سفیر فرانسه در سازمان ملل مدعی شد

ریسک اقدام نظامی در مورد ایران وجود دارد

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۶۵۹۸ اخبار اصلی
جراد آراد، سفیر فرانسه در سازمان ملل هشدار داده است که جمهوری اسلامی در صورت دنبال کردن اهداف هسته‌ای با ریسک حمله نظامی مواجه خواهد شد، چرا که کشور‌های خاصی نمی‌توانند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بپذیرند.
ریسک اقدام نظامی در مورد ایران وجود دارد
دیپلماسی ایرانی: پس از موضوع گیری پر هیاهوی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در مورد تهدید حمله به ایران، اکنون نوبیت به نماینده این کشور در سازمان ملل رسیده تا اظهارات مشابهی را به مطرح کند. جراد آراد، سفیر فرانسه در سازمان ملل هشدار داده است که جمهوری اسلامی در صورت دنبال کردن اهداف هسته‌ای با ریسک حمله نظامی مواجه خواهد شد، چرا که کشور‌های خاصی نمی‌توانند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بپذیرند.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، اظهارات غافلگیر کننده وی پس از آن مطرح شد که سارکوزی از حمله پیشگیرانه علیه جمهوری اسلامی سخن گفت. آراد در پاسخ به این سئوال که در صورت ملحق شدن ایران به باشگاه هسته‌ای چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: من می‌توانم بگویم که برخی کشور‌ها هستند که چنین چشم اندازی را نمی‌پذیرند.

وی این نکته را خاطرنشان کرد که به دلیل همین خطر درگیری است که آمریکا، فرانسه، انگلیس، ‌آلمان، چین و روسیه به دنبال مذاکره با ایران هستند. هرچند سفر فرانسه در سازمان ملل به کشور مشخصی که قصد حمله به ایران را داشته باشد اشاره نکرده اما تاکید کرده است در صورتی که اکنون در مذاکره با ایران نتیجه‌ای حاصل نشود، ریسک بالایی برای اقدام نظامی وجود خواهد داشت.

این نماینده فرانسوی که پیش‌تر با ایران نیز مذاکره کرده است در ادامه اظهاراتش حمله به ایران را عملیاتی پیچیده عنوان کرده که پیامد‌های فاجعه‌باری برای منطقه به همراه خواهد داشت. وی همچنین به نگرانی اعراب در مورد احتمال اقدام نظامی علیه ایران و پیامد‌های پس از آن نیز اشاره کرد. این در حالی است که رهبران غربی تهران را به تلاش برای دستیابی به گفته آراد پیامد‌های تحریم‌ها هم اکنون در ایران خودنمایی می‌کند.

اما با وجود ادعا‌های غرب، جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز اهداف هسته‌ای خود تاکید دارد. همچنین تهران اظهارات اخیر سارکوزی را نیز بی پاسخ نگذاشته و تاکید کرده است که در صورت حمله به ایران، جمهوری اسلامی نیز واکنش نشان خواهد داد.

این در حالی است که آراد مدعی شده، مذاکره کنندگان اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران نمی‌خواهد با جامعه بین‌المللی مذاکره کند و در جهت دنبال کردن اهداف هسته‌ای اش تلاش می‌کند. سفیر فرانسه در سازمان ملل بر این باور است که همه چیز در مورد ایران آزمایش شده و نکته دیگری بافی نمانده است. اما با وجود این موضع گیری‌های تند، بر خلاف رویه سابق در چند سال گذشته که تهدید تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران وجود داشت، اکنون بحثی در این زمینه وجود ندارد.

برخی معتقدند که بهار عرب و انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا از جمله دلایل سکوت در این زمینه است. از سوی دیگر آراد و دیگر نمایندگان در شورای امنیت نیز از این موضوع سخن می‌گویند که دست کم تا 6 ماه دیگر اقدامی در مورد تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی انجام نخواهد شد. چرا که روسیه و چین با هرگونه اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران مخالف بوده و در ملاقات‌های حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین مقامات چینی و روسیه با وزرای کشور‌های دیگر این موضوع مطرح شده است.

همچنین نمایندگان روسیه و چین درخواست دنبال کردن مذاکرات با ایران را نیز مطرح کرده‌اند. این در حالی است که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیرا در حاشیه نشست سازمان ملل به وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرده است. چندی پیش سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه‌ای خطاب به اشتون از آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.

اما ملاقاتی بین اشتون و جلیلی انجام نشد و به جای این ملاقات، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی اکبر صالحی دیدار کرد. گفته می‌شود که محور این دیدار رایزنی در مورد امکان از سرگیری مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی بوده است. اما در بخشی دیگر، وزیران امور خارجه فرانسه و انگلیس در ملاقات‌های خود با صالحی از مخالفت خود با فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند.

این در شرایطی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در گفت و گوی هفته گذشته خود با روزنامه نیویورک تایمز اعلا کرده بود که در صورتی که جامعه بین‌المللی اورانیوم مورد نیاز ایران را تامین کند، امکان متوقف کردن فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در مقیاس پایین وجود خواهد داشت.

اما وی همچنان تاکید کرده است که ایران به غنی‌سازی 20 درصدی برای راکتور‌هایی که ایزوتوپ برای درمان سرطان تولید می‌کنند،‌ نیاز دارد. اما در مقابل کشور‌های غربی می‌گویند که ایران هم اکنون به اندازه کافی از منابع اورانیوم غنی شده برای فعالیت‌های درمانی برخوردار است و منابع مازاد را برای تولید سلاح هسته‌ای می‌خواهد.

 

نظر شما :