهداف صلح دانست و گفت: آمریکا چون گذشته از خواسته فلسطینی ها برای داشتن کشور حمایت می کند ولی خواسته اصلی واشنگتن حل بحران از طریق مذاکره است.

 او در ادامه گفت: ما نمی خواهیم شاهد هیچ اقدام تحریک آمیزی باشیم و این را در مورد اقدام اخیر اسرائیل نیز گفته ایم. اما حل این معضلات نیاز به مذاکره دارد.

محمود عباس در سازمان ملل اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه موسوم به صلح و مذاکرات پیش از آن کاملا شکست خورده است و عامل اصلی این شکست چیزی جز لجاجت و اقتدارگرایی اسرائیل نبوده است. او یک به یک موارد نقض توافقات و برهم زدن فرایند گفتگوها را از سوی رژیم صهیونیستی برشمرد و عنوان کرد که در این شرایط ملت فلسطین نمی تواند بازهم منتظر مذاکرات بی نتیجه و قلدری های اسرائیل بنشیند.

اما به نظر می رسد لابی های امریکا و اسرائیل خیلی زودتر از آنچه محمود عباس فکر می کرد، نتیجه بدهند و پنبه طرح فلسطین را بزنند. اوباما طرح او را میان‌بری خواند که به مقصد نمی رسد و حالا گویی امریکا تلاش می کند مسیری انحرافی کنار راه عباس باز کند و از آن یک دوراهی بسازد.

عباس اکنون در فلسطین مورد حمایت جامعه و گروه های مختلف قرار گرفته و موضع او را موضع اکثر مردم فلسطین می دانند. او شاید به زودی با سیلی از پیشنهادها و میانجی گری ها برای بازگشت به مذاکرات صلح مواجه شود و اگر چنین شد نباید زیاد تعجب کند. امریکا و اسرائیل مصرانه معتقدند که طرح عباس زودهنگام و نارس است و به صلح منتهی نمی شود. صلح موردنظر رژیم صهیونیستی به هیچ وجه تامین کننده مطالبات تاریخی و واقعی ملت فلسطین نیست. عباس نیز بعید است با تن دادن به مذاکرات جدید، وجهه قهرمانانه امروزش را به حراج بگذارد. در روزها و هفته های آینده دوراهی معروف به "طرح محمود عباس و بازگشت به مذاکرات صلح" واضح تر می شود.


نظر شما :