کمک نظامی آل سعود به علی عبدالله صالح

نسخه منامه برای صنعا پیچیده شد

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۶۴۹۱ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی با دکتر علی اکبر اسدی، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره نقش عربستان در یمن گفتگویی داشت که در زیر می خوانید.
نسخه منامه برای صنعا پیچیده شد
دیپلماسی ایرانی : عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن پس از چندین ماه دوری از وطن به صنعا بازگشته است. بازگشتی خونین که تا لحظه تنظیم این گفتگو بیش از 170 کشته و زخمی در چند روز به دنبال داشته است. همزمان با بازگشت وی ستونی از خودروهای زرهی و کمکهای نظامی عربستان برای کمک به نیروهای رژیم عبدالله صالح وارد خاک یمن شدهاند. عربستان سعودی این بار هم مانند کمکهایی که به پادشاه بحرین برای سرکوب معترضین کرد، به کمک علیعبدالله صالح رفته است. عبدالله صالح به این امر واقف است که منافع عربستان بر باقی ماندن وی در یمن است. انقلابیون یمن نیز بر این باورند که سعودیها در کنار عبدالله صالح به قتل عام مردم دست میزند. دیپلماسی ایرانی با دکتر علی اکبر اسدی، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره نقش عربستان در یمن گفتگویی داشته است که در زیر میخوانید:
 

 حضور نیروهای عربستانی در یمن را با چه اهدافی میتوان توجیه کرد؟
 

یمن برای عربستان اهمیت حیاتی دارد به دلیل آنکه با یمن هم مرز است و تحولات یمن همانند بحرین به سرعت می تواند در شرایط و تحولات داخلی عربستان تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال تحولات در سوریه و مصر نیز تاثیرگذار است اما این تحولات به سبب آنکه همرزی و مجاورت جغرافیایی  وجود دارد با سرعت بر عربستان تاثیرگذار خواهد بود.

از حدود سال 2000 به بعد سیاست عربستان در قبال یمن سیاست حمایت از رژیم علی عبدالله صالح بوده است. بر همین اساس ما در طول یک دهه اخیر شاهد هستیم که عربستان در برابر ناآرامی های اخیر و تحولاتی که حتی پیش از خیزش اخیر در سال 2011 بود، نیروهای خود را وارد یمن کرد و از رژیم عبدالله صالح حمایت کرد. باید در اینجا اشاره کرد که راهبرد کلان عربستان سعودی ضعیف نگه داشتن یمن است. بدین معنا که دوست دارد این کشور به عنوان کشوری ضعیف باشد تا برای آن دردسری ایجاد نکند. چراکه می داند نیروهایی در یمن هستند که می توانند بر امنیت و ثبات این کشور تاثیرگذار باشند.

در تحولات اخیر که رژیم عبدالله صالح نتوانست بحران را در داخل مهار کند، بازیگران خارجی به کمک آمدند. بر همین اساس عربستان اصلی ترین بازیگر تاثیرگذار بر تحولات یمن بوده است و حتی امریکا نیز در این کشور نقش بسیار کمتری داشته که سیاست ها و اهداف خودش را از طریق عربستان سعودی پیش برده است. به ویژه امریکایی ها از حضور نیروهای القاعده در یمن نگران هستند و سعی دارند منافع خود را از طریق عربستان به پیش ببرند.

عربستان نیز همانطور که می دانید نقش بسیار مهمی را در یمن ایفا کرده است، هم بحث نظامی و امنیتی در حمایت از عبدالله صالح و هم بحث سیاسی در طرح شورای همکاری خلیج فارس که چندین بار ارائه شده است. با این وجود عربستان نیز در طول چند ماه گذشته نتوانسته است در مهار بحران یمن موفق باشد. همانطور که می دانید اعتراض و بحران در یمن ادامه داشته است. عربستان سعودی امروزه طرحی که با رژیم صالح دنبال می کند، این است که اگر بتواند یمن را به سمت جنگ داخلی پیش ببرد تا بتواند با بهانه تاثیرگذاری این جنگ داخلی بر امنیت داخلی خودش، نیرو وارد یمن کند. بر این اساس شاهد هستیم که در چند روز گذشته درگیری ها در یمن شدت پیدا کرده و تعدادی هم کشته و زخمی شدند تا جایی که حتی از طرف فرزند عبدالله صالح با نام احمد علی عبدالله صالح که فرمانده گارد جمهوری است، دستور داده شده تا گلوله های واقعی را به سوی مردم شلیک کنند. اما هدف مخالفان و جوانان انقلابی یمن این است که از ایجاد جنگ داخلی پرهیز کرده و تا حد ممکن مانع از ایجاد جنگ داخلی شوند.

همانطور که می دانید 22 میلیون جمعیت دارد، اما 60 میلیون سلاح وجود دارد. اما با وجود این نیروهای مخالف از کاربرد سلاح خودداری کرده تا بحران به سمت جنگ داخلی پیش نرود. در حقیقت جنگ داخلی خط قرمز آنهاست. با رهبران قبایل نیز به شکل غیرمستقیم رایزنی می کنند تا حدممکن بحران به سمت جنگ داخلی نرود.
 

اشاره کردید که امریکا منافع خود را از طریق عربستان دنبال میکند، آیا ورود نیروهای عربستانی به یمن نیز با چراغ سبز امریکا بوده است؟
 

قطعنا نظر امریکایی ها در این خصوص تاثیرگذار است.چراکه امریکایی ها این فرصت و فضا را برای عربستان فراهم کرده تا عربستانی ها با تشخیص خودشان وارد عمل شوند. قطعا این امر هم وجود دارد که هرگونه ورود نیروهای عربستانی در یمن با چراع سبز امریکاست. 
 

 آیا عربستان در یمن  در رقابت با ایران منافع خود را دنبال میکند؟
 

رقابت مستقیمی در خصوص یمن همانند بحرین وجود ندارد. اما عربستان این احساس را دارد تا جایی که بتواند در هر جا از تحولات جلوگیری کرده و مانع از پیشرفت تحولات و خیزش های مردمی شود. در یمن نیز اگر شرایط تغییر کند به شکل بالقوه روابط ایران با این کشور نیز تغییر خواهد کرد. بدین معنا که شاید شرایطی فراهم شود تا ایران نیز بتواند نظام سیاسی جدید در یمن ایجاد کند. چراکه همانطور که می دانید به دلیل شرایطی که وجود داشت رژیم عبدالله صالح با ایران روابط خوبی نداشته است.

بنابراین می توان گفت که شاید رقابت های غیرمستقیمی میان عربستان با ایران وجود داشته باشد، اما نمی توانیم بر رقابت مستقیم ایران و عربستان در یمن تاکید کنیم.

 

نظر شما :