تحشیه‌ای بر گفتگوی احمدی‌نژاد با الجزیره

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۴ کد : ۱۶۵۰۱ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد معمولا در مصاحبه با رسانه های خارجی حرف های تازه و جالبی می زند. او رسانه را به خوبی می شناسد و می داند که خبرنگاران تشنه صحبت های جنجالی و متفاوت هستند. این مسئله به خصوص زمانی که او خارج از کشور و در سفر نیویورک به سر می برد، رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.
تحشیه‌ای بر گفتگوی احمدی‌نژاد با الجزیره
دیپلماسی ایرانی: شاید سفرهای چند ساله احمدی نژاد به نیویورک بویژه سه سفر اخیر او از سال 88 به این سو، بیش از هر چیز تاثیرات رسانه ای داشته است. به واقع مجالی برای واکاوی همه سخنان او در جریان گفتگو با روزنامه های غربی و یا سخنرانی اش در مجمع عمومی نیست ولی مرور بخش هایی از صحبت های وی درباره وقایع سوریه و مسئله شیعه و سنی می تواند گوشه هایی از نظرگاه های احمدی نژاد را برای مخاطبان ایرانی بازتر کند.

محمود احمدی نژاد به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است: تقسیم‌بندی شیعه و سنی را از اساس قبول ندارم و آن را ساخته و پرداخته استعمارگران و سلطه‌طلبان به منظور ایجاد تفرقه و جدایی بین مسلمانان می‌دانم. بدون تردید پیامبر اسلام (ص) یک دین بیشتر نیاورده است.

بطور حتم منظور احمدی نژاد از این مطلب، "اختلاف افکنی" میان شیعه و سنی باید باشد و نه "تقسیم بندی" شیعه و سنی، وگرنه کاملا روشن است که این تقسیم بندی تاریخی قابل کتمان نیست و شیعیان و اهل تسنن هر کدام باورها و سویه های خویش را دارند و تاریخ اسلام، تاریخ همین تقسیم بندی است و نظام جمهوری اسلامی نیز مصداقی از الگوی یک حکومت شیعه بر مبنای تئوری ولایت فقیه در عصر جدید است. درواقع وقتی احمدی نژاد می گوید "تقسیم بندی شیعه و سنی را از اساس قبول ندارم" قاعدتا مقصود ایشان این جمله است که "اختلاف افکنی یا تفاوت بنیادین میان شیعه و سنی را از اساس قبول ندارم"

او برای حجت آوردن بر سخن خود افزوده است: یگانه‌پرستی، آزادی، عدالت و کرامت انسان‌ها از جمله تعلیمات پیامبر اسلام (ص) است و این متعلق به همه بشریت است. جمهوری اسلامی ایران در عراق با گروه‌های سنی روابط دوستانه‌ای دارد و اکثریت فلسطین اهل تسنن هستند اما مورد حمایت ایران قرار دارند. تقسیم‌بندی ‌هایی [اختلاف افکنی هایی] مانند شیعه و سنی و عرب و فارس بیشتر ساخته دولت‌های غربی است تا تفرقه ایجاد کرده و حاکم شوند چرا که اگر ترکیه، ایران، عراق، عربستان، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار هم باشند هیچ قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در دنیا نمی‌تواند با کشورهای این منطقه برابری کند و کسی نمی‌تواند آسیبی به این قدرت وارد کند اما بدون شک اگر کشورها با تقسیم‌بندی‌های [اختلاف افکنی های] کاذب از یکدیگر جدا شوند، دشمنان به راحتی می‌توانند اهداف استعماری خود را دنبال کنند.

منظور احمدی نژاد جایی واضح تر می شود که می گوید "در منطقه نیز عده‌ای هستند که بعضاً‌ حرف‌هایی می‌زنند و توجه ندارند که این حرف‌ها به نفع دشمنان اسلام و بشریت است." این مطلب نشان می دهد که وی همان اختلاف افکنی میان شیعه و سنی را آفت می داند و نه تقسیم بندی شیعه و سنی را.

او تاکید می کند: اگر ملت‌های جهان با هم باشند، دولت‌های غربی نمی‌توانند این مقدار جنگ و اشغالگری در منطقه ایجاد کنند. آنها ابتدا ملت‌ها را از هم جدا می‌کنند و سپس در مسیر پیگیری اهداف خود گام برمی‌دارند.

بخش دیگری از سخنان وی به شرح و تفسیر تحولات منطقه اختصاص دارد. او به عنوان رئیس جمهور ایران معتقد است: بهترین راه حل و فصل برخی مشکلات موجود در کشورها را تفاهم دولت‌ها و ملت‌ها روی حقوق اساسی یعنی آزادی، عدالت و حق انتخاب آزاد می‌دانیم و این موضع روشن ملت ایران برای همه ملت‌هاست ضمن اینکه همیشه بیگانگان را از دخالت در امور کشورها و ملت‌ها منع کرده‌ایم.

وی دخالت ناتو و غرب را در لیبی مصداق دخالت بیگانگان قلمداد کرده و گفته است: تجربه تاریخی نشان داده که ناتو به دنبال منافع ملت‌ها نیست و برای آنها منابع و ثروت ملت‌ها و کشورها اهمیت دارد. امروز شورای انتقالی در لیبی روی کار آمده اما با این وجود کشورهای غربی منابع مالی ملت لیبی را آزاد نمی‌کنند و باید پرسید چرا؟ فرانسه و انگلیس به چه حقی درباره پول یک ملت تصمیم می‌گیرند؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سوریه و اعتراضات در این کشور نیز قائل به حل و فصل مشکلات از طریق گفتگوی مردم با مسئولان است و می گوید تمامیت ارضی این کشور باید حفظ شود و هر کس که دوستدار مردم سوریه است باید کمک کند تا مسائل موجود در این کشور با گفتگو و تفاهم حل و فصل شود.

وی در سخنانی که کاملا جنبه دموکراتیک و گفتگومحور دارد، تاکید کرده است: باید اجازه بدهیم سوری‌ها خودشان تصمیم بگیرند. ما صرفاً می‌توانیم اصول آزادی، عدالت، احترام به تمامیت ارضی و روش تفاهم و گفتگو را پیشنهاد بدهیم و در نهایت مردم و دولت سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

به گفته احمدی‌نژاد، دولت‌های غربی همواره در طول تاریخ از دیکتاتورها حمایت کردند و امروز چطور می‌توان باور کرد که آنان یکدفعه طرفدار ملت‌ها و آزادی شده باشند. چطور می‌توان پذیرفت که غربی‌ها یک شبه ضد کسانی شدند که حامی و پشتیبان آنان بودند. بدون شک این موضوع جز فریبکاری برای سوء استفاده از حرکت‌های شکل‌گرفته در منطقه نیست.

 

نظر شما :