مجله هفته/ زندانیان امریکایی از حقوق و مزایا برخوردار بودند

۰۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۶۶۱۲ اخبار اصلی
عکس العمل دو امریکایی تازه آزاد شده از زندان ایران که جمهوری اسلامی را به رفتار خشونت آمیز و ضد حقوق بشر متهم کرده اند، عکس العملی دور از انتظار نبود.
مجله هفته/ زندانیان امریکایی از حقوق و مزایا برخوردار بودند
دیپلماسی ایرانی: از روز اول پیش بینی می شد که دستگیری دو امریکایی متهم به جاسوسی هم منشا خیر و برکت شود و هم منشا شر و شیطنت. خیر و برکت دستگیری و سپس آزادی دو زندانی سیاسی از این ناحیه به دست آمد که ایران آنها را جاسوس خواند ولی پذیرفت تا به عنوان اقدامی انسانی و اسلامی و از سر رافت، ایشان را در آستانه حضور محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل آزاد کند و به خانه شان بفرستد. البته قوه قضائیه برای آزادی مشروط آنها وثیقه های قابل توجهی دریافت کرد ولی تجربه آزادی سارا شورد که با وثیقه رفت و به دادگاه برنگشت، نشان می داد که جاش و جین نیز همان مسیر را بروند و برنگردند.

اما این دو زندانی تازه آزاده شده به محض رسیدن به امریکا، نشستی با خبرنگاران برگزار کردند و علیه ایران و وضعیت زندانیان شروع به جوسازی کردند. ضمنا به تازگی مشخص شده که پدر یکی از آنها اسرائیلی است و این مقوله می توانست بر حساسیت و سمت و سوی ماجرای دستگیری آنها بیفزاید.

اکنون پس از موضع گیری منفی این زندانیان و جاسوسان سابق و آزادشدگان فعلی علیه ایران و توصیف های مغرضانه ایشان درمورد رفتار با زندانیان در ایران، یکی از معاونان وزیر امور خارجه کشورمان به جوسازی های این دو امریکایی واکنش نشان داده و گفته است: چنانچه وکیل قانونی این افراد صراحتاً اعلام کرد، هر سه شهروند امریکایی از جمله دو نفری که اخیرا براساس رأفت اسلامی و به قید وثیقه آزاد شده اند، در طول مدت بازداشت از کلیه حقوق و مزایای یک زندانی و حتی فراتر از آن برخوردار بوده اند.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه درباره آزادی دو امریکایی بازداشتی در ایران تاکید شده است: همان طور که قبلا هم در بیانیه وزارت امور خارجه گفته شد، نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود و به دلیل عبور غیر قانونی آنها از مرز و ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران اقدام به بازداشت و تسلیم آنها به مقامات قضایی کرده اند.

وی سخنان سه شهروند امریکایی را رد کرده و گفته است: اتهامات تفهیم شده از سوی دادگاه، ورود غیر قانونی به کشور و جاسوسی بوده است و بازداشت این افراد هیچ ارتباطی با ملیت آنها یا مسائل سیاسی موجود میان دولت های ایران و امریکا ندارد.

این دو امریکایی ادعا کرده اند که زندانی شدن شان در ایران نوعی گروگان گیری یا گروکشی بوده است و ایران می خواسته از آنها در جهت فرصت طلبی و بهره برداری سیاسی در برابر امریکا استفاده کند.

 

نظر شما :