حمیدرضا آصفی؛‌ مرد در سفر

۰۷ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۶۵۷ اخبار اصلی
ديپلمات خبرساز سال ۱۳۸۶
حمیدرضا آصفی؛‌ مرد در سفر
حمید رضا آصفی، یکی از شناخته شده ترین چهره های وزارت امور خارجه در یک دهه اخیر به شمار می رود. وی که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی سخنگوی وزارت امور خارجه بود، اکنون به عنوان سفیر ایران در دولت عربی امارات متحده شناخته می شود.
 
حمید رضا آصفی متولد سال 1331 در تهران است و مدرک دکترای شیمی دارد. زمانی که وی پس از سه سال ماموریت به عنوان سفير ايران در فرانسه به کشور بازگشت، تغییرات وزارت امور خارجه به خوبی قابل پیش بینی بود. وی به تهران آمد تا در کنار کمال خرازی، وزیر امور خارجه دولت محمد خاتمی فعالیت تازه ای را آغاز کند.
 
هرچند در دوران وزارت دکتر علی اکبر ولایتی نیز وزارت امور خارجه سخنگو داشت اما با روی کار آمدن آقای آصفی جلسات سخنگوی وزارت خانه از ماهی یکبار به هفته ای یک جلسه رسید.
 
حمید رضا آصفی هشت سال به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه به فعالیت مشغول بود. آقای آصفی در 28 تیرماه سال 1385 اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری می کند، وی گفت که نه استعفا داده ام و نه بازنشسته شده ام ولی هشت سال سخنگوی وزارت امور خارجه بودم و این امر در هیچ جای جهان معمول نیست. حمید رضا آصفی درحالی از سمت خود کناره گیری کرد که تمامی دوستان وی در دوره هشت ساله وزارت کمال خرازی یا از سمت خود استغفا داده اند، یا بازنشسته شده اند و یا اینکه پست اجرایی ندارند.
 
هنگامی که زمزمه های خداحافظی کمال خرازی از وزارت امور خارجه شنیده شد، بسیاری تصور می کردند که حمید رضا آصفی نیز به زودی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. اما وی حدود یک سال و نیم نیز با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت آقای احمدی نژاد به فعالیت خود ادامه داد.
 
یک ماه پس از اعلام این خبر، وی به عنوان سفیر جدید ایران راهی امارات متحده عربی و جایگزین محمد هادی شد. آقای هادی از دیپلمات های با نفوذ در وزارت امور خارجه ایران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بود که به نشان حسن نیت تهران در روابط با کشورهای عربی به امارت اعزام شده بود و پس بازگشت به تهران بازنشستگی خود را اعلام کرد.
 
اکنون پس از یک سال و نیم ماموریت در کشور امارات، عملکرد وی در این کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از جمله فعالیت های وی می توان به تلاش های آقای آصفی برای سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به این کشور اشاره کرد.
 
محمود احمدی نژاد به عنوان اولین رییس جمهور ایران به امارات متحده عربی سفر کرد. ایران و امارات اگرچه روابط اقتصادی بسیار نزدیکی دارند اما برسر جزایر تبن کوچک و بزرگ و ابوموسی دچار اختلاف هستند. امارات خود را مالک این جزایر می داند اما ایران بارها تاکید کرده است که این سه جزیره با این کشور تعلق دارد.
 
پس از سفر محمود احمدی نژاد به امارات، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دبی به تهران سفر کرد. هرچند سفر وی به تهران بسیار کوتاه بود و شایعات زیادی پس از بازگشت وی به گوش می رسید اما حمید رضا آصفی اعلام کرد که نخست وزیر امارات راجع به موضوعات مختلفی با مقامات کشورمان گفت و گو کرد و وی حامل پیامی درباره برنامه هسته ای کشورمان نبود.
 
اکنون ارزش روابط اقتصادی ایران و امارات حدود 14 میلیارد دلار است که این روابط هم در بخش سرمایه گذاری و هم تجارت و اقتصاد رو به گسترش است.
 
اما برخی از ایرانیان ساکن امارات، معتقدند که آقای آصفی بیش از آنکه درگیر مسائل ایرانیان مقیم امارات باشد درگیر رفت و آمد بین امارات و ایران است و اغلب در تهران به سر می برد.
 
ماموریت حمید رضا آصفی در امارات سومین تجربه وی در قامت سفیر ایران است. نخستین تجربه وى ماموریت خارج از کشور، آلمان شرقی سابق و دومین آن سفیر ایران در پاریس در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

( ۳۳ )

نظر شما :