مجله هفته/ مهندس رستم قاسمی می تواند به اروپا برود

۰۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۶۶۱۰ اخبار اصلی
سرانجام با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه، رستم قاسمی از فهرست تحریم برخی کشورهای غربی خارج شد تا این عضو کابینه دولت بتواند به عنوان رئیس دوره ای سازمان اوپک، در کنفرانس آتی این سازمان حاضر شود.
مجله هفته/ مهندس رستم قاسمی می تواند به اروپا برود
دیپلماسی ایرانی: سرپرست و وزیر شدن رستم قاسمی در وزارت نفت، در یکی از حساس ترین دوره های این وزارتخانه صورت گرفت. مشکلاتی درونی میان دولت و مجلس پدید آمده بود و مشکلات بیرونی نیز با تحریم ها و فشارهای خارجی ادامه داشت. وقتی رستم قاسمی وزیر شد و سکان کشتی نفت را به دست گرفت، خیلی ها امیدوار بودند که او بتواند در زمینه توسعه زیرساخت ها و احداث پلایشگاه ها و اخذ فاینانس های خارجی موثر عمل کند و رکودهای به وجود آمده را در این عرصه به فراموشی بسپارد.

خیلی ها او را به رستمی تشبیه کردند که به جنگ دیوها آمده است. او خیلی زود محبوب شد و رای اکثریت را از مجلس گرفت و دستورالعمل هایی فوری به برای مدیران و معاونانش ابلاغ کرد و نشان داد که در حوزه های عمرانی و سازندگی عرصه نفت از تجربیاتش در قرارگاه سازندگی سپاه استفاده خواهد کرد.

در زمانی که قاسمی وزیر نفت شد، مشکلات مالی ایران و هند بر سر پرداخت پول نفت خریداری شده بالا گرفته بود و هواپیماهای ایرانی نیز در سوخت گیری و تامین بنزین با فرودهای اضطراری و گاه عجیب و غریب مواجه بودند (و هنوز هستند) می توان گفت ایران هیچ زمانی مثل دو سال اخیر زیر تحریم ها و فشارهای خارجی قرار نداشته و تا این اندازه برای صادرات و واردات و سوخت گیری هواپیما و واردات بنزین و دریافت قطعات و... به مشکل برنخورده بود.

علاوه بر اینها مشکل دیگری که در زمینه تحریم ها وجود داشت، به تحریم های انسانی برمی گشت. وقتی علی اکبر صالحی وزیر خارجه شد، او نیز در فهرست تحریم های انفرادی غرب قرار داشت که این مسئله به دلیل قرارگیری او در سمت دیپلماتیک مرتفع شد و صالحی آزادانه به کشورهای موردنظر سفر کرد. این موضوع در مورد رستم قاسمی نیز وجود داشت. وی پیش از تعیین شدن به عنوان سرپرست وزارت نفت در فهرست تحریم قرار گرفته بود. این درحالی بود که ایران ریاست دوره ای سازمان اوپک را برعهده داشت و گمانه ها در مورد نحوه حضور او در نشست ها و اجلاس این سازمان بالا گرفته بود.

اکنون ظاهرا تلاش های دیپلماتیک ثمر داده و غربی ها مجاب شده اند که رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت و نه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم النبیا می تواند به برخی کشورهای اروپایی تردد کند. قاسمی خود در جلسه رای اعتماد مجلس درباره علت قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا گفته بود: بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این فهرست قرار گرفتم.

وی با اعلام اینکه "من یک چهره نظامی نیستم اما خود را پاسدار حفظ و صیانت از ثروت‌های ملی و ارزش‌های نظام می‌دانم" گفته بود: حتی در دوران جنگ تحمیلی، بنده بیشتر به عنوان مهندس در فعالیت‌های عمرانی و پشتیبانی جبهه فعالیت می‌کردم.

روز چهارشنبه خبرگزاری مهر خبر داد که مهندس سردار رستم قاسمی که حدود دو ماه پیش به عنوان وزیر نفت انتخاب شد، با هماهنگی و اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه، از فهرست تحریم‌های برخی کشورهای سلطه‌گر غربی خارج شده و می تواند به عنوان وزیر نفت ایران و رئیس کنفرانس‌های اوپک در یکصد و شصتمین نشست وزارتی این سازمان در وین حضور پیدا کند.

از سوی دیگر، وزارت نفت به منظور هماهنگی و استعلام، نامه‌ای را هم به دفتر نمایندگی ایران در وین و دبیرخانه اوپک ارسال کرده که پاسخ رسیده حاکی از آن است که هیچ مشکلی برای حضور رستم قاسمی در اجلاس آینده اوپک وجود ندارد. البته منبع خاصی برای این خبر ذکر نشده و سخنگوی وزارت خارجه نیز هنوز نظری در این باره نداده است.

با این حال گفته می شود مطابق با بندهایی که برای تحریم افراد و چهره های سیاسی توسط برخی از کشورهای سیاسی تدوین شده است، حتی افراد تحریم شده نیز بنا به دعوت موسسه ها و سازمان‌های معتبر بین‌المللی چون اوپک می‌توانند به کشورهای مختلف اروپایی سفر کنند.

صد و شصتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 23 آذر ماه (14 دسامبر 2011) به میزبانی اتریش برگزار می شود.

 

نظر شما :