جوانان انقلابی عرب برنده جایزه نوبل می‌شوند؟

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۶۶۰۴ اخبار اصلی
برندگان جایزه صلح نوبل امسال می‌تواند با پشتوانه‌ای متفاوت با هر سال انتخاب شود. سالی که مهمترین اتفاقات، تغییرات و انقلاب‌های عربی و حتی می‌توان گفت جهانی را رقم زده و باعث شده تا نامزدهای بسیاری را در صف افراد مطرح برای دریافت جایزه صلح نوبل قرار گیرند.
جوانان انقلابی عرب برنده جایزه نوبل می‌شوند؟
دیپلماسی ایرانی: برندگان جایزه صلح نوبل امسال می‌تواند با پشتوانه‌ای متفاوت با هر سال انتخاب شود. سالی که مهمترین اتفاقات، تغییرات و انقلاب‌های عربی و حتی می‌توان گفت جهانی را رقم زده و باعث شده تا نامزدهای بسیاری را در صف افراد مطرح برای دریافت جایزه صلح نوبل قرار گیرند. شاید امسال برندگان این جایزه برای دومین بار از میان چهره‌های عربی باشد. افرادی که حضورشان باعث شد تا جرقه انقلاب‌های عربی در منطقه زده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، بنا به گزارش‌ها وائل غنیم، جوان فعال سیاسی مصری که نماینده شرکت گوگل در مصر بود و شعله انقلاب مصر را با فعالیت‌های اجتماعی‌اش در فضای مجازی فیسبوک روشن کرد در صدر نامزدهای دریافت جایزه نوبل قرار دارد. در کنار او نام محمد البوعزیزی، جوان تونسی که آتش انقلاب تونس را شعله‌ور کرد و به او لقب شهید راه آزادی داده‌اند نیز مطرح است.

برنده دریافت جایزه صلح نوبل هر ساله 7 اکتبر اعلام می‌شود. یان ایگلند، معاون وزیر امور خارجه نروژ که کشورش میزبان برندگان جایزه نوبل است و این جایزه را اهدا می‌کند در این باره گفت: «احساسم به من می‌گوید که کمیته جایزه نوبل و مدیران آن قصد دارند که قضایای مهم بین‌المللی را در این جایزه انعکاس دهند تا صلح جهانی مفهوم گسترده‌تری بیابد.»

وی همچنین گفت: «بر اساس این منطق بهار عربی در این سال تحقق خواهد یافت و هیچ چیز نیز نمی‌تواند در زمان فعلی با آن به تعارض برخیزد.»

تعداد نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل امسال رشدی قابل توجه داشته و به رقم 253 نفر رسیده که 53 موسسه در معرفی آنها فعالند. ارزش این جایزه 10 میلیون کرون معادل 1.5 میلیون دلار است.

قرار است کمیته این جایزه که متشکل از 5 نفر است روز 30 سپتامبر تشکیل جلسه داده و نامزد نهایی خود را معرفی کند.

انقلاب‌های عربی در منطقه را یک جوان تونسی به نام محمد البوعزیزی کلید زد که با خودسوزی در اعتراض به رفتار بد پلیس و حکومت تونس باعث شد تا نظام زین العابدین بن علی سقوط کند و این انقلاب به دیگر کشورهای منطقه نیز سرایت کند.  

ایگلند که قرار است نماینده کریستین برگ هاربفکین، رئیس مرکز مطالعات صلح اسلو در نشست کمیته بررسی جایزه صلح نوبل باشد، همچنین گفت: «بهار عربی جایگاهی والا و اصلی در جلسات مشورتی داخلی کمیته خواهد داشت. آن‌چه من از فعالیت‌های این کمیته دریافتم این است که این کمیته می‌خواهد بر روی تحولات جاری تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. در حال حاضر هدف فقط این نیست که یک نفر برنده این جایزه شود بلکه اثرگذاری بر تحولات جاری نیز از اهداف اهدای این جایزه است.»

وی تاکید کرد، افراد کمی که مرتبط با بهار عربی هستند برای دریافت این جایزه مطرح شده‌اند ولی احتمال برنده شدن یکی از آنها قوی است.

ایگلند از معرفی هر گونه اسمی در این رابطه خودداری کرد. از کسانی که امسال برای دریافت جایزه صلح نوبل مطرح شده‌اند، نام‌های جولین آسانژ، مدیر پروژه و سایت ویکی‌لیکس، دانیل بارینبویم، موسیقی‌دان اسرائیلی، سیما سامار مدافع حقوق بشر افغانی، هلموت کهل، صدر اعظم سابق آلمان و از فعالان اتحادیه اروپا، اوزوالدو پایا ساردیناس، فعال سیاسی و حقوق بشر جدا شده از حکومت کوبا، گروه حقوق بشر روسی مموریال و موسس این مجموعه سلیتوانا جانوشکینا، برادلی مانینگ، کسی که مظنون به دادن نامه‌های سری امریکایی‌ها به ویکی‌لیکس است و دنیس موکویجی، پزشک کنگویی نیز به چشم می‌خورد.

پیش از این در سال 2009، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و لیو سیاو بو، فعال حقوق بشر چینی در سال 2010 برندگان این جایزه شده بودند.

 

نظر شما :