تحلیل روزنامه‌هاآرتص از سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی

حمله به ایران نزدیک است؟

۰۷ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۶۶۲۳ اخبار اصلی
این موضوع دور نمایی‌ست از آنچه که باید توجه جهانیان را به خود معطوف کند و هم موضوع اصلی دیدار وزیر دفاع ایالات متحده لئون پانتا از تل‌آویو هم خواهد بود. نتانیاهو در خواسته هایش و بی‌توجهی به هشدارهای تشکیلات دفاعی، برای پیاده کردن آنچه که می‌خواهد قطعیست. "حمله به ایران قبل از زمستان" برنامه ای که بسیاری از نزدیکانش این را تائید کردند. هرکس می‌تواند باید وی را متوقف کند. قبل از آنکه دیر شود.
حمله به ایران نزدیک است؟
دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل قول داد تا حقیقت را بگوید و البته حقیقت برملا شد. نخست وزیر ترجیح داد تا در سخنرانی خود با احترام نقل قول‌هایی از ملاقات‌هایش با ربای لوباویچ، که خود را منجی موعود می‌دید، بیان کند.

هیچ چیز در سخنان وی اتفاقی نبود. نتانیاهو رابطه تنگاتنگی با خاخام پادشاه موعود و دیدگاه‌های متعالی وی داشت. پیروان ربای در انتخابات 1996، از کمپین نتانیاهو حمایت کردند که این امر تظاهراتی تکان دهنده و ترور اسحاق رابین، با شعار "نتانیاهو برای یهودیان شایسته است" را به همراه داشت.

ربای لوباویچ مخالف شدید حتی کوچکترین عقب نشینی از هر سرزمینی، حتی در چارچوب صلح کامل، از جانب نیروهای دفاعی اسرائیل بود. وی حتی با خروج از قلمروشان از طرف دیگر کانال سوئز مخالفت کرد. در نظر وی نباید حتی یک اینچ از بیت المقدس به اعراب داده می‌شد. مخالفت‌های وی مبتنی بر نگرانی‌های امنیتی- که موشک‌ها در مناطق خالی مستقر خواهند بود- و استدلال‌های تاریخی- مذهبی بود.

یکی از برجسته ترین ماموران ربای لوباویچ -خاخام بزرگ- که نتانیاهو در سازمان ملل از آنها نام برد، باروخ گلدشتاین، عامل قتل عام هبرون در سال 1994، و اسحاق کینزبرگ -نویسنده کتاب‌های "باروخ مرد بزرگ" در رابطه با بزرگداشت قتل عام، و "تورات پادشاه" با موضوع قوانین کشتن غیر یهودی‌ها- هستند.

ربای لوباویچ پیروان خود را با تعالیم "مردم شما تنها ملت روی زمین هستند" تشویق می‌کرد. او معتقد بود جایی برای اعراب در بیت المقدس نیست. به این ترتیب نژادپرستی نه صرفا علیه اسلام بلکه علیه اعراب، وارد سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل شد. وی گفت آنها مانند همسایگان شما در نیویورک نیستند.

تکیه بر آموزه‌ها و سخنان ربای لوباویچ که به ظاهر به نفع کشور فلسطین بود، مانند تکیه بر سخنرانی نژادپرستی‌ست که مشتاقانه از بر چیدن برده داری – بنا بر شرایطی که هیچ گاه عملی نیست- سخن می‌گوید. و به این ترتیب نتانیاهو با تکیه بر رادیکال‌ترین متکلم یهودی موعود باور در نسل ما، اساسا به خطرناک بودن اسلام تندرو هشدار داد.

اما نتانیاهو از آموزگار خویش –ربای لوباویچ- در سخنرانی افراطی مذهبی خود پیشی گرفت. لوباویچ به دلیل خصومتی که با اعراب داشت هیچ تحریکی علیه یهودیان نکرد. نتانیاهو خود، در تحریکات داخلی سهیم بود. از فریاد‌های تظاهرکنندگان که می‌گفتند "با آتش و خون، رابین را برکنار می‌کنیم" گرفته تا زمزمه‌های "چپ، یهودی بودن را فراموش کرده" و روابطش با جمعیت دفاع از حقوق صهیونیسم.

به این ترتیب، تقاضای گروه چهار از نتانیاهو که ظرف یکسال از سرزمین‌های اشغالی و شرق بیت المقدس عقب نشینی کند، بی‌فایده است. این درخواست مانند این است که میشل باخمان، آمریکا را به یک دولت رفاه گرا تبدیل کند و یا الی ییشای –رهبر حزب شاس– دین را از سیاست جدا کند.

دریافت بیل کلینتون با توجه به آشنایی وی با سیاست‌های نتانیاهو درست بود که این مرد علاقه‌ای به صلح و سازش ندارد. وی با اولین توافقنامه اسلو و صلح با مصر مخالفت کرد. همچنین کمپین علیه اسلو 2 را مدیریت و سپس از پیاده سازی آن خودداری کرد. آریل شارون، رافائل ایتان و رئیس وقت ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل آمنون لیپکین شاچاک از تمایل نتانیاهو برای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در برابر تهدید‌های صدام حسین متعجب و اقدام به منصرف کردن وی کردند.

نتانیاهو مخالف توافق با خروج از غزه و لبنان بود. همچنین به میانه روی محمود عباس با بهره‌گیری از فرصت پاسخ نداد. در عوض با برپا کردن کمپین مخالف از هر گونه فرصتی برای عقب نشینی و سازش ممانعت کرد.

به هر حال او نماینده خباد موعود است، مردی که آموخت این سرزمین منحصرا سرزمین یهودی‌هاست. او با این احساس از آمریکا برگشت که هیچ قدرتی- حتی آمریکا-  جلوی برنامه‌های افراطی او را نمی‌گیرد.

این موضوع دور نمایی‌ست از آنچه که باید توجه جهانیان را به خود معطوف کند و هم موضوع اصلی دیدار وزیر دفاع ایالات متحده لئون پانتا از تل‌آویو هم خواهد بود. نتانیاهو در خواسته هایش و بی‌توجهی به هشدارهای تشکیلات دفاعی، برای پیاده کردن آنچه که می‌خواهد قطعیست. "حمله به ایران قبل از زمستان" برنامه ای که بسیاری از نزدیکانش این را تائید کردند. هرکس می‌تواند باید وی را متوقف کند. قبل از آنکه دیر شود.


( ۱ )

نظر شما :