نقل قول امسال اردوغان و نقل قول پارسال احمدی نژاد

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۶۶۰۳ اخبار اصلی
به تازگی نقل قول هایی از محمود احمدی نژاد از زبان هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شنیده شده است که تا اندازه ای در تناقض با موضع گیری های همیشگی نظام و دولت ایران جلوه می کند.
نقل قول امسال اردوغان و نقل قول پارسال احمدی نژاد
دیپلماسی ایرانی: هوشیار زیباری به نقل از احمدی نژاد گفته است که ایران با ادامه حضور نظامیان امریکا در عراق مشکلی ندارد. همچنین اردوغان گفته از احمدی نژاد شنیده است که "من بیش از بیست بار به بشار اسد گفته‌ام که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود، برای همین هم خیلی ناراحت شد" راست و دروغ این اظهارات برعهده نقل کنندگان عراقی و ترکیه ای است مگر اینکه احمدی نژاد آنها را تایید کند.

سال گذشته در حوالی خردادماه بود که محمود احمدی‌نژاد در جریان یک گفتگوی زنده و بی دردسر تلویزیونی، از تماس اردوغان به خود خبر داد و گفت که در جریان تماس تلفنی باراک اوباما با اردوغان درباره ایران، چه ها گذشته و طرف ترکیه ای چه دفاع جانانه ای از مواضع ایران کرده است. احمدی‌نژاد آن شب گفت: "اوباما یک ساعت و نیم با اردوغان کلنجار رفت که رای منفی علیه ما نده؛ خودت می‌دونی که من گیرم تو کنگره و خودت هم می‌دونی که این قطعنامه اثری نداره."

او تاکید کرد که تصویب قطعنامه در شورای امنیت با "گدایی رای" و "سه تا امتیاز دادن به این کشور، هفت تا امتیاز دادن به روسیه و هشت تا به فلان کشور" بی‌اثر است و... البته آن روزها تهران و آنکارا روابط داغ و پرمنفعتی داشتند و ترکیه تلاش می کرد از وقوع تنش های بیشتر میان جامعه بین الملل و ایران در بیخ گوش خود جلوگیری کند و تا جایی که ممکن است زمینه گفتگوها میان طرفین را فراهم کند.

اما حالا که بیش از یک سال از آن زمان گذشته، گردون دور دیگری زده و تهران و آنکارا در نقطه متفاوتی ایستاده اند. ترکیه در یک سال و اندی گذشته کوشیده است از زمین حاصلخیزی که تحولات کشورهای عربی و آفریقایی در اختیارش گذاشته، بیشترین میوه ها را بچیند و ایران می کوشد از زمین هایی که در اختیار دارد محافظت کند. جدل های پنهان و نگاه های معنادار ایران و ترکیه به یکدیگر پس از وقوع حوادث سوریه، باعث شد تا دو کشور کمی از هم رویگردانی کنند. ترکیه تلاش کرد نظر ایران را درباره بشار اسد برگرداند و در دوستی دیرینه دو کشور شکاف ایجاد کند. گفته می شود رفت و آمدهای هیات های ترک و تماس های دیپلماتیک دو طرف در تعدیل سیاست های ایران در قبال سوریه و نگاه نقادانه به حوادث این کشور بی تاثیر نبوده است. حالا رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نقل قولی از جانب احمدی نژاد بر زبان‌ آورده که گویای این موضوع است. او گفته، محمود احمدی‌نژاد در دیداری که با او داشته، گفته است که "بیش از بیست بار به بشار اسد گفته‌ام که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست؛ اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود، برای همین هم خیلی ناراحت شد."

اردوغان این سخنان را در بازگشت از سفر نیویورک با خبرنگاران همراهش در هواپیما در میان گذاشته و مدعی شده که رئیس جمهور ایران از رفتارهای بشار اسد انتقاد کرده است. او همچنین با اشاره به گفتگوی مستقیمی که با احمدی‌نژاد درباره سوریه داشته، گفته است: "موضع آنها امروز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. به آنها گفتم که سوریه از رفتارها و مواضع شما جسارت می‌گیرد."

از سوی دیگر هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق هم در نقل قول آوردن از احمدی نژاد کم نگذاشته و ادعا کرده که ایران از حضور امریکا در عراق استقبال می کند. این درحالی است که هم احمدی نژاد و هم سایر مقام های بلندپایه کشور بارها درخصوص پیامدهای حضور امریکایی ها در منطقه بویژه عراق هشدار داده و آن را مایه بی ثباتی و تداوم اشغالگری این کشور خوانده اند.

زیباری به نقل از احمدی نژاد گفته است: "آنها (امریکایی ها) این درخت را که کاشتند باید از آن محافظت و حمایت کنند نه اینکه بار و بندیل خود را ببندند و بروند." وزیر خارجه عراق با استناد به این نقل قول از احمدی نژاد مدعی شده است که ایران، دشمنی و مخالفتی با باقی ماندن نظامیان امریکایی در خاک عراق ندارد.

این اظهارنظرها در شرایطی از جانب رئیس جمهور ایران نقل شده است که خود احمدی نژاد هیچگاه چنین مواضعی به خصوص در مورد حضور نیروهای امریکایی در عراق نشان نداده و همواره بر اصول اساسی سیاست خارجی نظام تاکید کرده است. او در بازگشت از سفر نیویورک در جمع خبرنگاران گفته است: "نام ملت ایران در دنیا می‌درخشد و ان‌شاءالله پیروزی نهایی نزدیک است. باید بایستیم."

او همچنین عنوان کرده که برای تبیین مواضع بنیادین جمهوری اسلامی به نیویورک رفته و هر سالی که به آنجا می رود مواضع ملت ایران را به جهانیان اعلام می‌کند؛ با این وصف چگونه ممکن است عباراتی از آن جنس از زبان او شنیده شود؟ باید دید واکنش احمدی نژاد یا پایگاه اطلاع رسانی دولت به این نقل قول ها چیست و آیا تناقض های موجود در این اظهارنظرها تکذیب می شود یا خیر؟

( ۱ )

نظر شما :