فلسطین و اخلاقی که غرب ادعا می‌کند

۰۷ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۶ کد : ۱۶۶۲۷ اخبار اصلی
محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل عضویت فلسطین در این سازمان را مطرح کرد تا یک بار دیگر صداقت و ادعاهای انسان‌دوستی غرب را به محک بگذارد. صداقتی که با وجود حمایت بی‌چون و چرای غرب به ویژه ایالات متحده امریکا از اسرائیل آن هم قبل از رفتن عباس به سازمان ملل کاملا زیر سوال رفته است. ولی هنوز این آزمون بزرگ پایان نیافته است.
فلسطین و اخلاقی که غرب ادعا می‌کند
دیپلماسی ایرانی: محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل عضویت فلسطین در این سازمان را مطرح کرد تا یک بار دیگر صداقت و ادعاهای انسان‌دوستی غرب را به محک بگذارد. صداقتی که با وجود حمایت بی‌چون و چرای غرب به ویژه ایالات متحده امریکا از اسرائیل آن هم قبل از رفتن عباس به سازمان ملل کاملا زیر سوال رفته است. ولی هنوز این آزمون بزرگ پایان نیافته است. چشمان جهانیان به درهای سازمان ملل و شورای امنیت برای اعلام خبر نهایی وضعیت عضویت فلسطین در سازمان دوخته شده است.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: جامعه غربی تاکید دارد که تلاش فلسطینیان برای عضویت کامل در سازمان ملل را رد می‌کند تا ثابت کند اسرائیل بر خلاف آنچه عده‌ای گمان می‌کنند در انزوای بین‌المللی نیست. در حالی که این رفتار تایید می‌کند که به رغم سیاست‌های افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل غرب بیش از اندازه در کنار اسرائیل ایستاده است. البته نباید از این که غرب حقوق فلسطینیان را رد می‌کند، شوکه شویم، چرا که اگر خوب دقیق شویم در می‌یابیم که غرب در سیاق مواضع امریکا از توافق‌نامه اسلو تا امروز هیچ گاه کنار فلسطینیان نایستاده و همواره از مواضع اسرائیل حمایت کرده است. بیست سال گذشته به ما یاد داد که کاخ سفید که خود را مسئول پرونده اعراب و اسرائیل می‌داند نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بیش از اندازه به اسرائیل فشار وارد بیاورد تا از سیاست‌هایش در قبال فلسطینیان کوتاه بیاید. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به خوبی اشتباه بوش پدر را دریافته است، زمانی که به اسحاق شمیر فشار وارد که در کنفرانس مادرید در سال 1991 شرکت کند، اتفاقی که در پی تعلیق کمک‌های امریکا به اسرائیل حاصل شد و بوش نیز هزینه آن را پرداخت، فقط برای یک دوره رئیس جمهور شد. اوباما نیز قطعا ترجیح می‌دهد به جای فشار بر نتانیاهو برای دو دوره رئیس جمهور شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: اگر این حال و روز ایالات متحده باشد، اتحادیه اروپا نیز وضعیت بهتری نخواهد داشت. به خصوص این که هر کشوری رئیس جمهوری خود و وضعیت ویژه خود را دارد. بریتانیا از روز نخست تاریخ معروف بوده است که نمی‌تواند هیچ گاه مخالف واشنگتن و سیاست‌های آن در خاورمیانه عمل کند. نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز نمی‌خواهد در سالی که با انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو است، نتانیاهو را عصبانی کند. آلمان نیز نمی‌خواهد با آن وجهه‌ای که از نازی‌ها برایش باقی مانده اسرائیلی‌ها را منفجر کند.

نویسنده سپس می‌نویسد: وجود این عوامل باعث می‌شود تا غرب به سمتی رود تا با مواضع فلسطینیان برای به عضویت در آمدنشان در سازمان ملل مخالفت کند که این مساله باعث می‌شود تا وجهه اخلاقی غرب بیش از پیش سقوط کند. ولی با تمام این احوال امریکا و اروپا همچنان از بهار عربی و گسترش دموکراسی به شیوه "دموکراسی اطلسی" در چارچوب دو نمونه عراقی و لیبیایی حمایت می‌کند. کما این که بهانه‌هایی که غرب تا کنون برای فلسطین می‌آورد و آن را جدای از بهار عربی می‌داند هیچ کس را قانع نکرده است. همچنین دفاع از "دخالت انسانی" ناتو در لیبی یا هشدارهایی که برای دخالت در دیگر کشورهای عربی می‌دهد برای هیچ کس راضی‌کننده نیست. تا کنون غرب نتوانسته هیچ پاسخی برای این پرسش که چرا باید فلسطینی‌ها از حقوق انسانی‌شان محروم شوند ارائه دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: توجه بیشتر به سیاست‌های غرب ما را بر آن می‌دارد که بگوییم دفاع‌هایش از حقوق بشر در امور خاورمیانه هیچ کدام صادقانه نیست به ویژه این که نسبت به مظلومیت‌های ملت فلسطین در طول 63 سال گذشته کاملا کوتاهی کرده و هیچ راه حل ایجابی برای آن ارائه نکرده است. غرب با فلسطینیان به گونه‌ای برخورد کرده است که گویی قرار است تا ابد پناهنده باقی بمانند و در حالی که این اسرائیل بود که سرزمین آنها را اشغال کرد ولی باید از تحریم‌های بین‌المللی مصون بماند. آیا هنوز هم نباید به سقوط اخلاقی غرب شک کرد؟

 

نظر شما :