ترور ربانی به سود چه کسانی است؟

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۶۵۵۰ گفتگو
محسن پاک آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به ترور برهان الدین ربانی می پردازد و معتقد است این ترور برای کسانی که خواهان پیشرفت مذاکرات صلح درافغانستان نیستند، سودمند بوده است.
ترور ربانی به سود چه کسانی است؟
دیپلماسی ایرانی: در حالی که یک هفته از ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای صلح افغانستان می گذرد هنوز اطلاعات اندکی در مورد عاملان و انگیزها های این ترور منتشر شده است. روز گذشته رحمت الله نبیل، سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی، فردی را در ارتباط با ترور برهان الدین ربانی دستگیر کرده که اعترافات او دولت افغانستان را به یافتن حقایق در این زمینه کمک می‌کند. محسن پاک آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به این مسائل می پردازد.


آیا مشخص است که این گروه توسط چه گروهی و با چه انگیزه ای انجام شده است؟

 

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته است.البته تلاش غربی ها از اولین ساعت این حادثه این بوده که طالبان را مقصر جلوه دهند و خبرگزاری رویتر هم خبری بر همین مبنی منتشر نمود.اما متعاقبا طالبان با صدور بیانیه ای با امضای ذبیح الله مجاهد سخنگوی خود خبر رویتر را تکذیب کرد و اتهام دخالت طالبان در این ترور را تکذیب کرد.

 

عدم پذیرش رسمی این ترور توسط طالبان می تواند نشانه ای از اختلاف در درون گروه طالبان و چند پارگی این گروه باشد؟

 

اخباری مبنی بر دخالت طالبان شاخه کویته در این ترور منتشر شده است.اگر این اخبار صحیحی باشد می توان به وجود اختلاف در میان شاخه های مختلف طالبان صحه گذارد.البته در اینکه نیروهای حفاظت محل سکونت برهان الدین ربانی در کابل که مسئولیت آنها برعهده آمریکایی هاست در این حادثه قصور کرده اند،تردیدی نیست و این وضعیت دخالت مستقیم یا غیر مستقیم نیروهای خارجی در این ترور را تائید می کند. می دانید که هنوز حفظ امنیت در کابل به نیروهای بومی افغانی واگذار نشده و رسما آمریکایی ها مسئول حفظ امنیت پایتخت هستند.متهم اصلی این حادثه که فردی به نام اسکانزی می باشد و همراه ضارب به دیدار استاد ربانی رفته نیز فعلا در اختیار آمریکا و در پایگاه بگرام است.بازجوئی از وی می تواند خیلی از ابهامات را روشن کند.

 

چه گروه یا کشورهایی از این ترور سود می بردند؟ آیا نزدیکی ربانی به ایران می تواند در این ترور حائز اهمیت محسوب شود؟

 

به اعتقاد من نخست کشورها و گروه هائی که خواهان استقرار صلح در افغانستان نبوده و ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور را ترجیح می دهند،از این ترور سود خواهند برد.در مرحله بعد کسانی که مخالف یکپارچگی و وحدت ملی افغانها بوده و به دنبال زنده کردن مناقشات قومی و قبیله ای و دامن زدن به اختلافات نژادی هستند،از این ترور خرسند هستند چرا که یکی از اهداف این ترور خدشه وارد کرده بر یکپارچگی ملت افغانستان است.

 

مهم ترین اثر این ترور چیست و آینده گفتگو با طالبان با این ترور به کجا می انجامد؟

 

بطور طبیعی این ترور موجب تاخیر در روند صلح می گردد. شهید ربانی یک شخصیت طرفدار صلح بود و ظرفیت ساماندهی به یک گفتمان بین الافغانی را داشت.طرفدار گفتگو با گروه های مختلف افغانی و از جمله طالبان بود. رابطه نزدیکی با کرزی رئیس جمهور و طیف مجاهدین داشت افغانستان داشت و می توانست در مسیر صلح موثر باشد.پس از ترور وی، دیگر چنین شخصیتی با این شرایط در افغانستان وجود ندارد.لذا ترور برهان الدین ربانی برای کسانی که خواهان پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان نیستند و ادامه حیات خود را در بی ثباتی و ناامنی افغانستان می بینند،سودمند بوده است.

 

نظر شما :