اما و اگرهای به رسمیت شناختن فلسطین

طرحی که دو سر سود است

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۶۵۱۳ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی غوغای به رسمیت شناختن فلسطین را با مرتضی نعمت زاده، کارشناس مسایل فلسطین، در میان گذاشت که در زیر می‌خوانید.
طرحی که دو سر سود است
دیپلماسی ایرانی: ‌آیا تل آویو در برابر سماجت‌های فلسطین برای تبدیل شدن به کشوری مستقل کوتاه خواهد آمد؟ تجربه نشان داده است که رژیم صهیونسیتی هیچ‌گاه پایبند تعهدات خود نبوده و امروزه روز که بحث به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی در سازمان ملل مطرح شده، بازهم پیش بینی می‌شود که اگر حتی این طرح از هفت خوان شورای امنیت و مجمع عمومی هم گذر کند و تصویب شود، بازهم هیچ ضمانتی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت. یکی از دلایلی که اسراییل به توافقات خود پایبند نبوده حمایت و ضمانتی است که امریکا به آنها داده است.

حتی نگرانی‌ها از این است که اگر اعضا به این طرح رای مثبت دهند، به دلیل دوستی دیرینه امریکا و اسراییل، امریکا از حق وتوی خود استفاده کند و تمامی نقشه‌ها را نقش برآب کند. بنابراین شاید بتوان تنها مزیت طرح چنین موضوعی را همراهی افکار عمومی جهان با مردم فلسطین دانست. دیپلماسی ایرانی غوغای به رسمیت شناختن فلسطین را با مرتضی نعمت زاده، کارشناس مسایل فلسطین، در میان گذاشت که در زیر می‌خوانید:

 

درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به چه بخشی ارائه شده است؟

 

به شورای امنیت داده شد است تا بررسی شود.

 

چه روندی برای بررسی طی خواهد شد و به نظر شما در نهایت چه تصمیمی خواهند گرفت؟

 

در مرحله اول این درخواست به شورای امنیت داده می‌شود و اگر شورای امنیت آن را به تصویب برساند، قطعنامه‌ای خواهد بود. اگر به توافق نرسند، طرف فلسطینی هم ناگزیر است که این موضوع را به مجمع عمومی ارجاع دهد واگر بیش از دوسوم جمعیت عمومی به این درخواست رای مثبت دهند، باید شورای امنیت هم آن را بپذیرد.

به نظر می‌رسد که امریکا در تلاش است تا مخالفت اعضای شورای امنیت را نسبت به این طرح جلب کند، تا این طرح رای نیاورد و امریکا مجبور نشود به وتوی این درخواست اقدام کند. اما اگر نتواند موافقت نه عضو از اعضای شورای امنیت را جمع کند، قاعدتا این طرح را وتو خواهد کرد.

اما باتوجه به واکنش‌ کشورهای عربی و موقعیت امریکا در میان کشورهای عربی، ایالات متحده تلاش می‌کند که این طرح به مرحله وتو نرسد و در چارچوب مخالفت سایر اعضا به نتیجه نرسد.

 

در خبرها آمده است که حماس از ارائه این طرح استقبال نکرده است، دلیل این مخالفت چیست؟

 

 به طور طبیعی حماس مخالف اشغال سرزمین‌های فلسطین است و بنابراین تشکیل دولت فلسطین از سوی حکومت خودگردان را به معنای مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی و همچنین به رسمیت شناختن اشغال نزدیک سه چهارم از خاک فلسطین به دست اسراییل می‌داند. بر همین اساس حماس با این طرح مخالف است و از سوی دیگر بر این باور است که آزادی فلسطین به جز از طریق مقاومت امکان‌پذیر نیست. هرچند بسیاری از جنبش‌های آزادی بخش و حماس موافق آزادسازی هر بخشی از فلسطین و تشکیل دولت در آن هستند. اما به شرط‌ آنکه این امر به معنای به رسمیت شمردن اشغال بقیه خاک فلسطین نباشد. از سوی دیگر این امر نیز کاملا مشخص است که اگر این طرح در شورای امنیت و سازمان ملل و مجمع عمومی هم به تصویب برسد، قطعنامه‌ای بیش نخواهد بود. بدین معناکه امریکا و رژیم صهیونیستی اجازه نخواهند داد که به این طرح جامعه عمل بپوشانند. تنها حسنی که دارد این است که اسراییل را درموقعیت ضعیف‌تر وامریکا را در جایگاه منفورتری قرار خواهد داد.

به باور من شرایط کنونی منطقه و شرایط بین‌المللی به نفع فلسطین تغییر کرده است و مساله وحدت ملی در میان فلسطینی‌ها به عنوان یک ضرورت ملی مورد پذیرش تمام طرف‌ها قرار گرفته است. به رغم مخالفت حماس با این اقدام، این امر سبب شکاف میان فلسطینی‌ها نخواهد شد و به ویژه آنکه پیش‌بینی می‌شود چه این طرح تصویب شود و یا اگر تصویب نشود هیچ گونه امکانی را برای مردم فلسطین درجهت تشکیل دولت فراهم نخواهد کرد و از این نظر نتیجه نهایی به نفع مقاومت و خط سازش‌ناپذیری خواهد بود.

 

نظر شما :