عاملان قلع و قمع تظاهرکنندگان در پلیس و سازمان امنیت برکنار می‌شوند

شکاف در خاندان سلطنتی بحرین

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۲ کد : ۱۶۶۱۸ اخبار اصلی
اگر چه مقامات بحرینی تلاش دارند که اوضاع را به زور و با تهدید و کوچک شمردن مخالفان و اکثریت مردم شیعه بحرین آرام جلوه دهند و بگویند اوضاع آرام است و کشور به سمت ثبات پیش می‌رود ولی حقیقت این است که جنگی تمام عیار در درون خاندان سلطنتی از یک سو و تلاشی طاقت‌فرسا برای راضی کردن مردم و منصرف ساختن آنها از تداوم اعتراض‌ها در از سوی دیگر در جریان است.
شکاف در خاندان سلطنتی بحرین

دیپلماسی ایرانی: اگر چه مقامات بحرینی تلاش دارند که اوضاع را به زور و با تهدید و کوچک شمردن مخالفان و اکثریت مردم شیعه بحرین آرام جلوه دهند و بگویند اوضاع آرام است و کشور به سمت ثبات پیش می‌رود ولی حقیقت این است که جنگی تمام عیار در درون خاندان سلطنتی از یک سو و تلاشی طاقت‌فرسا برای راضی کردن مردم و منصرف ساختن آنها از تداوم اعتراض‌ها در از سوی دیگر در جریان است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، جنگ بر سر قدرت رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و خانواده سلطنتی در بحرین را مورد تهدید شکاف و چند دستگی قرار داده است. منشا این اختلاف‌ها به برکناری درجه‌داران ارشد پلیس بحرین که به اتهام دست داشتن در قلع و قمع و شکنجه تظاهرکنندگان که تنها خواستار اصلاحات سیاسی در کشور بودند، باز می‌گردد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که 90 درجه‌دار اردنی که در سازمان امنیت بحرین فعالیت می‌کردند به اتهام دست داشتن در سرکوب خشن تظاهرکنندگان برکنار شده و از آنها خواسته شده است که فورا خاک بحرین را ترک کنند.

ناظران می‌گویند که مشخص نیست هدف اصلی حکومت از انجام چنین کاری دقیقا چیست آیا می‌خواهد واقعا با آن دسته از افرادی که از خطوط قرمز عبور کرده و به برخوردهای غیر قابل قبول با مردم پرداختند برخورد کند یا این که دولت می‌خواهد بدین ترتیب از دست شاهدانی که در قلع و قمع و شکنجه گروهی تظاهرکنندگان در ماه مارس دست داشتند، خود را راحت کند.

برخی نیز می‌گویند که این اقدم نشان از شکاف داخلی در خاندان پادشاهی است و نشان می‌دهد که عده‌ای می‌خواهند اصلاحات شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین را پیش ببرند و با آرام ساختن شیعیان مخاطرات احتمالی آنها را خنثی کنند تا بدین ترتیب میان خود با آن دسته از افراد خاندان سلطنتی که نسبت به خواسته‌های اکثریت مردم کوتاهی کردند خط جدایی بکشند.

در همین رابطه 2500 نفر از کسانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز حضور داشته‌اند و خواستار تغییرات دموکراتیک بودند و قبل از این به همین اتهام از کار بر کنار شده بودند اجازه بازگشت به کار و پست‌های قدیمی‌شان داده شده است. اما از نگاه مخالفان و ناظران سیاسی این حرکت دولت اگر چه مثبت به نظر می‌رسد ولی متناقض است چرا که بسیاری از درجه‌داران ارتش که در قلع و قمع تظاهرکنندگان نقش محوری داشتند و در میان آنها افراد خاندان سلطنتی حاکم به چشم می‌خورند نیز یا به پست‌های خود بازگشته‌اند یا ترفیع درجه یافته‌اند. مثلا یکی از افراد خاندان سلطنتی همچنان مسئولیت خود را در مرکز امنیتی رفاعه، که به دلیل انجام شکنجه تظاهرکنندگان بسیار بدنام است، حفظ کرده و به کار خود ادامه می‌دهد.

بنا به این گزارش تندروهای خانواده سلطنتی حاکم را خلیفه بن احمد و برادرش شیخ خالد بن احمد، مدیر تشریفات سلطنتی رهبری می‌کنند که پشتیبان شیخ خلیفه بن سلمان، نخست‌وزیر بحرین که نزدیک به 40 سال است بر کشور حکومت می‌کند، هستند. آنها همچنین از دخالت نظامی عربستان برای سرکوب تظاهرکنندگان حمایت قاطع می‌کنند و در همین راستا زمینه ورود نیروهای سپر دفاع جزیره به خاک بحرین را مهیا کردند تا علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم وارد عمل شوند. دخالت این افراد باعث شد تا تلاش‌های سلمان بن حمد، ولیعهد بحرین نیز ناکام شود. وی توانسته‌ بود قبل از آن قلع و قمع گسترده در ماه مارس با جمعیت الوفاق، مهم‌ترین جریان سیاسی مخالف دولت برای پایان دادن به اعتراض‌ها به توافق برسد.

در میان کسانی که به آنها اجازه بازگشت به کار داده شده است 24 نفر از کارمندان روزنامه بحرینی الایام و 402 نفر نیز از کارکنان شرکت آلومینیوم بحرین هستند. همه اینها در حالی است که هنوز قلع و قمع‌ها متوقف نشده و درگیری‌های شبانه و دستگیری افراد مظنون به رابطه با تظاهرکنندگان ادامه دارد.



نظر شما :