مجله هفته/ اسد دارد تلاش خود را می‌کند

۰۸ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۶۶۱۱ اخبار اصلی
مشاور سیاسی و اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه بیشترین کشته های حوادث اخیر در این کشور متعلق به نظامیان و طرفداران دولت بوده، گفته است: بشار اسد در حال تشکیل کمیته‌ای جهت بازنویسی قانون اساسی کشور است.
مجله هفته/ اسد دارد تلاش خود را می‌کند
دیپلماسی ایرانی: کشورهای همسایه سوریه که نگران تحولات در این کشور هستند، جملگی به بشار اسد توصیه کرده اند که هرچه زودتر اصلاح قانون اساسی، برگزاری انتخابات و به رسمیت شناختن احزاب و گروه ها ی مخالف را در برنامه های خود قرار دهد تا این کشور از بحران خارج و بحران نیز از این کشور خارج شود.

از حدود سه ماه پیش که بشار اسد قویا اعلام کرد اصلاحات سیاسی را در سوریه کلید زده است، درگیری میان دولت و مخالفان ادامه داشته و این درگیری ها منجر به مسلح شدن برخی گروه ها و رویارویی نظامی در شهرها و روستاها شده است. ترکیه نگران تحرکات پ ک ک در مناطق کردنشین سوریه و صدور تروریسم به خاک کشورش است و ایران و لبنان نیز گفته اند که از ثبات در سوریه حمایت می کنند ولی هر دو آنها ضمن توصیه اسد به خویشتن داری بیشتر در برابر مخالفان، از او خواسته اند تا اصلاحات را سریع تر عملی کند.

در این شرایط مشاور سیاسی و اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده که بشار اسد دارد تلاش خود را می کند و در حال تشکیل کمیته‌ای جهت بازنویسی قانون اساسی کشور است. ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی دارالخلیج گزارش داده است: به گفته بثینه شعبان، در شش ماه اخیر که جنبش‌های اعتراض‌آمیز علیه اسد صورت گرفته، سوریه شاهد بزرگترین اصلاحاتی بوده است که هیچ کس حتی خوابش را هم نمی‌دید که در طول چند سال محقق شود.

او گفته است: از برجسته‌ترین نقاط این اصلاحات می توان به لغو وضعیت فوق‌العاده و تصویب قوانین جدید انتخاباتی و حزبی در سوریه اشاره کرد. این مقام سوری درباره اقدام های رژیم سوریه علیه معترضان هم تاکید کرده است: تظاهرکنندگان مسلح هستند و مشکل اینجاست که مطبوعات غربی نمی‌خواهند این مساله را باور کنند.

این موضوعی است که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در صحن سازمان ملل اعلام کرد و گفت خارجی ها نباید چشمان خود را به روی حقیقت ببندند و یا تفسیر مورد علاقه خود را از وقایع این کشور ابراز کنند.

اما اکنون به نظر می رسد اصلاحات گسترده ای را هم که مشاور بشار اسد حرفش را می زند، به چشم کسی نیامده و رسانه های غربی آن را انکار می کنند. از دیگر مسائلی که این مشاور امور اطلاع رسانی سوریه بر آن تاکید کرده و گفته که این موضوع نیز با تحریف های رسانه ای غرب همراه شده و به صورت مغرضانه منتقل می شود، این است که "در میان معترضان، گروه‌ها و باندهای مسلحی وجود دارند که اقدام به کشتار شهروندان می‌کنند، به طوری که تاکنون 800 تن از نیروهای ارتش و پلیس سوریه کشته شده‌اند."

به هرحال او به آن دسته از مخالفانی که به راهپیمایی در سکوت و همراه با مجوز اعتقاد دارند، این نوید را داده است که بشار اسد در حال حاضر، در حال تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح و بازنویسی متن قانون اساسی است و قرار است انتخابات پارلمانی در فوریه برگزار شود. او همچنین گفته: مساله ما اکنون مساله باقی ماندن اسد در قدرت یا برکناری او نیست بلکه موضوع اصلی جلوگیری از وقوع جنگ طایفه‌ای در کشور است.

باید دید با مسلح شدن برخی گروه ها و کشیده شدن دامنه اعتراض ها به شهرها و روستاهای مرزی، تدابیر سیاسی و اصلاحات بشار اسد چه زمانی جواب می دهد و آیا می تواند از وقوع آنچه جنگ های طایفه ای عنوان شده، به موقع جلوگیری کند؟

 

نظر شما :